Iranian Agriculture News Agency

مصوبه شورای امنیت ملی برای رودخانه کرج به کجا رسید؟

مدیرکل محیط زیست البرز گفت: در حال حاضر سیستم جمع‌آوری فاضلاب روستاهای پورکان و سرودار که در مجاورت رودخانه کرج قرار دارند راه‌اندازی شده است.

مصوبه شورای امنیت ملی برای رودخانه کرج به کجا رسید؟

فردین حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اهمیت حفظ رودخانه کرج از منابع آلاینده به خصوص فاضلاب، افزود: کار احداث سیستم جمع‌آوری در روستاهایی چون ولایترود هم در انتهای کار قرار دارد و در چند روستا هم در حال مکان‌یابی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان البرز هم در این خصوص به ایسنا گفت: فاضلاب روستاهایی که در حوضه آبریز سد و رودخانه کرج هستند مستقیماً وارد رودخانه نمی‌شود و این روستاها داری چاه‌های جذبی هستند. مصوبه شورای عالی امنیت ملی به منظور جلوگیری از آلودگی‌هایی است که ممکن است در آینده به وجود آید.

عبدالحسن حسن‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو روستا داری شبکه جمع‌آوری است، عملیات اجرایی احداث شبکه در چهار روستا در حال انجام است و شبکه سه روستا هم در شرف افتتاح قرار دارد و مطالعات ساخت در 6 روستا هم در حال نهایی شدن است تا کار در سال 98 آغاز شود.

وی افزود: در سال 97 اعتباری 9 میلیارد تومانی برای احدث شبکه جمع‌آوری فاضلاب در روستاهای حوضه آبریز سد و رودخانه کرج در نظر گرفته شد که در صورت تخصیص کار انجام خواهد شد.

پیشتر خسرو ارتقائی​، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی‌ باید در این 100 روستای حوضه آبریز رودخانه و سد کرج، شبکه فاضلاب اجرا شود.

وی خاطرنشان کرده، اگر هر سال بتوانیم شبکه فاضلاب 10 روستا را اجرایی کنیم، 10 سال زمان خواهد برد، بنابراین با این روند نمی‌توانیم نقشی در این حوزه ایفا کنیم.

ارتقایی به همین دلیل خواستار تخصیص منابعی چشمگیر از صندوق توسعه ملی برای احداث شبکه جمع‌آوری فاضلاب در حوضه آبریز رودخانه و سد کرج شد.

پیش از این مدیر کل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه انتقال تونلی آب رودخانه کرج یک پروژه ملی و با اهمیت است گفته، مهم این است که انتقال آب باید طوری پیش برود که حیات رودخانه حفظ شود و زندگی آبزیان و حیات زیستی و گیاهی دچار مشکل نشود.

فردین حکیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران گفت: در حال حاضر هنوز انتقال آب صورت نگرفته ولی برای سازمان محیط زیست آنچه اهمیت دارد بحث حق آبه‌ای است که طی مطالعات انجام شده باید اختصاص داده شود. همچنین موضوع دیگری که اهمیت زیادی دارد بحث حفظ حیات طبیعی رودخانه است.

وی با اشاره به اهمیت رودخانه کرج گفت: رودخانه کرج اهمیت و تأثیرات مهمی در تأمین حق آبه کشاورزی، تغذیه سفره‌های زیر زمینی، تأمین آب شرب منطقه و فضای سبز و طبیعی محور کرج چالوس دارد، بنابراین باید این موضوع با برنامه‌ریزی و دقت عمل بسیاری انجام شود زیرا اگر این رودخانه خشک شود، بخش گردشگری، اقتصادی و زیست محیطی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود و تمام تمرکز و تلاش ما باید به گونه‌ای باشد که به رودخانه آسیبی نرسد.

وی در ادامه افزود: انتقال آب رودخانه کرج یک پروژه ملی است که اهمیت زیادی دارد و محیط زیست نیز با این موضوع مشکلی ندارد ولی این در صورتی است که پروژه طوری پیش برود که حیات رودخانه حفظ شود و زندگی آبزیان و حیات زیستی و گیاهی دچار مشکل نگردد.

پیش از این داوود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز به ایسنا گفته بود که کار تونل این پروژه به اتمام رسیده و فقط یکی از تصفیه‌خانه‌های آن هنوز برای تکمیل نیاز به زمان دارد.

نجفیان اعلام کرده بود که با پایان این تصفیه‌خانه حداکثر تا آخر امسال کار انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید