Iranian Agriculture News Agency

ضرورت تهیه نقشه کاداستر برای ۱۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی

مدیر کل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه تهیه نقشه کاداستر برای عرصه‌های طبیعی روش جدی برای مبارزه با زمین‌خواری است، گفت: برای ۱۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی باید تا پایان برنامه ششم توسعه نقشه کاداستر تهیه شود.

ضرورت تهیه نقشه کاداستر برای ۱۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی

اکرم توفیقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نقشه کاداستر (حد نگاری) عرصه‌های منابع طبیعی کشوراظهارکرد: تهیه و اجرای این نقشه یکی از اصل‌های حفاظت از اراضی و تثبیت مالکیت است بنابراین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال تهیه نقشه کاداستر برای کل کشور است و در حال حاضر کاداستر اراضی ملی تهیه و اسناد این اراضی نیز دریافت شده است.

وی با تاکید بر این که نقشه کاداستر می‌تواند موقعیت اراضی دولت، اشخاص و املاک را مشخص کند، تصریح کرد: کاداستر نقشه‌هایی بر اساس موقعیت جغرافیایی، جهانی و دقیق است و از بروز اختلافات تا حد زیادی جلوگیری می‌کند همچنین امکان سودجویی و سوء استفاده از اسنادی که ابهام دارند را به حداقل می‌رساند.

مدیر کل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه تاکنون برای حدود ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی نقشه کاداستر تهیه و در سامانه ثبت اراضی ملی تثبیت شده است، گفت: برای ۱۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی نیز باید تا پایان برنامه ششم توسعه نقشه کاداستر تهیه شود.

توفیقی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وظیفه دارد که نقشه حدنگاری را تهیه کند و آن را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهد. سازمان اسناد و املاک نیز پس از آن باید سند را به نام منابع طبیعی صادر و در سامانه تثبیت کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه اولین اقدام برای مقابله با زمین خواری این است که فرد نتواند برای عرصه‌ای سند مالکیت بگیرد، تصریح کرد: وقتی نقشه کاداستر تهیه شود این اتفاق می‌افتد و چنانچه فردی درخواست سند بدهد، سیستم از صدور سند خودداری می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید