Iranian Agriculture News Agency

یک مقام مسوول:

آب چاه حفرشده در سیستان قابل استفاده نیست

ایانا_ دیگر رسانه‌ها: معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان وزارت نیرو گفت: منبع آب کشف شده از یک چاه اکتشافی با حجم محدود بوده که آب آن نیز به دلیل شوری بالا غیر قابل استفاده است.

آب چاه حفرشده در سیستان قابل استفاده نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، هدایت فهمی، با اشاره با اشاره به اخبار فضای مجازی درباره طرح اکتشاف آب ژرف در منطقه سیستان و عمق 2200 متری این چاه اکتشافی گفت: کمیت و کیفیت آب این چاه به هیچ وجه مطابق اخبار منتشره در فضای مجازی و رسانه ها نیست و مشخصات آن پس از پایان مراحل اکتشافی مطالعات مشخص خواهد شد. بهره برداری از این چاه در زمانی است که برای محیط زیست پیامد مخربی وجود نداشته باشد.

وی، آبخوان های اکتشافی را در سه بخش دانست و افزود: آب های زیر زمینی تا عمق 400 متر آب شیرین و از لحاظ اقتصادی به صرفه است، آب خوان های در عمق 400 تا 800 متر دارای هزینه بالا برای استخراج هستند اما معمولا آب در آن عمق، شیرین و قابل شرب است که به دلیل تشکیل شدن در طول قرن ها باید با احتیاط مصرف شوند و آبخوان های در عمق 900 تا 1500 متر به بالا، آب های فسیلی و عمدتا آب های شور هستند.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: کشف آب شیرین در عمق 900 تا 1500 متر به بالا از ذخایر استراتژیک خواهد بود و این آب ها باید برای نسل های بعدی حفظ شود مگر اینکه در شرایط اضطرار قرار بگیریم.

فهمی با اشاره به ضرورت سازگاری با اقلیم کم آب کشور گفت: در کشور ما الگوی مصرف بهینه آب وجود ندارد و حجم مصرف در ایران چند برابر استاندارهای جهانی است. با کاهش 10 درصدی مصارف غیر ضروری آب می توان حدود 9 میلیارد مترمکعب آب استحصال کرد که این حجم به اندازه 40 تا 50 مخزن سد کرج است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بازچرخانی آب، نمک زدایی، استفاده از پس آب برای بخش صنعت و کشاورزی را در کشور بسیار مهم دانست و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هدف گذاری مفصلی در این بخش وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید