Iranian Agriculture News Agency

در نشست خبری مشترک با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا؛

عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی پایش می شود

ایانا_ دیگر رسانه‌ها|| رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ‌ای و صنایع غذایی با اشاره به اینکه برنامه ملی پایش عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی به پایان رسیده است،گفت: گزارش نهایی این برنامه ملی توسط کارشناسان مجموعه در حال آماده سازی است.

عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی پایش می شود

دکتر هدایت حسینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در این برنامه ملی، عوامل خطر تغذیه‌ای، شامل نمک، شکر، چربی و اسیدهای چرب ترانس و اشباع در مواد غذایی صنعتی و صنفی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتیجه این پایش به وزارت بهداشت ارسال می‌ شود تا در سیاستگذاری‌ ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: برنامه ملی پایش عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی در 12 استان از جمله تهران ، کرمانشاه ، یزد، بوشهر و خراسان رضوی انجام شده است. این استان ها به نحوی انتخاب شدند که نمونه جامع و کامل کشور بوده و گویای وضعیت مواد غذایی ما باشد.
حسینی با اشاره به اینکه تمام گروه های غذایی مانند غلات ، گوشت، لبنیات و کنسروها شامل این برنامه ملی می شود، گفت: در قالب این برنامه عوامل خطر محصولات غذایی صنعتی و صنفی پایش می شود که مشخص شود آیا عوامل خطر در آنها وجود داشته و چه مقدار می تواند به مصرف کننده آسیب برساند.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ‌ای و صنایع غذایی اظهار داشت: براساس این برنامه ملی، آزمایشات بر روی محصولات غذایی به اتمام رسیده و کارشناسان این مجموعه در حال جمع آوری گزارشات هستند.
وی با اشاره به اینکه این برنامه دوسالانه اجرا می شود، بیان داشت: نتیجه بررسی این برنامه در سال 95 نشان می دهد که برخی از غذاها از نظر عوامل خطر تغذیه ای دچار عوارضی بودند که پیشنهاد شده بود با تغییر ضوابط ، مقررات و استانداردها، عوامل خطر به حداقل برسد.
حسینی ادامه داد: براساس گزارش این برنامه در سال 95، میزان نمک در نان و کنسروها و چربی در سس ها از عوامل خطر تغذیه ای بودند. یکی از عوامل خطر تغذیه ای در نان، میزان بیش از حد استاندارد نمک است که پیشنهاد کاهش مصرف آن را در نان دادیم.
وی افرود: نتیجه گزارشات به وزارت بهداشت ارسال می شود تا ضوابط و مقررات تولید محصولات غذایی اصلاح شود و در نتیجه عوامل خطر تغذیه ای آنها به درجات پایین تری کاهش پیدا کند.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید