Iranian Agriculture News Agency

سالانه 1300 تن محصولات گلخانه‌ای در لارستان تولید می‌شود

ایانا_ دیگر رسانه‌ها|| مسئول باغبانی جهاد کشاورزی لارستان گفت: سالانه یک هزار و 330 تُن محصولات گلخانه‌ای در شهرستان لارستان تولید می‌شود.

سالانه 1300 تن محصولات گلخانه‌ای در لارستان تولید می‌شود
به گزارش خبرگزاری تسنیم از لارستان ، این شهرستان در وضعیت تنش‌های سخت محیطی و کم آبی قرار دارد و در این شرایط یکی از بهترین راهکارهای افزایش میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای است که در فضای بسته و قابل کنترل انجام می‌شود.

در لارستان می‌توان شرایط مطلوبی برای گسترش گلخانه‌ها و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای فراهم کرد و بهره‌برداران بخش کشاورزی می‌توانند با انتخاب این روش برای ادامه فعالیت خود از حمایت‌های دولتی و تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده، استفاده کنند.

مزایای استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای و متراکم در فضای بسته به اندازه‌ای است که حتی کشورهای دارای منابع آبی فراوان نیز از آن استفاده می‌کنند تا شرایط کشت گونه‌های گیاهی مورد نظر خود را تحتکنترل و نظارت داشته باشند.

مجتبی ضیافت، مسئول باغبانی جهاد کشاورزی لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه سطح زمین‌های زیرکشت گلخانه‌ای در لارستان در حال حاضر 3.7 دهم هکتار است، اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای دارای مزیت‌های زیادی از جمله مصرف آب کمتر، عملکرد بالاتر، بهبود کیفیت محصول، امکان استفاده از اراضی غیر قابل کشت و غیره است.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک هزار و 330 تُن محصولات گلخانه‌ای در شهرستان لارستان تولید می‌شود، افزود: این محصولات شامل خیارسبز، گوجه فرنگی، نشاء بادمجان و فلفل وگوجه، سبزیجات خوراکی، آلوئه ورا، گیاهان زینتی و غیره است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی لارستان تصریح کرد: در صورتی که متقاضی ایجاد گلخانه مجوزهای قانونی را اخذ کند، می‌تواند تا 80 درصد مبلغ برآورد طرح از تسهیلات با نرخ بهره 10 تا 14 درصد استفاده کند.

ضیافت با اذعان به اینکه سطح کل گلخانه‌های لارستان در سال 96 بیش از 13.5 هکتار بوده است، گفت: در سال 97 حدود 6.2 هکتار از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم سوددهی غیرفعال شدند.

وی خاطرنشان کرد: مجموع سطح گلخانه‌های فارس 490 هکتار است و بنابراین گلخانه‌های لارستان، 1.5 درصد گلخانه‌های فارس را داراست.

به گزارش تسنیم به دنبال ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی به شکل کشت گلخانه‌ای می‌توان صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی را نیز در کنار مزارع مستقر کرد و با رویکرد صادرات محوری، مساله ارزش افزوده و تولید اقتصادی را پیگیری کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید