Iranian Agriculture News Agency

جمعیت پستانداران در گلیل و سرانی شیروان افزایش یافت

ایانا_ دیگر رسانه‌ها|| رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: طبق سرشماری آبان ماه سال جاری، جمعیت پستانداران در مناطق حفاظت شده گلیل و سرانی این شهرستان خراسان شمالی نسبت به مدت مشابه سرشماری پارسال افزایش یافته است.

جمعیت پستانداران در گلیل و سرانی شیروان افزایش یافت

حمید فخرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به تعداد و درصد افزایش جمعیت پستانداران در گلیل و سرانی بخاطر برخی مسائل اظهار داشت: در این سرشماری جمعیت قوچ و میش، کل و بز، آهو، پلنگ، گرگ و گراز در نیمه دوم سال رشد چشمگیری داشته است.
وی از دلایل افزایش برخی وحوش در گلیل و سرانی را گشت شبانه روزی محیط بانان و وجود شرایط مساعد توپوگرافی منطقه برای زیستگاه های گونه های جانوری قوچ و میش، کل و بز و پلنگ دانست و گفت: این دلایل باعث شده گونه های جانوری برای زیست به این سمت تمایل پیدا کنند.
فخرانی افزود: با توجه به اینکه این منطقه دهه 50 پارک ملی بوده است و به مروز تنزل پیدا کرده است انتظار می رود با تامین نیروی محیط بان بیشتر و همکاری و همراهی مردم تنوع جانوری و همچنین شمار گونه ها افزایش یابد.
«گلیل و سرانی» موسوم به «کپه داغ» در شهرستان شیروان به عنوان سیزدهمین «زیست کره» کشور در 20 مردادماه امسال به تایید نهایی رسید و به نام جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ثبت شد.
گلیل و سرانی سومین منطقه کشور است که پس از انقلاب اسلامی به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است.
منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با 18 هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
گلیل و سرانی در 60 کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، 27 تیرماه سال 1350 منطقه حفاظت شده اعلام شد.
7186/ 6042

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید