Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن برنج پاسخ دارد؛

آیا گرانی برنج به دلار ارتباط دارد؟

ایانا_دیگر رسانه‌ها|| بازار برنج از دلار مستقل است و فقط در حوزه خرید ماشین‌آلات به آن وابستگی پیدا می‌‌کند که این وابستگی هم در قالب تعاونی و کار گروهی می‌تواند به حداقل برسد.

آیا گرانی برنج به دلار ارتباط دارد؟
ما در ایران عادت داریم همه چیز را بهم ربط دهیم. جمیل علیزاده شایق رییس انجمن به پول نیوز می‌گوید: امروز اگر بخواهیم حتی سنگ پای قزوین که در هیچ چای دنیا تولید نمی‌شود را بخریم، می‌بینیم سه برابر شده است. توجیه فروشنده هم این است که دلار گران شده است! در صورتی که بازار برنج از دلار مستقل است و فقط در حوزه خرید ماشین‌آلات به آن وابستگی پیدا می‌‌کند که این وابستگی هم در قالب تعاونی و کار گروهی می‌تواند به حداقل برسد.

او می‌افزاید: در مورد برنج هم این اتفاق می‌افتد. هستند فروشندگانی که از شرایط کنونی سو استفاده کرده و برنج را گران‌تر از قیمت استاندارد آن می‌فروشند اما خوشبختانه امسال به طور استثنایی تاثیر آشفتگی‌های بازار ارز روی برنج کمتر بود. این صرفا ادعای من علیزاده نیست. شما اگر قیمت برنج در تابستان 96 با تابستان 97 را مقایسه کنید خواهید دید که قیمت‌ها ثابت بوده و حتی در برخی موارد کاهش هم پیدا کرده است.

دبیر انجمن برنج تاکید می‌کند: برنج شاید در سبد غذایی مردم تنها کالایی بود که گران نشد. اما در مهر ماه اولین شوک قیمتی به بازار برنج هم رسید و قیمت‌ها از حالت نرمال خود فاصله گرفته است. حالا نکته اینجاست که برنج برداشته شده است، به کارخانه رسیده، از کارخانه تحویل گرفته شده و در واقع هزینه‌های تولید آن پرداخته شده است. حتی هزینه‌های تبدیل انبارداری پرداخت شده است. اما چه فاکتوری برنج را در مهرماه گران کرده است؟

عیلزاده دراین باره هم توضیحات خودش را دارد: دو عامل برای افزایش قیمت برنج وجود دارد. عامل اول فصل پاییز است. مرداد ماه همیشه برنج در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد و مهر ماه به خاطر اینکه برداشت برنج تمام شده و به ماه مصرف رسیده ایم افزایش قیمت‌ها آغاز می‌شود. هرچه جلوتر می‌رویم همچنان که فصلی برای برداشت نیست، بر ماه‌های تقاضا و مصرف افزوده می‌شود و همین روند موجب افزایش قیمت برنج می‌شود. طوری که وقتی از عید عبور می‌کنیم قیمت برنج به پیک خود رسیده است تا باز به مرداد برسیم.

او ادامه می‌دهد: عامل دوم اما که امسال به افزایش قیمت پاییزی برنج دامن زده، تاثیر پذیری از عوامل خارجی است. مثلا ناگهان اعلام می‌شود که دیگر به وارد کنندگان برنج ارز دولتی داده نمی‌شود. این شوک اول به بازار برنج بود. از طرفی تحلیل‌گران می‌گوید تحریم تازه آمریکا باعث شده که هیچ کشوری نتواند از ایران نفت بخرد و با کشوری مثل هند که مثلا از ما نفت می‌خرید و به ما برنج می‌داد ، دچار مشکلات جدی شویم. این خبرها دست به دست می‌چرخد و روی تولید کننده ها و قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

البته به گفته او، برنج وارداتی برنجی است که مستقیما از بازار ارز تاثیر می‌گیرد و به شکل غیرمستقیم روی رقیب خارجی خود تاثیر می‌گذارد. اما واقعیت این است هیچ اتفاق فنی درمورد برنج وجود ندارد که توجیه‌گر گرانی برنج به خاطر دلار باشد.

او در انتها تاکید می‌کند اگرچه وابستگی به سم و کود کمتر شده اما وابستگی به ماشین‌الات همچنان برای تولید برنج ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید