Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت خرید تضمینی محصولات با احتساب تورم تعیین شود

خرم آباد - ایرنا - رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید با احتساب و پیش بینی نرخ تورم تعیین شود که تا کنون این مهم محقق نشده است.

قیمت خرید تضمینی محصولات با احتساب تورم تعیین شود

به گزارش ایرنا، احمدعلی کیخا روز چهارشنبه در نشست کارگروه اشتغال در محل استانداری لرستان افزود: بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار پیش بینی های تورم 30 درصد و هزینه های تولید نیز بالا رفته اما این افزایش نرخ در خرید تضمینی محاسبه نمی شود.
وی اظهار داشت: دولت و مجلس باید با واقع بینی نسبت به اصلاح امور تلاش کنند در غیراینصورت قاچاق محصولات اساسی که نرخ خرید تضمینی کمی دارند امری عادی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین تعیین قیمت تضمینی محصولات باید قبل از شروع سال زراعی جدید انجام شود در حالی که علیرغم آغاز کشت های پاییزه کشاورزان از این نرخ ها اطلاعی ندارند و نمی توانند تصمیمی گیری درستی داشته باشند.
کیخا اضافه کرد: براساس اظهارات کارشناسان وزارت نیرو، برای اجرای 337 طرح آبی کشور یک هزار و 500 میلیارد ریال نیاز است در حالی که بودجه لحاظ شده برای این تعداد 800 هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: سالانه بین 20 تا 30 هزار میلیارد ریال برای حوزه آب در نظر گرفته می شود که با ادامه این روند اتمام طرح های آبی کشور 50 سال طول می کشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اعلام کارشناسان وزارت نیرو حدود 30 درصد این طرح ها نباید اجرایی شوند که در صورت تحقق این امر، بازهم 30 سال برای اجرای طرح های آبی کشور زمان نیاز است.
کیخا افزود: نباید به بهانه توسعه و اشتغال بسیاری از منابع را از دست داد چرا که مشکلاتی همچون خشکی زاینده رود، بختگان، هامون و ارومیه ایجاد می شود که جبران آن سخت خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید در چارچوب و مبانی نظری آب و کشاورزی اصلاحاتی صورت گیرد در غیراینصورت نمی توان با نگاه به اجرای 337 طرح آبی منابع کشور را نیز حفظ کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود مدیریت علمی در حوزه کشاورزی بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته نهضت برداشته شدن سدها اتفاق افتاده چرا که زیان احداث آنها بیش از منافع است اما ما همچنان در حال سدسازی هستیم.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید