Iranian Agriculture News Agency

کشت با 80 درصد صرفه‌جویی آب؛

کشت برنج با آبیاری قطره‌ای در خوزستان کلید خورد

ایانا_ دیگر رسانه‌ها|| یک کشاورز و محقق خوزستانی امسال موفق شد با استفاده از شیوه آبیاری قطره‌ای و به صورت خشکه‌کاری کشت برنج را در شهرستان باغملک با موفقیت انجام دهد.

کشت برنج  با آبیاری قطره‌ای در خوزستان کلید خورد

یونس منگشتی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان و شهرستان باغملک و از آنجاییکه کشت برنج معیشت اصلی بیش از چهار هزار بهره‌بردار کشاورزی در شهرستان باغملک است با بررسی و مطالعاتی که بیش از 2 سال به طول انجامید، طرح کاشت برنج به صورت خشکه کاری و آبیاری قطره‌ای را با موفقیت انجام دادیم.
او افزود: روش کار به این صورت بود که پس از آماده سازی زمین کشت شلتوک به روش خشکه کاری و به وسیله دستگاه کشت مانند مراحل کاشت گندم که خرداد ماه انجام گرفت؛ در مرحله بعد آبیاری از طریق نوارهای آبیاری به فاصله ای 60 سانتی‌متر انجام شد.
منگشتی ارقام برنج کشت شده در این طرح را چمپای محلی، عنبربو و طارم عنوان کرد و بیان داشت: استفاده از این روش مزایای زیادی دارد که میتوان به صرفه جویی حدود 80 درصد مصرف آب اشاره کرد.
او گفت: در روش کشت سنتی حدود 35 تا 50 هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود اما در این روش میزان آب مصرف شده در هر هکتار حدود هفت هزار و 500 متر مکعب است که حد اقل یک پنجم روش سنتی است.
وی افزود: یکی دیگر از مزایای این نوع کشت، کاهش هزینه تولید محصول است، به این صورت که دوره خزانه‌گیری و نشاء‌کاری که در روش متداول کشت برنج که حدود 45 روز وقت می‌برد و هزینه مالی زیادی را جهت کشت نشاء، نگهداری از آن متوجه کشاورز می‌کند، حذف می‌شود که برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز تاثیر بسزایی دارد.
این محقق با‌غملکی تغذیه یکنواخت محصول و کاهش مصرف سم و کود را از دیگر مزایای طرح خود عنوان کرد و گفت: با این روش امکان افزایش سطح زیر کشت با توجه به کاهش مصرف آب وجود دارد که نتیجه آن تولید محصول بیشتر و صرفه اقتصادی برای کشاورز است‌.
منگشتی با اظهار امیدواری برای کشت برنج در سال زراعی جاری بصورت آبیاری تأکید کرد: ما با همکاری کانون بسیج مهندسین کشاورزی و با کمک کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان آمادگی داریم این روش کشت را به کشاورزان و علاقمندان آموزش دهیم.
جلال غریبوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باغملک نیز در خصوص اجرای این طرح گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی‌های اخیر و کاهش منابع آب، این روش خلاقانه باعث رونق مجدد در کشت برنج خواهد شد.
او میزان برداشت محصول در این طرح تحقیقاتی را رضایت بخش عنوان کرد و به ایرنا گفت: میزان برداشت چمپا حدود چهار هزار و 500 کیلوگرم در هکتار و ارقام عنبربو و طارم نیز نزدیک به 6 تن در هکتار بوده است که این روش کشت دستاورد بزرگی بوده است که می‌تواند به اقتصاد داخلی کمک زیادی کند.
سالانه 6 هزار هکتار از اراضی باغملک به کشت برنج تخصیص می یابد ولی امسال به دلیل محدودیت آبی اجازه کشت برنج به هیچ کشاورزی داده نشد.
شهرستان باغملک در شرق استان خوزستان قرار دارد و فاصله آن تا اهواز 143 کیلومتر است
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید