Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

افزایش راندمان آب با سامانه‌های نوین آبیاری

توصیه می‌شود بخش عمده موضوع افزایش بهره‌وری آب را باید امروز در مناطق خشک و کویری به گلخانه‌ها اختصاص دهیم، یعنی حالا که آب را به مزرعه آوردیم به گلخانه ببریم تا با حداقل آب بیشترین محصول را داشته باشیم ‌و هم بذر مناسب داشته باشیم که بازدهی بالایی داشته باشیم.

افزایش راندمان آب با سامانه‌های نوین آبیاری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: راندمان آبیاری محصولات کشاورزی در روش های سنتی 20 تا 30 درصد بیشتر نیست اما با استفاده از سامانه های نوین این رقم را می توان تا 80 در صد افزایش داد.

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا محمود حجتی در حاشیه آیین افتتاح طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی در سطح 800 هکتار از اراضی شهرستان طبس در جمع خبرنگاران افزود: مرحله بعد بحث افزایش بهره‌وری آب است، وقتی آب وارد مرزعه شد باید بدانیم که به چه شکلی در اختیار گیاه قرار دهیم که بیشترین بازده را داشته باشد.

او اظهار داشت: توصیه می‌شود بخش عمده موضوع افزایش بهره‌وری آب را باید امروز در مناطق خشک و کویری به گلخانه‌ها اختصاص دهیم، یعنی حالا که آب را به مزرعه آوردیم به گلخانه ببریم تا با حداقل آب بیشترین محصول را داشته باشیم ‌و هم بذر مناسب داشته باشیم که بازدهی بالایی داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بذری که با محیط و تنش های محیط سازگار نباشد، بازدهی کمتر دارد و بذری که اصلاح شده باشد و مقاوم و سازگار با محیط باشد وقتی در دل خاک بگذاریم این بذر محصول بیشتری می‌دهد و تجربه علمی ثابت کرده است که بذر 25 تا 30 درصد در افزایش محصول می تواند تاثیرگذار باشد.

او افزود: مسائل دیگری هم در ارتباط با مبارزه با آفات و بیماری‌ها هست که همه این‌ها می‌تواند در افزایش بهره وری از آب موثر باشد.

حجتی گفت: همراهی کشاورزان و تولید کنندگان در اجرای طرح‌های کشاورزی باعث می‌شود ما بتوانیم افزایش بهره وری فوق‌العاده‌ای در مصرف آب به عنوان حیاتی‌ترین امکان داشته باشیم و از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

او ادامه داد: وقتی اراضی یکپارچه، تجهیز و نوسازی و تسطیح می‌شود، هم مکانیزاسیون می‌تواند در اجرای آن عمل کند و هم مصرف آب کاهش می‌یابد و در واقع در چارچوب الگوی کشتی که ارائه می‌شود کشاورزان می‌توانند کار کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی شدن طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبک شهرستان طبس گفت: در منطقه طبس، چیزی که نوید بخش بود، در خصوص دام سبک، متوسط شیر به صورت روزانه 2 دهم لیتر بوده اما اکنون با اجرا شدن این طرح به متوسط روزانه به 2 لیتر رسیده، یعنی بازده تولید شیر 10 برابر شده است.

او یادآور شد: طرح استفاده از نژادهای پربازده در دام سبک ادامه پیدا کند هم در ارتباط با دو قلوزایی و چند قلو زایی و هم در ارتباط با تولید شیر که بتوانیم متوسط 2 لیتر را به سمت سه تا پنج لیتر افزایش دهیم.

حجتی با اشاره به مستعد بودن خراسان جنوبی در پرورش شتر بیان کرد: به لطف خدا مردم منطقه در این مورد پیشتاز بوده و ظرفیت‌ها زیادی در استان و شهرستان در پرورش شتر داریم، به خصوص شتر شیری که در کشور به این موضوع کمتر پرداخته شده است.

او گفت: نژادهای شترهای بومی در داخل کشور 2 تا سه لیتر بیشتر شیر نمی‌دهند اما نژادهایی در گوشه و کنار دنیا هستند که وارد کشور کردیم که 13 تا 15 لیتر شیر در روز می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به ظرفیتی که در عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی بویژه طبس وجود دارد، پرورش شتر اشتغال‌زایی و درآمد خوبی برای این استان خواهد داشت و با موجود بودن ظرفیت اجرایی آن می تواند محصولات خوبی را ارائه دهد.

او در پاسخ به این سوال که تدبیر دولت برای خشکسالی چیست، بیان کرد: برای خشکسالی ما نمی‌توانیم تدبیر کنیم، خشکسالی برای اقلیم و طبیعت است و به لطف و عنایت پروردگار بر می‌گردد.

حجتی افزود: آن ‌چیزی که به ما مربوط می‌شود بخش کشاورزی آن است که سعی و تلاش کنیم آسیب کمتری به طبیعت برسانیم و تدبیری که می‌شود این است که اگر بناست از طبیعت استفاده کنیم باید همراه و همگام و سازگار با طبیعت بهره برداری کنیم.

حجتی ادامه داد: از طرفی بارشی را که خداوند در اختیار ما قرار داده این آب را بتوانیم حفظ کنیم و نگذاریم به صورت سیلاب وارد کویر و شوره زار شود بلکه این آب را با عملیات آبخیزداری می‌توان مدیریت کرد.

او بیان کرد: طرح عملیات آبخیزداری طرح خوبی است که در منطقه بشرویه و نخاب خراسان جنوبی مورد بازدید قرار گرفت، امیدواریم این طرح را با کمک مردم هر چه بیشتر انجام دهیم.

او گفت: با اجرای این طرح خواهیم توانست حداکثر آب و نزولات بارانی را تثبیت و تغذیه کنیم و سفره‌های آب زیر‌زمینی را در بالا دست‌ها کنترل کنیم؛ در تغذیه سفره‌های زیرزمینی که هم قنوات و هم چاه‌های پایین دست بتوانند به مرور زمان از این آب استفاده کنند که این مرحله دوم است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مرحله سوم این که آبی که به عنوان چشمه قنات و چاه در اختیار ما قرار گرفته بتوانیم به خوبی و درستی و با استفاده از تکنولوژی روز آب را به مزارع منتقل کنیم تا راندمان آبیاری ما را بالا ببرد.

وزیر جهاد کشاورزی در سومین روز سفر به خراسان جنوبی با حضور در شهرستان طبس بعد از افتتاح این طرح، از کارخانه تولید عرقیات گیاهی شرکت اکسیر و کارخانه سبزی خشک کنی پودینه و باغ گلشن در این شهرستان نیز بازدید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی جمعه گذشته ( 18 آبان) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بیرجند، مجتمع کشت و صنعت سربیشه، مزرعه خارشتر شرکت پیوند خاوران و تروند زعفران قاینات، شرکت سهامی زراعی خضری، قنات بلده فردوس و پروژه آبخیزداری بشرویه در 2 روز گذشته بازدید کرد.

افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هکتاری اسماعیل آباد نهبندان ، پروژه آبیاری تحت فشار شرکت سهامی زراعی اسلام آباد قاینات و آغاز عملیات اجرایی مجتمع گلخانه‌ای سرایان از دیگر برنامه های سفر حجتی به خراسان جنوبی بود.

خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هکتار اراضی زراعی و باغی زیر کشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و کویری می‌توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید