Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امورعشایری استان:

سیل به 20 ایل راه عشایر سمنان خسارت زد

سمنان- ایرنا- مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت: سیلاب ناشی از بارش شدید باران در روزهای گذشته به 20 ایل راه دام عشایر این استان خسارت زد.

سیل به 20 ایل راه عشایر سمنان خسارت زد

حمیدرضا حسینی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: برآورد خسارت جاری شدن سیل در ایل راه های عشایر استان سمنان در حال بررسی است و بخش قابل توجهی از این خسارت ها در منطقه شاهرود و میامی است.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع 2 هزار و 250 کیلومتر ایل راه در استان سمنان بیش از یک هزار و 200 کیلومتر در شهرستان شاهرود واقع شده است.
حسینی با اشاره به برنامه ریزی های لازم برای عشایر استان سمنان پیش ار فصل سرما، ادامه داد: بیش از 150 هزار لیتر سوخت برای عشایر سمنان در فصل سرما در نظر گرفته شده است که در زمان های مختلف بین بیش از 15 نفر توزیع می شود.
مدیرکل امور عشایری سمنان اضافه کرد: اکنون بیش از 6 هزار و 700 تن خوراک برای تعلیف دستی دام سبک عشایر سمنان با قیمت هر کیلوگرم 12 هزار و 500 ریال در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: در سال جاری تعلیف دام سبک سمنان با کنسانتره با قیمت 15 هزار ریال در دستور کار است که امیدواریم اجرای این طرح با اقبال عشایر استان روبه رو شود.
حسینی تصریح کرد: کوچ عشایر سمنان از مناطق ییلاقی به قشلاقی از اوایل آبان آغاز شده است و بیش از یک میلیون و 700 هزار راس دام سبک در این کوچ از نواحی سردسیری به مناطق گرمسیری جا به جا می شود.
مدیرکل امور عشایری سمنان گفت: عشایر شهرستان مهدیشهر اکنون برای قشلاق گردی به منطقه خارتوران شاهرود در حال عزیمت هستند و دیگر عشایر سمنان به صورت برون کوچ به استان های همجوار می روند.
عشایر استان سمنان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شده و بیش از 15 هزار نفر از جمعیت 702 هزار نفری سمنان را شامل می شوند.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان را عشایر تولید می کنند.
7339/6103

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید