Iranian Agriculture News Agency

دبیر سندیکای خمیرمایه ایران تصریح کرد:

میزان مصرف خمیرمایه در داخل افزایش داشته است

صادرات این محصول در۶ماهه امسال ۲۸ درصد کاهش یافته است و خوشبختانه میزان مصرف داخل آن با افزایش همراه بوده است.

میزان مصرف خمیرمایه در داخل افزایش داشته است

به گزارش ایانا؛ مجید پارسایی دبیر سندیکای خمیرمایه ایران در نشست خبری با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن خمیرمایه در کشور تولید شده است، افزود: در ۶ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۸۸۰ تن از این محصول در کشور تولید شده که با کاهش ۵ درصدی مواجه بوده است.

دبیر سندیکای خمیرمایه ایران به میزان مصرف این محصول اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه سال ۹۶، ۱۰ هزار و ۲۰۰ تن خمیرمایه در کشور مصرف شده است و در ۶ ماهه امسال این عدد به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن رسیده که ۷ درصد رشد داشته است.

او افزود: همچنین صادرات این محصول با کاهش ۲۸ درصدی از ۶۵۰۰ تن در ۶ ماهه سال ۹۶ به ۴۶۸۰ تن در ۶ ماهه ۹۷ رسیده است.

پارسایی با بیان اینکه افزایش مصرف داخلی خمیرمایه، اتفاق بسیار خوبی است، تأکید کرد: امیدوار هستیم این روند تداوم داشته باشد چرا که برای سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص کاهش صادرات این محصول نیز گفت:  این اتفاق به دلیل جریانات ارزی و مقرراتی که وضع شد، رخ داده است، همچنین اکثر صادرکنندگان خمیرمایه، توان دریافت ارز از خارج را ندارند چرا که فروش‌ها همه بر مبنای ریال است و همین مسئله صادرکنندگان را دچار مشکلات اساسی کرده است.

بر اساس نرخی که در گمرک ثبت شده، زمانی که ما یک کیلوگرم خمیرمایه صادر می‌کنیم، باید معادل ۲.۳۷ دلار ارز به کشور بازگردانیم، این در حالی است که صادرکنندگان محصول خود را به این قیمت نمی‌فروشند و قیمت فروشآن ها  ۱.۵ دلار است.

او با تاکید به اینکه در این شرایط در سامانه برای صادرکنندگان این محصول بدهی صادراتی ایجاد می‌شود گفت: همین مسئله باعث کاهش صادرات شده است.

او در پایان با اشاره به عدم افزایش قیمت نان طی پنج سال اخیر ، افزود: وظیفه سندیکا این بوده که در این زمینه با صنایع نان همکاری کند به همین دلیل حداکثر قیمتی که برای خمیرمایه از 1 مهرماه سال جاری  اعمال شده، تنها ۱۰ درصد بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید