Iranian Agriculture News Agency

برداشتن سقف رقابت محصولات فولادی جواب داد

سقوط آزاد تقاضا در بورس کالا با واقعی‌شدن قیمت‌ها

معاملات امروز بورس کالا نشان می‌دهد که با آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران قیمت‌های کشف شده در بورس به قیمت‌های بازار نزدیک شده است.

سقوط آزاد تقاضا در بورس کالا با واقعی‌شدن قیمت‌ها

به گزارش ایسنا، هفته گذشته، پس از سه ماه انتظارِ فعالان صنایع و کارشناسان اقتصادی، سرانجام وزارت صنعت مصوبه آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران را ابلاغ کرد تا قیمت‌های کشف شده در بورس کالا به نرخ‌های واقعی نزدیک شده و از تب تقاضا برای خرید محصول ارزان قیمت کاسته شود. در این بین برخی افراد که مخالف واقعی شدن قیمت‌ها به نفع خود و بهره‌برداری از نرخ‌های ارزان و اجباری هستند، سعی کردند با تخریب مصوبه کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدام از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و رقابت شدید گروه فولادی‌ها با تصمیم جدید وزارت صمت سخن بگویند. اما امروز و در نخستین جلسه معاملاتی محصولات فولادی در بورس کالا مشاهده می‌کنیم که منطق اقتصادی همواره به وجود آورنده تعادل در اقتصاد بوده و است.

بررسی معاملات امروز به وضوح نشان می‌دهد که قیمت‌های کشف شده در بورس کالا به قیمت‌های بازار نزدیک شد و با نزدیک شدن نرخ‌های عرضه شده در بورس کالا و واقعی شدن قیمت‌ها، امکان سوء استفاده از بین رفته است. همچنین با وجود آزادسازی سقف رقابت، قیمت‌های امروز بورس کالا باز هم به کف بازار نرسید و پایین‌تر از آن معامله شد و این امر نوید تعادل هر چه بیشتر قیمت‌های فولاد در روزهای آینده را می‌دهد.

نگاهی به تابلوی معاملات

بررسی جدول معاملات امروز بورس کالا در گروه فولادی‌ها بیانگر رقابت منطقی و متعادل مصرف کنندگان در قبال عرضه‌ها است. همچنین نکته قابل توجه، سقوط حجم تقاضا برای خرید محصولات است که همه این موارد اثرات مطلوب اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار معاملات، امروز سبد میلگرد 12 تا ۳۲-A۳ ذوب آهن اصفهان با قیمت پایه 27095 ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که در پایان با قیمت میانگین پایانی 36900 ریال به ازای هر کیلوگرم معادل 36 درصد رقابت معامله شد. تیرآهن این فولادساز نیز از 30535 به 36803 ریال رسید که 21 درصد رقابت داشت.

ورق گرم B فولاد مبارکه نیز از قیمت پایه 28326 به میانگین قیمت پایانی 35789 رسید تا با وجود آزادسازی سقف رقابت تنها 26 درصد افزایش یابد. ورق گرم C فولاد مبارکه نیز از 28195 به 33805 ریال به ازای هر کیلوگرم رسید که حدود 20 درصد رشد یافته است. شمش بلوم فولاد خوزستان نیز از قیمت پایه 23937 ریال به 34302 ریال رسید که این محصول نیز معادل 43 درصد رقابت داشته است.

بر اساس معاملات امروز بورس کالا، سبد میلگرد مخلوط پرشین فولاد آریا از 27095 به 35221 ریال رسید که 30 درصد رشد داشت و سبد میلگرد مخلوط مجتمع فولاد خراسان هم از 27095 به 37282 ریال رسید و 38 درصد رقابت داشت.

با همه این تفاسیر، ادعای آن دسته از مخالفان واقعی شدن قیمت‌ها به بهانه حمایت از تولید که مدام از رشد افسار گسیخته قیمت فولاد با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن می‌گفتند، تنها در نخستین روز معاملاتی باطل شد و نه تنها امروز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد فولاد نیستیم، بلکه اخبار از کاهش قیمت‌ها و ادامه این روند حکایت دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید