Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

سرمایه‌گذاری شش هزار میلیاردی در ماشین‌آلات کشاورزی

دکتر کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: برگزاری نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی و حمایت از آن جزء اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است چرا که مکانیزاسیون و ماشین یه مولفه بسیار اثرگذار در تولید و پایه‌داری تولید و کاهش تقاضای آب است.

 سرمایه‌گذاری شش هزار میلیاردی در ماشین‌آلات کشاورزی

او افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها منجر می‌شود که فرآیند توسعه صنعتی و توسعه مکانیزاسیون تسریع شود.

 عباسی می‌گوید: در کنار برگزاری این نمایشگاه؛ یک روز را به عنوان روز مزرعه در نظر گرفته شده است. محوریت برنامه‌ها در این روز بکارگیری ماشینهای نوین و انجام عملیات توسط ماشینهای کشاورزی نوین است تا کشاورزان بتوانند با نحوه عملکرد این ماشین ها آشنا شوند.

خوشبختانه در این نمایشگاه، از شرکتهای خارجی نظیر ایتالیا، آلمان و ... نیز دعوت به عمل آمده و امیدواریم که تحریم‌ها تاثیری بر روی حضور این شرکت ها در نمایشگاه نداشته باشد.

دکترعباسی می گوید: این نمایشگاه‌ها جایی برای عرضه کالاهای داخلی است که در راستای اقتصاد مقاومتی می‌بایست به این خود باوری برسیم.  خوشبختانه در بخش ماشین آلات کشاورزی یک خود اتکایی 95 درصدی صورت پذیرفته است و ما عموما در ماشین‌هایی نظیر ماشین‌های زراعتی، باغبانی و دام و طیور نیازمند تامین از مبادی واردات هستیم که امیدواریم دولت تدبیری اندیشیده و برای سرمایه‌گذاری در این بخش تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

او ادامه داد: برای حضور شرکتهای خارجی؛ منابع زیادی را مانند امکان خرید ماشین‌آلات کشاورزی در کشور تامین کردیم و طی 5 سال گذشته نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه اتفاق افتاده است، در نتیجه یک امنیت خاطری در بازار ماشین آلات کشاروزی در کشور به وجود آمده که باعث ترغیب شرکت های خارجی می‌شود.

عباسی افزود: تمامی تولید کنندگان کشور می‌توانند  بدون محدودیت، کالای خود را با تسهیلات بانکی به فروش برسانند، 80 درصد قیمت کالاهایشان توسط دولت تسهیلات بانکی با کارمزد 15درصد داده می‌شود. همچنین  کشاورزان میتوانند با مراجعه به بانک های کشاروزی از تولیدات این کارخانجات و تولید کنندگان بدون محدودیت خرید کنند.

 همچنین تصریح کرد: در حوزه مکانیزاسیون زمین های کشاروزی آمارها مختلف است. به طور مثال در حوزه مکانیزاسیون برنج کشور؛ اوایل دولت  10 تا 12 درصد زمین ها مکانیزه بود و الان این رقم به 70 تا 75درصد رسیده است.  در حوزه محصولات صنعتی مانند کلزا و دانه های روغنی سیب زمینی  مکانیزاسیون بیش از 90 درصد رشد داشته است. در محصولات غلات؛ نفوذ مکانیزاسیون حدود 80 درصد است ولی در حوزه باغبانی این رقم حدود 20  درصد است که به دنبال توسعه بیشتر آن هستیم. 

او در آخر یادآور شد: با هماهنگی که با مسئولان نمایشگاه شده است امکان برگزاری میزگرد هایی تخصصی و پرسش و پاسخ در حوزه صنعت ماشین های کشاورزی مهیا است تا بتوانیم جلساتی با افراد متخصص این حوزه و کشاورزان داشته باشیم.

گفتنی است دومین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی اتماک - آی فارم در تاریخ ۲۱ تا ۲۴ شهریور ماه سال جاری در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید