Iranian Agriculture News Agency

پاسخ به ابهامات سلامت نان سبوس‌دار

سبوس بخش اصلی رژیم غذایی ژاپنی‌ها

چندی پیش خبری در رسانه‌ها مبنی بر زیان مصرف نان با افزودنی سبوس منتشر شد این خبر به اشتباه زیان بار بودن مصرف نان با آرد سبوس‌دار برداشت شد و موجی از بدبینی درباره نان‌های سبوس‌دار به وجود آورد و سوالاتی بی پاسخ را در ذهن مردم ایجاد کرد.

اقتصادآنلاین: مردم ژاپن به سلامت و طول عمر معروف هستند و الگوهای تغذیه‌ای و سبک زندگی آن‌ها همواره مورد توجه محققان تغذیه و مردم جهان بوده است. غذایی اصلی ژاپنی‌ها برنج است مردم این سرزمین 6 برابر بیشتر از سایر کشورهای جهان برنج می‌خورند و این ماده غذایی قوت اصلی آن محسوب می‌شود. جالب است بدانید ایرانی‌ها به همین میزان یعنی شش برابر جهان نان مصرف می‌کنند. هر ایرانی سالیانه  160 کیلوگرم نان می‌خورد در حالی که این عدد در جهان برای هر نفر 25 کیلوگرم است.

اما یک تفاوت بزرگ بین عادت غذایی دو کشور وجود دارد، ژاپنی‌ها بر خلاف مردم ایران غذایی محبوب خود یعنی برنج را فقط سبوس‌دار مصرف می‌کنند و این موضوع یک اصل مهم در الگوی تغذیه‌ای آن‌ها به شمار می‌رود، در حالی که نان سفید در ایران طرفداران بیشتری دارد و معیاری برای کیفیت محسوب می‌شود غافل از اینکه نان هر چه سفیدتر باشد ارزش غذایی کمتری دارد و امکان استفاده از جوش شیرین که سمی مهلک برای سلامتی به شمار می‌رود، در آن بیشتر است.

چرا متخصصان تغذیه بر مصرف سبوس تاکید می‌کنند؟

سبوس گندم و برنج  تقریبا به یک اندازه در سلامت موثر هستند به همین دلیل مختصصان تفاوتی بین مصرف آن‌ها قائل نمی شوند و پیشنهاد مصرف هر دوی آن‌ها را توصیه می‌کنند. سبوس برای دستگاه گوارش و رفع مشکلاتی مانند یبوست، چربی خون بالا و اضافه وزن مفید است  و موجب کاهش جذب کلسترول و قند می‌شود و حاوی ویتامین‌های گروه Bاست. همچنین سبوس به جذب مواد معدنی به خصوص آهن و کلسیم کمک می‌کنند.

با تمام خواص مطرح شده دلایل هشدار روزهای اخیر درباره مصرف سبوس چیست؟

بحثی که درباره مضرات سبوس در روزهای اخیر مطرح شده است شامل مواردی می‌شود که سبوس در زمان آردگیری از گندم جدا شده و بدون گذراندن مراحل استانداردسازی به عنوان افزودنی به نان یا هر ماده غذایی دیگر برای مصرف اضافه شود.

در مصرف سبوس نیز مانند هر ماده غذایی دیگر باید حد اعتدال رعایت شود. مصرف بیش از حد سبوس باعث کاهش جذب املاح می‌شود. تحقیقات نشان داده است حداکثر فیبر مجاز مصرفی روزی 30 گرم است که می‌توان از طریق مصرف نان‌های تولید شده با آرد کامل یا مصرف 3-2 واحد میوه و 2 فنجان سبزی به دست آید.

 

در هر شکل کارشناسان مصرف سبوس را به تنهایی را توصیه نمی‌کنند و بهترین روش مصرف این ماده غذایی مفید را مصرف نان‌های می‌دانند که با آرد کامل تهیه شده است.

سبوس آرد ایران بیشتر از سایر کشورها است

هر چند در حال حاضر آرد کامل در کشور تولید نمی‌شود اما، به گفته یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ متوسط سبوس‌گیری از گندم در کشور ما از کل دنیا کمتر است به همین دلیل سبوس بیشتری در آردهای تولیدی کشور وجود دارد. در ایران میزان آردگیری از گندم 85 درصد و سبوس گیری کمتری از 15 درصد است در حالی‌که در سایر کشورها حدود 76 درصد از گندم آردگیری می‌شود و سبوس‌گیری آن‌ها بین 24 تا 28 درصد است.

و نکته آخر....

بهتر است برای بهره بردن از خواص سبوس به جای پرداخت پول اضافی برای خرید نان‌هایی که در نانوایی‌ها به آن سبوس اضافه می‌شود، نان‌های را بخرید که با آرد کامل تهیه شده باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید