Iranian Agriculture News Agency

اجرای پروژه آبرسانی از رودخانه مهریان یاسوج دردسر ساز شد؛

بازداشت عده‌ای از کشاورزان در یاسوج

رئیس شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج گفت:‌ ساعتی پیش، تعدادی از کشاورزان و باغداران روستای مهریان یاسوج که در فرمانداری بویراحمد بّ‌عنوان نمایندگان معترضان به اجرای پروژه آبرسانی از رودخانه " مهریان " تجمع کرده بودند بازداشت شدند.

 

رئیس شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج گفت:‌ ساعتی پیش، تعدادی از کشاورزان و باغداران روستای مهریان یاسوج که در فرمانداری بویراحمد بعنوان نمایندگان معترضان به اجرای پروژه آبرسانی از رودخانه " مهریان " تجمع کرده بودند بازداشت شدند.

" سیدمنصور نوروزی " در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: صبح امروز بدون اطلاع قبلی، برخی از پرسنل تاسیساتی اداره آب و فاضلاب شهری یاسوج از جمله جوشکار و برخی نیروهای خدماتی اقدام به گذاشتن لوله ای به قطر 22 اینچ در رودخانه روستای مهریان یاسوج جهت اجرای پروژه انتقال آب کردند.

وی با تشریح وقایع رخ داده در ارتباط با تحصن و بازداشت نمایندگان معترض به اجرای پروژه آبرسانی از رودخانه مهریان، اظهارداشت: حدود 200 نفر نسبت به این اقدام آب و فاضلاب شهری یاسوج معترض و جلوی فرمانداری تجمع کرده که از بین این تجمع کنندگان، 15 نفر به عنوان نمایندگان معترضان در فرمانداری بویراحمد حاضر شدند.

رئیس شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج افزود: بعد از مدت زمانی که نمایندگان معترضان در محل فرمانداری بویراحمد حضور یافتند متاسفانه دستور بازداشت نمایندگان معترضان داده شده و هم اکنون در بازداشت هستند.

نوروزی با اظهارتاسف از اینکه نتیجه اعتراض کشاورزان و باغداران روستای مهریان یاسوج نمی بایست به اینجا ختم می شد، خاطرنشان کرد: درصورت انتقال آب از رودخانه مهریان به طور حتم 800 هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این روستا تخریب و نابود می شود.

بر پایه این گزارش خواسته معترضان از اداره آب و فاضلاب شهری یاسوج تمهیدات لازم برای تغییر کاربری اراضی و باغات و یا اقدام به سد سازی در منطقه است.

رئیس شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج تاکیدکرد چندین نشست با مسئولان محلی و معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با اجرای این پروژه داشته اند اما هیچکدام از مصوبات این نشست ها برروی صفحه کاغذ نیامد.

نوروزی افزود: براساس اطلاعاتی که از تهران گرفته ایم شرکت آب وزارت نیرو هیچگونه مجوزی برای انتقال آب از رودخانه مهریان یاسوج به پایین دست نداده است.

15 نفر روانه زندان شدند

یک عضو دیگر شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج هم با اظهار تاسف از اتفاقات رخ داده برای باغداران و کشاورزان این روستا، از بازداشت و روانه زندان شدن 15 نفر از اهالی این روستا خبرداد.

" سید غضنفر رمضانی " گفت: متاسفانه هم اکنون 15 نفر از باغداران و کشاورزان روستای مهریان یاسوج که ساعاتی پیش به چگونگی اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه این روستا به فرمانداری بویراحمد مراجعه کرده بودند بازداشت و روانه زندان شدند.

وی با بیان اینکه یکی از اعضای شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج با نام " سیدصفی الله احمدی "‌در همین اعتراضات مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اظهارداشت: این عضو شورا هم اکنون در اورژانس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری و درحال عکسبرداری است.

پروژه انتقال آب قانونی است

مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج هم انتقال آب از رودخانه روستای مهریان این شهر را قانونی و آن را مصوبات سفر هیئت دولت تدبیر و امید به استان کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

قاسم قلندری گفت: انتقال آب از " تنگ کبوتری " رودخانه روستای مهریان به شعاع روستاهای مهریان ، مادوان ها ، بلهزار ، بنسنجان و منطقه شهری شرف آباد یک مصوبه هیئت دولتی است که باید اجرا شود.

وی اعتبار تخصیص یافته به اجرای این پروژه را 50 میلیارد ریال برشمرد و تصریح کرد: برای تکمیل و بهره برداری آن بایستی 40 میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص داده شود.

مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج افزود: با انتقال آب از رودخانه روستای مهریان، آب شرب 30 هزار مشترک در مناطق عنوان شده تامین می شود.

قلندری از صدور تائیدیه‌های محیط زیست ، منابع طبیعی ، امور آب و میراث فرهنگی برای انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج خبرداد و اظهارداشت: این پروژه در سفر هیئت دولت تدبیر و امید پیشنهاد و در همان سفر مورد تائید قرار گرفت.

وی گفت: شرایط آب شرب در شهر یاسوج و روستاهای حومه شرایط خاصی دارد که اگر این پروژه اجرایی نشود تابستان سختی را باید پشت سر بگذرانیم.

مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج تاکیدکرد: کسانی که بخواهند از اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج جلوگیری کنند براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.

روستای مهریان یاسوج تفرجگاهی آرام بخش

تنگه مهریان یاسوج تفرجگاهی آرامش بخش در پنج کیلومتری شهر یاسوج معروف به پایتخت طبیعت بوده که در همه فصول سال پذیرای دوست داران طبیعت است.

روستای مهریان از توابع شهرستان بویراحمد درپنج کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

این روستا که به دهستان سررودشمالی از قدیم الایام معروف بوده دارای جاذبه های منحصر به فردی در چهار فصل سال است.

قرار گرفتن این روستا در تپه های مشرف به رشته کوههای زاگرس جنوبی و اتصال آن به کوههای حجاز و بونگاه این روستا را به مکانی به تفریح و گذر برای طبیعت دوستان بدل کرده است.

از جمله طبیعت های زیبای این روستا تنگه زیبای مهریان با دست آویز درختان چنار،گردو،بنه، بادام و وحشی است.

این تنگه که امروز به مکانی توریستی برای گردشگران تبدیل شده دارای طبیعی بکر بوده که در تمام فصول پذیرای گردشگران است.

در واقع روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه،دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل کرده بگونه ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب ترین اقلیم های قابل زیست کشور را بوجود آورده است.

یکی از مکان های معروف تنگه مهریان, تنگه دوآب مهریان در سه کیلومتر ورودی این مکان تفریحی بوده که آب سرد و زلال چشمه های رشته کوه دنا و چشمه های کاکان در سی کیلومتری شهر یاسوج را به هم متصل می کند.

این تنگه در پنج کیلومتری شهر یاسوج در دره ای با درختان چنار و پوشش گیاهی جنگلی درختانی همچون بلوط ، بنه ، گردو و زالزالک با طبیعتی دل انگیز و بسیار زیبا در مسیر عبور رودخانه که در تمامی ماههای سال دارای آب فراوان بوده واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید