Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:

اصلاح نژاد دام به معنای تراریخته نیست

اصلاح نژاد حداقل ۵ میلیون رأس تا افق ۱۴۰۴

رضایی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ اصلاح نژاد حداقل ۵ میلیون رأس دام‌های کوچک‌ در کشور اتفاق بیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان: مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه "روی خط خبر" درباره آخرین وضعیت حمایت از سرمایه‌گذاری پرورش صنعتی دام‌های کوچک پربازده، اظهار کرد: صنعت دامپروری یکی از صنایع مهم تولیدی کشور محسوب می‌شود که از لحاظ عرضه، تولید و مصرف با بازار بزرگی روبه‌رو هستیم به‌طوری‌که در تولید بسیاری از محصولات دامی جزء ۱۰ رتبه برتر دنیا به شمار می‌رویم.

وی افزود: هم‌اکنون ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس گاو آمیخته،۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس گاو بومی،۴۵ میلیون رأس گوسفند، ۱۸.۵ میلیون رأس بز،۱۸۵ هزار نفر شتر در کشور داریم که سالانه ۱۰.۵ میلیون تن شیر،۸۵۰  هزار تن انواع گوشت قرمز، ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۸۰۰ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که لرزش اقتصادی بالایی برای کشور در بردارد.

رضایی بابیان اینکه یکی از بخش‌های عمده کشاورزی تولیدات دامی محسوب می‌شود، گفت: با توجه به آنکه مصرف اصلی بخش، تأمین پروتئین حیوانی است؛ بنابراین نقش بسزایی در سلامت و تغذیه افراد دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: جامعه پرورش‌دهندگان دام‌های روستایی و عشایری عمدتاً استفاده از نژادهای بومی است که با توجه به کاهش جمعیت دام‌های کوچک(بز و گوسفند)،افزایش شهرنشینی، توسعه شهرک‌ها، خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کاهش مراتع باید به روش‌های دیگری تولید گوشت قرمز را مدنظر قرار دهیم که این امر به معنا و مفهوم کنار گذاشتن روش‌های سنتی نیست.

به گفته وی با استفاده از نژادهای بومی اصلاح‌شده و نژادهای پربازده دنیا درصدد افزایش تولید گوشت قرمز در کشور هستیم.

رضایی در ادامه افزود: هم‌اکنون به ازای هر رأس گله تا پایان فصل زایش ۷۰ رأس دام آماده پرواربندی و بره گیری است که با یک محاسبه سرانگشتی این میران جوابگوی نیاز کشور نیست و به همین دلیل در چند سال اخیر وزارت جهاد درصدد استفاده از نژادهای پربازده خالص خارجی و بومی اصلاح‌شده داخلی است که بیش از ۱۸۰ درصد بره گیری دارند.

این مقام مسئول بابیان اینکه بحث اصلاح نژاد به معنای تغییر ژنتیک و تراریخته نیست، اظهار کرد: این بحث کاملاً اصلاح نژادی است به‌طوری‌که ۵۰ درصد خط خونی از نژادها و صفات ماندگار دام‌های بومی و ۵۰ درصد از نژاد خارجی گرفته می‌شود.

به گفته وی با توجه به قانون افزایش بهره‌وری سالانه ۳ میلیون واحد دامی از مراتع کاهش می‌یابد که با استفاده از دام‌های دومنظوره این امر جبران می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی بابیان اینکه در چند سال اخیر بیش از ۲۰ واحد پرورش دام پربازده در کشور افتتاح شد،گفت: با توجه به جمعیت متقاضی گوشت قرمز به‌ویژه گوسفند، نیاز کشور بیش از این رقم است که این امر به معنای پتانییا بالای سرمایه‌گذاری برای اقتصادی کردن این حرفه است.

به گفته رضایی تا افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی می‌شود اصلاح نژاد حداقل ۵ میلیون رأس دام‌های کوچک‌ در کشور اتفاق بیفتد تا حداقل ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز از این محل تولید شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد پرورش دام در ایران توسط بخش خصوصی انجام‌می شود،بیان کرد: دولت تنها تسهیل گر این فرآیندهاست.

معاون وزیر جهاد با اشاره به اینکه تسهیلات و یارانه‌هایی برای ترکیب نژادی دام‌های روستایی در نظر گرفته‌شده است،گفت: سالانه این رقم افزایش می‌یابد تا به توسعه در افق ۱۴۰۴ دست‌یابیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته بسته حمایتی اشتغال فراگیر با نرخ تسهیلات ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفت که در سال جدید دولت پذیرفته تا ۶ درصد این نرخ به‌صورت یارانه به دامداران کمک کند.

 

رضایی بابیان اینکه بسته اشتغال روستاییان در حال اجراست،گفت: در سال جدید در راستای اصلاح نژاد دام به متقاضیانی که در سامانه مبادرت به ثبت‌نام می‌کنند،تسهیلات با حداقل کارمزد ۶ درصد پرداخت می‌شود.

به گفته وی، این تسهیلات شامل افرادی که از نقطه صفر شروع کردند نیز می‌شود.

رضایی ادامه داد: متقاضیان پس از ثبت‌نام در سیستم کارا پرونده‌شان موردبررسی قرار می‌گیرد و افرادی که تقاضای تسهیلات کمتر از ۶ میلیارد تومان را دارند در ادارات کل همان استان‌ها و بالاتر از این رقم به مرکز برای بررسی ارجاع داده می‌شود.

معاون وزیر جهاد یکی از مهم‌ترین وظایف معاونت امور دام،ترویج دانست و گفت: اگرچه بحث تولید دام در کشور ۱۰۰ درصد خصوصی است اما معاونت امور دام از طریق ادارات کل استان‌ها، بحث ترویج و فرآیند جدید امور تولیدکنندگان را حمایت می‌کند.

رضایی در بخش پایانی سخنان خود بابیان اینکه صنعت دامپروری همانند گذشته چوپانی و گله‌داری نیست، تصریح کرد: این جذابیت برای جوانان باید ایجاد شود تا وارد این حرفه که درآمد اقتصادی بالایی در بر دارد، شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید