Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران:

شاخص گرسنگی ایران به پنج کاهش یافته است

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران در همایش امنیت غذایی باکو، گفت: ایران در 30 سال گذشته در زمینه امنیت غذایی پیشرفت خوبی داشته است به‌طوری‌که از دهه 1990 شاخص گرسنگی جهانی کشورمان از 8.5 به پنج کاهش پیداکرده است.

ایرنا، مهدی قائمیان طی سخنانی در این همایش که از سوی موسسه دولتی تأمین امنیت غذا جمهوری آذربایجان و مشارکت اتحادیه اروپا و بانک جهانی با حضور مسئولان و نمایندگان چند کشور و نهاد بینالمللی برپا شده است، افزود: ایران موفق‌ترین کشور در کاهش شاخص گرسنگی در خاورمیانه است .

شاخص گرسنگی، کـشورها را بر اساس مقیاس صفر تا 100 رتبه‌بندی می‌کند که صفر بهترین امتیاز (نبـود گرسـنگی )و 100 بـدترین امتیاز است .

میزان شاخص گرسنگی کمتر از 10 به معنای قرار گرفتن در ردیف کشورهای با گرسنگی کم است.

قائمیان در ادامه سخنرانی خود گفت: جمهوری اسلامی، در تولید محصولات عمده کشاورزی از جمله گندم، سبزیجات، مرغ، خرما و سیب‌زمینی در رده 20 کشور اول قرار می‌گیرد .

وی خاطرنشان کرد: عمده تولیدات جمهوری اسلامی ایران گندم ، خرما، پسته، فندوق، خاویار، گوجه‌فرنگی، گوشت و شیر است و کشورمان بزرگ‌ترین صادرکننده خاویار و پسته دنیا است .

وی با اشاره به اینکه ادویجات و سبزیجات نیز از سایر محصولات صادراتی ایران است گفت: مشتریان عمده محصولات کشورمان چین، ترکیه، عراق، هند و قطر هستند .

به گفته قائمیان هدف مهم وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در محصولات شامل گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، چغندرقند، گوشت قرمز و سفید و شیر و تخم‌مرغ است که از این میان گندم در رأس قرار دارد .

وی یادآور شد: در سال 1979 واردات مواد غذایی ایران اگرچه 65 درصد بوده ولی اکنون تولیدات سبد غذایی کشورمان به 70 درصد رسیده است و برای رسیدن به خودکفایی، تمام تلاش‌ها برای افزایش محصولات کشاورزی صورت گفته و در حال انجام است

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: برای افزایش کمیت محصولات کشاورزی، به‌جای افزایش زمین‌های زراعی، وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از شیوه‌های مختلف سعی در افزایش بهره‌وری دارد و یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بهبود سیستم‌های آبیاری برای رساندن آب گران‌بها به کشاورزان است .

قائمیان تأکید کرد: برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با کمک سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت بهداشت طرح ملی عظیم را با عنوان ارتقای سلامت محصولات کشاورزی را تهیه کرده و آن طرح در حال اجرا است و اجرای این طرح منتهی به صدور گواهی سلامت با استفاده از کد 16 رقمی خواهد شد که نشان دهند کد محصول کشاورزی سالم و آماده مصرف است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید