Iranian Agriculture News Agency

نهادهای بین‌المللی ایران را الگوی تأمین امنیت غذایی می‌دانند

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: نهادهای بین‌المللی ایران را جزو کشورهای الگو درزمینهٔ تأمین امنیت غذایی در منطقه و به‌ویژه خاورمیانه می‌دانند .

 مهدی قائمیان  که برای شرکت در همایش بین‌المللی تأمین امنیت غذایی به باکو سفر کرده است ، افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو ) ایران در زمینه تأمین امنیت غذایی موفق‌ترین کشور در خاورمیانه است و دبیر کل این سازمان در دیدار اخیر با وزیر جهاد کشاورزی ،از فعالیت‌های ایران تقدیر کرد .

وی، با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در 30 سال اخیر در مورد تأمین امنیت غذایی و رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات غذایی گفت: اگرچه در سال 1979 میلادی 65 درصد سبد غذایی کشورمان وابسته با واردات بود ولی اکنون نزدیک به 70 درصد محصولات غذایی در داخل کشور تولید می‌شود که در این همایش از ما در این خصوص پرسش شد و تجربیات خود برای حاضران مطرح کردیم .

قائمیان در پاسخ به نحوه نظارت بر کشت محصولات کشاورزی از نظر سلامت غذایی، گفت: یک طرح بزرگ به‌عنوان ارتقای سلامت محصولات کشاورزی اخیراً در ایران با کمک سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به اجرا گذاشته شده است .

رئیس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: هدف از این طرح انجام بازرسی از مزرعه تا آخرین مرحله یعنی عرضه محصولات غذایی در بازار و رسیدن بر سر سفره‌ها است که تمام مراحل آن از نظر سلامت محصول بررسی می‌شود .

وی، در مورد همکاری ایران با نهادهای بین‌المللی در زمینه تأمین امنیت غذایی، گفت :ما مثل بقیه کشورها بخصوص کشورهای همسایه و دوست و برادر حاضر هستیم در رعایت شرایط مدنظر آن‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی اقدام کنیم.

وی در مورد همکاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و بخصوص کشورهای دوست و همسایه در عرصه امنیت غذایی گفت: آماده برای صادرات محصولات مطابق قوانین بین‌المللی و با شرایط و مقررات قانع‌کننده این کشورها از نظر تأمین امنیت غذایی هستیم .

نخستین همایش بین‌المللی امنیت غذایی روز جمعه از سوی موسسه دولتی امنیت غذا جمهوری آذربایجان ، اتحادیه اروپا و بانک جهانی و با حضور مسئولان و نمایندگان چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و نهادهای بین‌المللی فعال در این حوزه در باکو برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید