Iranian Agriculture News Agency

اراضی ملی برای نهال‌کاری به مردم واگذار می‌شود

ایانا-خوزستان : رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی برای نهال‌کاری و ایجاد درآمد اقتصادی از طریق ایجاد پوشش گیاهی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، گفت: از ظرفیت مردمی برای ایجاد پوشش گیاهی و تثبیت شن‌های روان استفاده می‌کنیم.

 خلیل آقایی در حاشیه بازدید از کانون‌های مالچ پاشی شده اطراف شهرستان حمیدیه در جمع خبرنگاران افزود: عرصه‌های طبیعی در قالب تفاهم‌نامه‌ای به‌صورت 10 ساله به مردم واگذار می‌شود که تا سه دوره نیز قابل تمدید است که در این صورت مردم در کنار نهال‌کاری و ایجاد حس مالکیت، قادر به ایجاد یک منبع درآمدی برای خود نیز خواهند بود.

وی تصریح کرد: اقدامات انجام‌شده قابل‌قبول است اما حجم کار بسیار بالاست و نیاز به افزایش سرعت در انجام پروژه‌ها دارد و از سوی دیگر برای تسریع در انجام کار هم به تزریق منابع مالی نیاز داریم.

آقایی با اشاره به اعتبار 150 میلیون دلاری مقابله با بیابان‌زایی افزود: در سال‌های گذشته از اعتبار اختصاص‌یافته به بیابان‌زدایی از صندوق توسعه ملی سایر استان‌ها هم سهیم بودند اما طبق قانون امسال تمام این اعتبار برای خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه 15 هزار هکتار از عرصه‌های خوزستان برای مقابله با ریز گردها مالچ پاشی شده است، گفت: این عملیات گسترده با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلفی انجام شد، طبق برآوردها امسال نیز 20هزار هکتار از عرصه‌ها مالچ پاشی می‌شود.

آقایی با تأکید بر اینکه اثرات مقابله با ریزگردها ملموس است افزود: در استان خوزستان بیش از یک‌میلیون و 200هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که صد هزار هکتار آن در شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و شوش است که مقابله با آن‌ها نیازمند مالچ پاشی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عملیات مالچ پاشی در بیابان‌های خوزستان برای مهار ریزگردها حداقل چهار الی پنج سال زمان نیاز دارد گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی وزارت نفت مالچ رایگان در اختیار ما قرار داده است. در چند سال اخیر شاهد همکاری خوبی در استان و سطح ملی برای مهار ریزگردها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص تأمین منابع آب برای جنگل‌های دست کاشت در عرصه‌های بیابانی خاطرنشان کرد: نهال‌های کاشته شده در 2 سال اول نیاز به تأمین آب دارند و مانند محصولات زراعی به تأمین حقابه دائم نیاز ندارند.

آقایی به بحث کانون‌های ریزگرد در خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: مسئول اصلی پیگیری این مساله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه است اما سازمان منابع طبیعی به‌عنوان سازمان متولی انجام امور اجرایی و علمی آمادگی همکاری را دارد.

بالغ بر یک‌میلیون و 200 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در ایجاد پدیده گردوغبار در این استان دارند و گفته می‌شود بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشا داخلی دارند.

خوزستان بیش از 15 سال است که درگیر پدیده گرد و غبار است اما توفان گرد و غبار بهمن 95 که باعث قطع آب و برق در تعدادی از شهرهای خوزستان شد، مساله گرد و غبار را وارد مرحله جدیدی کرد.

در پی این حادثه، هیئت دولت طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت مهار کانون‌های گرد و غبار در خوزستان را شامل نهال‌کاری و آب‌رسانی به کانون‌های بحرانی مصوب و اجرایی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید