Iranian Agriculture News Agency

سالانه ۲۴ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شود

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه حدود ۲۲ درصد محصول چای در داخل تأمین می‌شود گفت:‌ سالانه حدود ۲۴ هزار تن چای خشک در کشور تولید می‌شود.

 محمدولی روزبهان اظهار کرد:‌ کارخانجات فرآوری چای شمال با تأمین حدود 22 درصد از نیاز کشور به محصول چای به طور میانگین سالانه حدود 24 هزار تن انواع چای خشک را تولید و روانه بازار داخلی می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه یکی از راه‌های حمایت از محصولات کشاورزی، تعیین قیمت تضمینی خرید آن است بیان داشت:‌ دولت برای برخی از محصولات که دارای شرایط ویژه و استراتژیکی هستند خرید تضمینی آن را در دستور کار قرار می‌دهد که چای از جمله این محصولات محسوب می‌شود.

روزبهان با اشاره به اینکه دولت‌ها به توجه به اعتبارات موجود و رقابتی بودن محصول مورد نظر طرح خرید تضمینی را به اجرا در می‌آورند افزود:‌ طبیعی است که تعیین قیمت زیر نرخ تورم سالانه می‌تواند مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کند اما رقابت‌پذیری آن محصول را در درازمدت افزایش می‌دهد.

وی پرداخت تسهیلات گوناگون و حمایت‌های مختلفی که دولت از کشاورزان انجام می‌دهد را ضامن ایجاد انگیزه در آنان دانست و گفت:‌ به طور مثال دولت در بحث آبیاری تحت فشار که می‌تواند در صورت اجرا، درآمد چایکاران را حدود ‌3 تا 5 درصد افزایش دهد معادل 85 درصد هزینه آن را به صورت یارانه پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان چای کشور به فرآیند تعیین نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای اشاره کرد و در مورد آن اظهار داشت:‌ معمولاً این نرخ‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان چای به شورای اقتصاد پیشنهاد می‌شود و در آنجا پس از بررسی‌های لازم بر اساس اعتبارات موجود قیمت نهایی را اعلام می‌کنند.

روزبهان چای را تنها محصول کشاورزی که امسال مشمول افزایش قیمت شده است اعلام کرد و ابراز داشت: ‌هیچ کدام از محصولات کشاورزی کشور امسال بنا به تصمیم شورای اقتصاد افزایش قیمتی نداشتند و تنها قیمت محصول چای به علت شرایط خاصی که دارد حدود 4 درصد ارتقاء پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته هزار و 600 دستگاه موتور برگ چین بین کشاورزان شمال توزیع شده است خاطرنشان کرد:‌ مجموعه اقدامات اینچنینی در کنار اعطای تسهیلات ارزان قیمت علاوه بر اینکه قدرت رقابت‌پذیری محصول و انگیزه چایکاران را افزایش دهد در افزایش درآمد آنان نیز مؤثر است.

رئیس سازمان چای کشور هزینه‌های تولید و کارگری در صنعت چای را بسیار بالا اعلام کرد و ابراز داشت:‌ افزایش راندمان و بهبود کیفیت محصول برداشت شده و کاهش هزینه‌های برداشت برگ سبز چای همواره از موضوعاتی بوده است که سازمان چای با اجرای برنامه‌های مختلف درصدد دستیابی به آن است.

روزبهان با بیان اینکه روزهای نخستین سال با توجه به گرمای مطلوب هوا شرایط لازم جهت رسیدن برگ سبز چای را ‌به‌خوبی مهیا کرد افزود: به علت وقوع بحث سرمازدگی که در طلیعه سال در سطح وسیعی از باغات چای شمال رخ داد کاهش حدود 30 درصدی برگ سبز چای دور از ذهن نیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید