Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد:

منافع مادی مانع از نصب نشان تراریخته بر روی محصولات

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اصل این‌که محصولات تراریخته را نشانه‌دار نمی‌کنند به این دلیل است که نمی‌خواهند محصول تراریخته از غیر تراریخته و طبیعی برای مردم تشخیص داده شود.

 اکبر ترکی در خصوص محصولات تراریخته اظهار کرد: خروجی جلسه‌ای که اخیرا در کمیسیون اصل 90 داشتیم و کارشناسان و صاحب نظران نیز حضور داشتند این بود که در برنامه ششم توسعه و در آیین‌نامه‌های مختلف جدای از این که تراریخته‌ها مضر است یا نه، باید محصولات تراریخته‌ای که وارد کشور می‌شود، نشان مخصوص داشته باشد.

وی با بیان اینکه نشان تراریخته‌ها باعث می‌شود تا مردم حق انتخاب داشته و آن را بخرند یا از خرید محصول تراریخته صرف نظر کنند، بیان کرد: نشانه‌دار کردن محصولات تراریخته در حال حاضر انجام نمی‌شود و اگر هم انجام می‌شود، روی جعبه‌های بزرگ آن زده می‌شود و روی محصولات جزئی که به مصرف مردم می‌رسد زده نمی‌شود.

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرف اول ما این است که محصولات تراریخته نشانه‌دار شود و برای مردم قابل تفکیک و شناسایی باشد و این که این محصولات مضر هستند یا نه بنا به نظر کارشناسان مختلف است در آزمایشگاه‌ها به نتیجه درست می‌رسند.

وی با بیان اینکه رهاسازی محصولات تراریخته بنا به قانون ممنوع است، عنوان کرد: یکی از دلایلی که محصولات تراریخته نشانه‌دار نمی‌شود به این دلیل است که واردکنندگان تراریخته می‌دانند چون مردم هنوز به این محصولات اعتماد ندارند و نمی‌دانند که چه تأثیری روی سلامتی آن‌ها می‌گذارد نسبت به خرید و استفاده محصولات تراریخته رغبت نمی‌کنند و در نتیجه سود آن‌ها پایین می‌آید.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اصل این‌که محصولات تراریخته را نشانه‌دار نمی‌کنند به این دلیل است که نمی‌خواهند محصول تراریخته از غیر تراریخته و طبیعی برای مردم تشخیص داده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید