Iranian Agriculture News Agency

۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارد

حریق۱۵۰ هکتار از جنگل‌های شمالی در ایام تعطیلات

سازمان جنگل‌ها بالگرد مالکیتی برای مهار آتش ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نزدیک به ۱۵۰هکتار از جنگل‌های شمال در ایام تعطیلات طعمه حریق شد.

 

خبرگزاری خانه ملت: علی‌ اکبری با انتقاد از اینکه نزدیک به 150هکتار از جنگل‌های شمال در ایام تعطیلات به دلیل سهل‌انگاری مسافران طعمه حریق شد، گفت: این آمار در کشور طی 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده و متأسفانه به‌طور تقریبی به 10 درصد جنگل‌ها خسارت و آسیب جدی وارد شد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس شورای اسلامی، علت 95 درصد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را عامل انسانی دانست و از نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته جهت اطفای حریق انتقاد کرد و گفت: متأسفانه 150 هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع طی 10 سال اخیر طعمه حریق شدند این در حالی است که هنوز بالگرد مجهز و اختصاصی اطفای حریق در کشور وجود ندارد.

سازمان جنگل‌ها بالگرد مالکیتی برای اطفای حریق و مهار آتش‌سوزی‌ها ندارد

وی ادامه داد: این بالگرد تنها در انحصار وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح قرار داشته و سازمان جنگل‌ها بالگرد مالکیتی برای اطفای حریق و مهار آتش‌سوزی‌ها ندارد بر اساس تفاهم‌نامه از طریق ستاد هماهنگی مدیریت بحران در اختیار اطفای حریق قرار می‌گیرد و از سویی بالگردهای موجود در کشور فاقد ابزارهای لازم برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها است در حالی که در هنگام وقوع آتش‌سوزی هلی برد نیروهای تخصصی در زمان مناسب و طلایی بسیار حائز اهمیت است.

خسارات‌های ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها به سادگی قابل جبران نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خسارات‌های ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌سادگی قابل جبران نیست، ادامه داد: احیای جنگل‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست و زمان‌بر است بنابراین باید برای حفاظت از آن‌ها تلاش عمده‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به بارش‌های بهاره و افزایش پوشش مراتع در مناطق مختلف، پوشش گیاهی خشک، مستعد وقوع حریق می‌شود و در فصل گرما هر لحظه امکان شعله‌ور شدن جنگل‌ها و مراتع وجود دارد بنابراین برای پیشگیری از آتش‌سوزی باید تأمین تجهیزات پیشرفته به‌ویژه بالگرد در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

اکبری ادامه داد: راهکار پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها تأمین امکانات به‌روز و پیشرفته و به‌کارگیری نیروهای متخصص بوده و با امکانات محدود و ابتدایی نمی‌توان نسبت به حفاظت از مراتع و جنگل‌ها اقدام کرد.

آموزش و فرهنگ‌سازی  راهکار اساسی مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس دهم، آموزش و فرهنگ‌سازی را دو راهکار اساسی مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها دانست و گفت: دستگاه‌های فرهنگی به‌ویژه صداوسیما باید در این رابطه گامی جدی بردارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: مراتع و جنگل‌ها سرمایه‌های ملی هستند و برای حفظ آن‌ها جز تأمین منابع و بودجه مناسب راهکار دیگری وجود ندارد./

http://www.icana.ir/Fa/News/379551

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید