Iranian Agriculture News Agency

اسامی محصولات کشاورزی مشمول یارانه ارزی اعلام شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عمده محصولات وارداتی ما در بخش کشاورزی شامل ذرت، کنجاله سویا، جو و کود و سم است که واردات آنها با نرخ تمام شده دلار۳۸۰۰ تومانی صورت می گیرد.

تسنیم: عبدالمهدی بخشنده در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: قیمت ارز واردات محصولات کشاورزی با همان  قیمت تک نرخی ارز است.

وی افزود: براساس پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و شخص رئیس جمهور برای آنکه قیمت نهادهای مصرفی بخش کشاورزی مانند کنجاله سویا و سایر موارد مورد نیاز بخش کشاورزی از این افزایش قیمت‌ها متاثر نشوند، قرار شد وارد کنندگان بخش  با همان دلار 4200 تومانی محصولات مورد نیاز خود را وارد کنند اما تمهیداتی اندیشیده شده تا مابه‌التفاوت 400 تومانی بلافاصله به آنها عودت شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که چه محصولاتی شامل یارانه صادراتی می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی ما در بخش کشاورزی شامل ذرت بوده که در بخش دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، کنجاله سویا، جو و کود و سم را نیز شامل می شود که واردات آنها با نرخ تمام شده 3800 تومان است.

بخشنده در پاسخ به سوال دیگر که آیا واردات برنج دیگر شامل ارز حمایتی دولت نمی‌شود، گفت: درباره برنج هنوز در حال مذاکره هستیم اما سایر محصولات با قیمت تک نرخی ارز وارد می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی در سال زارعی جاری گفت: قیمت گندم هنوز به صورت علی‌الحساب از کشاورزان خریداری می‌شود.

قیمت گندم هنوز در شورای اقتصاد تصویب نشده است

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نوبخت سخنگوی دولت، نرخ تضمینی گندم را به صورت قطعی 1300 تومان اعلام کرده و گفته است که دولت توان پرداخت بیش از این را ندارد، آیا این امر مورد قبول وزارت جهاد کشاورزی است یا خیر، گفت:  سخنگوی دولت به این موضوع اشاره کرده که قیمت گندم 1300 تومان بوده و این حق قانونی وی است، اما باید توجه داشت که هر قیمتی که برای گندم تعیین شود باید به تصویب شورای اقتصاد رسیده و ابلاغ شود.

بخشنده افزود: در صورتی که قیمت خرید تضمینی گندم 1300 تومان نیز باشد، ابتدا باید به تصویب شورای اقتصاد برسداما هنوز این شورای نرخ خرید تضمینی گندم (وسایر محصولات کشاورزی) را به تصویب نرسانده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: شورای اقتصاد مدتی است که تشکیل جلسه نداده است. ما به طور مرتب پیگیر تشکیل جلسه این شورا برای تصویب نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هستیم.

بخشنده ادامه داد: ما به صورت علی‌الحساب گندم کشاورزان را خریداری می‌کنیم به طوری که تا یک روز گذشته 50 هزار تن گندم را خرید تضمینی کرده‌ایم.

پرداخت پول خرید تضمینی گندم از فردا

وی افزود: سرعت خرید تضمینی گندم در اردیبهشت و خردادماه افزایش می‌یابد و حجم خرید این محصول در این ماه‌ها بیشتر می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به زمان پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: پرداخت خرید تضمینی کشاورزان از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز می‌شود تا تولیدکنندگان نیز متضرر نشوند و منتظر باشند تا نرخ نهایی گندم مشخص شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید