Iranian Agriculture News Agency

وزیر نیرو در سومین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد مطرح کرد:

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و دینی کشورها در تعاملات آب مرزی

وزیر نیرو با اشاره به نقش و تاثیر منابع آبی مشترک در برقراری دوستی بین کشورها و پیشبرد همکاری‌های مشترک، گفت: برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد می‌تواند متضمن فرصت‌های خاصی برای ارتقای هرچه بیشتر تعاملات آبی در سطح منطقه در راستای استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین جهت سازگاری با کم‌آبی و شرایط اقلیمی این منطقه باشد.

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و دینی کشورها در تعاملات آب مرزی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی‌اکبر محرابیان" رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو، در سومین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با حضور "محمد شیاع السودانی"  نخست‌وزیر عراق و وزرا و مقامات عالی کشورها و نهادهای بین‌المللی برگزار شد، گفت: «کنفرانس بین‌المللی آب بغداد» چشم‌انداز خود را بر به‌کارگیری دیپلماسی، دانش و نوآوری در مدیریت آب و حفاظت از محیط‌ زیست در راستای سعادتمندی انسان‌ها قرار داده است.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو ضمن ابراز امیدواری بر اینکه این گردهمایی بتواند با استفاده از فرصت حضور نمایندگان اندیشمند کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی، به تصویر روشن‌تری از وضعیت منابع آب در منطقه دست یابد، افزود: برگزاری این کنفرانس در منطقه‌ای که از سویی دارای برخی از کهن‌ترین تمدن‌های آبی است و از سویی دیگر در حال حاضر دست به گریبان مشکلات متعددی به لحاظ منابع آب و محیط زیست است، می‌تواند متضمن فرصت‌های خاصی برای ارتقای هرچه بیشتر تعاملات آبی در سطح منطقه در راستای استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین جهت سازگاری با کم‌آبی و شرایط اقلیمی این منطقه باشد.

وی در ادامه با اشاره به نقش و تاثیر منابع آبی مشترک در برقراری دوستی بین کشورها و پیشبرد همکاری‌های مشترک، اظهار کرد: سابقه همکاری‌های فنی، علمی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه در حوزه رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک، در قالب کمیسیون‌های دوجانبه و پروژه‌های مشترک به بیش از نیم قرن می‌رسد.

سیاست‌ و راهبرد ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک در چارچوب قراردادهای دیپلماتیک است

محرابیان همچنین به سیاست و راهبرد ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک اشاره کرد و گفت: سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک، تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در چارچوب قراردادها و همکاری‌های دیپلماتیک بوده و در این خصوص همواره تلاش شده است که معضلات و مسائل آبی و محیط زیستی مشترک به سمت مذاکرات حقوقی و فنی هدایت شده و از سیاسی شدن موضوع آب با کشورهای همسایه اجتناب شود.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو با تاکید بر اینکه دو کشور ایران و عراق از پیشینه عمیق و تاریخی در حوزه‌های فرهنگی، تجاری و اقتصادی برخوردار هستند، افزود: علاوه بر این، دو طرف در حوزه تعاملات آبی نیز دارای سابقه‌ای طولانی بوده و در این‌باره دارای موافقتنامه‌ای مشخص راجع به استفاده از آب رودخانه‌های مرزی هستند.

 افزایش تناوب و شدت طوفان‌های گرد و غبار در سال‌های اخیر، ضرورت همکاری‌های منطقه را دوچندان می‌کند

وزیر نیرو همکاری بین کشورها در حوزه‌های مختلف را از جمله اهداف سومین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد برشمرد و بیان کرد: همانگونه که در هدفگذاری کنفرانس هم به درستی به آن پرداخته شده، موضوع همکاری بین کشورها، علاوه بر موضوعاتی که مستقیماً به تامین آب مرتبط است، در حوزه‌های مدیریت مصرف، ارتقای بهره‌وری و مدیریت آب و محیط‌زیست نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. به عنوان نمونه در حال حاضر منطقه با معضل گرد و غبار دست به گریبان است و افزایش تناوب و شدت طوفان‌های گرد و غبار در سال‌های اخیر، ضرورت همکاری‌های منطقه را دوچندان می‌کند.

محرابیان با بیان اینکه ایران دارای تجارب ارزشمندی در زمینه‌های مختلف آبی است، اضافه کرد: در همین راستا به دعوت از وزیر منابع آبی عراق، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه شیوه‌های نوین آبیاری زیرسطحی و افزایش راندمان ایران در حاشیه کنفرانس و نمایشگاه جانبی آن حضور یافته است.

رئیس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو با اشاره به وجود محدودیت شدید منابع آبی به واسطه خشکسالی‌های پیاپی در سطح منطقه، تاکید کرد: بر همین اساس ضروری است در زمینه بهبود مدیریت منابع آب، تشریک مساعی و توسعه همکاری‌ داشته باشیم.

محرابیان در همین راستا تصریح کرد: خوشبختانه طی ماه‌‌ سه اخیر، ملاقات‌ها و اجلاس‌های متعددی در سطوح مختلف بین دو کشور دوست و برادر ایران و عراق وجود داشته است که از جمله می‌توان به برگزاری اجلاس دوجانبه روسای جمهور و سه ملاقات‌ با وزیر منابع آب عراق اشاره کرد؛ نتیجه این ملاقات‌ها، فعال کردن همکاری‌های دوجانبه ای بود که مدت‌ها متوقف شده بود.

وی تاکید کرد:  باید در کنار استفاده از تجربیات بین‌المللی و دیپلماسی آب، ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و دینی نیز در تعاملات آب مرزی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر نیرو ضمن دعوت از مقامات عالی کشورهای حاضر در این کنفرانس برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، خاطرنشان کرد: از رییس جمهور، نخست وزیر و دولت عراق برای برگزاری این رویداد قدردانی می‌کنم و امیدوارم طی برگزاری نشست‌های مختلف به دستاوردهای قابل توجهی در راستای بهبود زندگی مردم این منطقه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید