Iranian Agriculture News Agency

اقدام مهم وزارت جهاد کشاورزی برای احیای زندگی در هورالعظیم:

ابتکاری که زندگی گاومیش‌های هورالعظیم را احیا می‌کند

تمرکز ویژه دولت بر حل مسائل خوزستان

برای مقابله با شرایط کم‌آبی، نصب مه‌پاش در محل پرورش گاومیش‌های منطقه هورالعظیم، تاثیر قابل توجه بر زندگی این دام سنگین دارد که از ایجاد بحران مشابه سال گذشته جلوگیری خواهد کرد.

ابتکاری که زندگی گاومیش‌های هورالعظیم را احیا می‌کند

به گزارش ایانا و به نقل از خبرگزاری فارس، سال گذشته بود که مخابره اخبار تشنگی گاومیش‌ها در نزدیکی هورالعظیم دل همگان را به درد آورد. مسئله‌ای که با نحوه مواجهه دولت قبل با کم آبی، به یک فرابحران تمام عیار تبدیل شد و تا مدت‌ها خوراک رسانه‌ای معاند را تامین کرد.

در سال جاری و با وجود اینکه بارش‌ها در حوضه آبریز کرخه به عنوان ناحیه بالادست هورالعظیم با کاهش چشمگیر مواجه شد و 40 درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش یافت و همچنین سد کرخه به واسطه رهاسازی‌های بدون ضابطه آب در دولت قبل به کمترین تراز تجربه شده تاریخ خود رسید، اما بررسی میدانی منطقه هورالعظیم و حمیدیه در استان خوزستان از جایگزینی یک شادی به جای غم تشنگی گاومیش‌ها خبر می‌دهد.

*برنامه دولت مردمی برای حل مسائل استان خوزستان

دولت سیزدهم از ابتدای شروع به فعالیت توجه ویژه‌ای نسبت به خوزستان و مسائل این خطه زر خیر کشور داشت. از این رو به جای پنهان شدن پشت پناه‌گاه تغییرات اقلیم، حل مسائل مرتبط با کمبود بارندگی این استان را به واسطه برنامه‌ریزی گسترده هدف گرفت.

در این راستا، احیا و بازنگری مدیریت کلان منابع آب، پیگیری جهادی پروژه‌های متعدد آبرسانی، تسریع در تکمیل فاز اول طرح بزرگ غدیر و ابتکار ساماندهی گاومیش‌ها از جمله برنامه‌های دولت به منظور کاهش مشکلات مردم در مواجه با کاهش چشمگیر بارندگی بوده است.

همان طور که اشاره شد، ساماندهی گاومیش‌های موجود در منطقه هورالعظیم یکی از برنامه‌های مهم دولت در خوزستان تلقی می‌شود.

* جلوگیری از تشنگی گاومیش‌ها در دستور کار ویژه

زندگی گاومیش‌ها به واسطه عادات این دام سنگین به آب بستگی زیادی دارد. در حقیقت به واسطه ایجاد گرمای بسیار ناشی از سوخت و ساز بدن گاومیش‌ها، خنک سازی تن آن‌ها با استفاده از آب نقش ویژه‌ای دارد. خصوصا اینکه فصل تابستان فصل تولید مثل و دوره آبستن این دام سنگین بوده و اگر دمای بدن با استفاده از آب کنترل نشود، زمینه سقط گوساله و به خطر افتادن جان دام مهیا می‌شود. در چنین شرایطی اگر سری به بازار گاومیش‌ها هم بزنید متوجه خواهید شد که این حیوان با توجه به نوع جنسیت بین 50 تا 130 میلیون تومان قیمت دارد. به عبارت دیگر حتی تلفات محدود در گاومیش‌ها ضرر بزرگی را به معیشت دامداران آن منطقه وارد خواهد کرد.

بر این اساس گاومیش‌های منطقه هورالعظیم به طور سنتی برای غلبه بر گرما در پایین دست رودخانه کرخه در دو شاخه رود نیسان و هوفل مشغول آب‌تنی شده و از این طریق مسئله گرما را برای خود حل می‌کردند، اما طی 2 سال گذشته به واسطه کاهش بارندگی و همچنین مدیریت ناصحیح دولت گذشته جریان رودخانه در فصل گرم با قطعی مواجه شده و زندگی گاومیش‌ها با مخاطره قابل توجه مواجه شد.

*ابتکاری که مشکلات گاومیش‌های هور العظیم را حل می‌کند

در چنین شرایط تصویر شده‌ای دولت سیزدهم با همکاری هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام در ابتکاری ویژه با یک راهکار نسبتا ساده با اتکا به مصرف آب بسیار محدود، مسئله کنترل دمای بدن گاومیش‌ها را در دستور کار قرار دادند.

در همین راستا ضمن احصای دقیق تعداد گاومیش و همچنین دامداران منطقه پایین دست کرخه در بخش حمیدیه، عملیات نصب مه‌پاش به همراه مخزن ذخیره و تجهیزات پمپاژ در فاز اول به تعداد 200 دامداری در دستور کار قرار گرفت.

بر این اساس، گاومیش به جای حرکت به سوی رودخانه این بار در محل دامداری و به استفاده از مه‌پاش‌های ویژه به طور مداوم در طول روز خنک می‌شود.

به عقیده برخی کارشناسان کشاورزی این مسئله به واسطه ارتقای کیفیت زندگی گاومیش‌ها می‌تواند زمینه رشد چشمگیر زاد و ولد در آن‌ها را به همراه داشته باشد.

تاکنون بیش از 100 مه‌پاش در دامداری‌های احصا شده نصب شده و عملیات در سایر دامداری‌ها ادامه دارد.

*پروژه‌های بزرگ آبرسانی و ابتکارات خشکسالی کرخه را خنثی می‌کند

علاوه بر نصب مه‌پاش در محل زندگی دام سنگین، حفر استخرهایی در بسترهای رودخانه کرخه به ویژه برای دامدارانی که کمتر از 10 راس گاومیش‌ دارند نیز در دستور کار قرار گرفت تا بدین ترتیب،کاهش بارندگی کم‌ترین تاثیر در زندگی 35 هزار راس گاومیش را داشته باشد و فاجعه‌های سال گذشته تکرار نشود.

در این راستا دولت سیزدهم نشان داده، با تمرکز چشمگیر بر مسائل استان خوزستان به واسطه طراحی و اجرای جهادی پروژه‌های بزرگ آبرسانی و همچنین ابتکارات ویژه و استفاده از توان دانش‌بنیان در حل مسئله کاهش مشکلات مردم در این استان را به طور ویژه پیگیری کرده و زمینه جلوگیری از بحران‌های گذشته را دنبال می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید