Iranian Agriculture News Agency

در روز اول سفر روحانی به چین چه گذشت؟

حسن روحانی که برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای به چین سفر کرده است، امروز با روسای جمهور پاکستان و روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در روز اول سفر روحانی به چین چه گذشت؟

حسن روحانی که برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای به چین سفر کرده است، امروز با روسای جمهور پاکستان و روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به دعوت شی جین پینگ همتای چینی خود برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای روز گذشته (جمعه) به چین سفر کرد.

او روز شنبه در دیدار با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان، تقویت همکاری های بانکی را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم برشمرد و اظهارداشت: ایران آماده است در زمینه های مختلف با پاکستان سرمایه گذاری متقابل داشته باشد.

رئیس جمهور در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از عضویت پاکستان در سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که ایران از نقش موثر اسلام آباد در این سازمان حمایت می کند.

روحانی با بیان اینکه ایران، پاکستان را کشوری مهم در منطقه می داند به همکاری های تهران – اسلام آباد در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: ایران می تواند منبع مطمئنی برای تامین انرژی پاکستان باشد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهارداشت: ایران در چارچوب برجام به تعهداتش پایبند بوده است و یکجانبه گرایی دولت آمریکا و خروج از برجام به عنوان یک توافق مهم بین المللی، خلاف مقررات و عرف روابط بین الملل و نیز مصوبات شورای امنیت است که لازم است اعضای جامعه جهانی در برابر آن واکنش نشان دهند.

روحانی توسعه منطقه را در گرو ثبات و امنیت کامل دانست و با تاکید بر اینکه «تا تروریست ها فعال هستند، منطقه به اهداف توسعه ای خود نخواهد رسید» گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند هماهنگی و همکاری تمام کشورهای منطقه است.

وی حفظ ثبات و امنیت منطقه را برای ایران بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: می خواهیم شاهد افغانستانی امن و باثبات باشیم و هماهنگی ایران، پاکستان و افغانستان برای امنیت و توسعه منطقه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور مواضع واحد ایران و پاکستان در خصوص مسایل منطقه و جهان اسلام را بسیار نزدیک و با اهمیت خواند و گفت: ایران و پاکستان در نشست های منطقه ای و بین المللی از جمله در نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و همچنین تظاهرات مردم دو کشور در حمایت از فلسطین در روز قدس همصدا بوده و هستند.

ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و پاکستان تاکید کرد که پاکستان به عنوان یک کشور دوست و همسایه، همواره در کنار ایران خواهد ایستاد.

رئیس جمهور پاکستان با بیان اینکه کشورش توسعه بندر چابهار را به نفع کل منطقه می داند، گفت: باید با هم همکاری یکدیگر و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، میزان مبادلات تجاری دو کشور را با رفع تمامی موانع از جمله موانع تعرفه ای، بیش از پیش افزایش دهیم.

وی همچنین با اعلام مجدد حمایت پاکستان از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای افزود: نقش مثبت ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای را ستایش می کنیم و امیدواریم هر چه سریعتر ایران به جمع اعضای دائم این سازمان بپیوندد.

ممنون حسین در ادامه برجام را الگویی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران ها از طریق مذاکره دانست و با اعلام حمایت قاطع کشورش از برجام گفت: پاکستان از برجام حمایت می کند و از همه طرفها می خواهد به آن پایبند بمانند.

رئیس جمهور پاکستان همچنین همکاریهای منطقه ای ایران و پاکستان را با اهمیت خواند و با بیان اینکه صلح و ثبات در افغانستان برای هر دو کشور همسایه مهم است، افزود: همکاری های مرزی دو کشور در سالهای اخیر ارتقاء یافته است و این روند همکاری ها همچنان باید تداوم یابد.

تهران از سرمایه گذاری شرکت ها و بخش خصوصی روسیه استقبال می کند

روحانی شنبه در دیدار با لادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: روابط دو کشور در تمام ابعاد در حال توسعه است و دو کشور در حوزه سواپ انرژی، دریای خزر، امور دفاعی و بخش ترانزیت ظرفیت های فراوانی برای توسعه همکاری دارند و تهران از سرمایه گذاری شرکتها و بخش خصوصی روسیه استقبال می کند.

رئیس جمهور در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد، سازمان همکاری شانگهای را مجموعه موثری برای امنیت و توسعه منطقه دانست و اظهارداشت:ایران به مشارکت موثر خود در این سازمان ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه ایران از توسعه روابط اقتصادی با منطقه اوراسیا در مسیر تجارت آزاد استقبال می کند، گفت: در موضوع ترانزیت، پیوستن روسیه به کریدور ریلی شمال – جنوب فرصت های بزرگی برای همکاری اقتصادی با شرق ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به نقش مهم روسیه در توافقنامه برجام، تصریح کرد: ایران طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرفهای مقابل دارد.

روحانی، تداوم روابط و همکاری های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری های منطقه ای را حائز اهمیت برشمرد و گفت: همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه بخش بوده است و این همکاری ها ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور همچنین در این دیدار با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، از برنامه ریزی خوب روسیه برای برگزاری جام جهانی فوتبال تشکر و ابراز امیدواری کرد که این دوره از بازی ها با موفقیت برگزار شود.

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسکو به همکاری با ایران در حوزه های اقتصادی ، سواپ انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد؛ روابط دو کشور را در همه عرصه های مورد توافق رو به توسعه خواند و اظهار داشت: چشم انداز خوبی در همکاریهای دو کشور در همه عرصه ها و از جمله مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد.

ولادیمیر پوتین با بیان اینکه کمیسیون مشترک همکاری ها در همین جهت مقدمات نشست آتی را برنامه ریزی می کند، علاقه مندی مسکو به مشارکت در پروژه ترانزیتی راه اهن کریدور شمال – جنوب را مورد تاکید قرار داد و افزود: مسکو از عضویت ایران در موافقت نامه اورآسیا و دائمی شدن توافقنامه تجارت آزاد پشتیبانی می کند.

وی در ادامه خروج آمریکا از برجام را اقدامی یکجانبه و غیرقانونی برشمرد و تاکید کرد: مسکو به گفت و گو با سایر طرف ها برای حمایت از برجام و بهره مندی ایران از منافع آن ادامه می دهد.

رئیس جمهور روسیه همچنین به موضوع عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: ایران سالها به عنوان عضو ناظر مشارکت خوبی در سازمان همکاری شانگهای داشته و موضع روسیه حمایت از عضویت کامل تهران در این سازمان است.

پوتین همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت این همکاریهای منطقه ای از جمله در موضوع حل و فصل کامل بحران سوریه، ادامه خواهد یافت.

وی همچنین از برگزاری هفته زبان فارسی در روسیه در آینده ای نزدیک خبر داد. رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی از حضور تیم ملی فوتبال ایران در روسیه گفت که امیدواریم جام جهانی خوبی در پیش داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید