Iranian Agriculture News Agency

واکنش وزیر نیرو به رفتن شرکت‌های اروپایی از ایران

چرا اردکانیان رفتن شرکت‌های اروپایی را مهم نمی‌داند

وزیر نیرو دهم خرداد در حاشیه آیین بهره برداری از چند طرح وزارت متبوع خود در رودهن شهرستان دماوند در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تهدیدهای آمریکا و احتمال اعمال برخی تحریم ها تاکید کرد: صنعت آب و برق کشور به طور کامل خودکفا است؛ بنابراین هیچ نگرانی در زمینه ارائه خدمات به مردم وجود ندارد.

چرا اردکانیان رفتن شرکت‌های اروپایی را مهم نمی‌داند

رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه شماری از شرکت‌های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌اند که از ترس تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند به فعالیت‌شان در ایران ادامه دهند، دولت باید چه رویکردی در قبال این اقدامات داشته باشد، گفت: در 40 سال گذشته این رفت‌و‌‌آمد‌ها، تکرار شده است. شرکت‌های خارجی گاهی وارد کشور شده و گاهی خارج شده‌اند و جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش خبرگزاری ایانا، چنین واکنشی از سوی وزیر نیرو جالب توجه است. چرا که یکی از اولین شرکت هایی که اعلام کرد پس از لغو برجام از سوی آمریکا از ایران خارج خواهد شد شرکت زیمنس آلمان بود. ایران قراردادهای متعددی با شرکت زیمنس در زمینه تولید توربین‌های گازی داشت که از جمله آن سه توربین گازی بود که هنوز تحویل نشده‌اند. با این حال وزیر نیرو اعلام می‌کند جای هیچ نگرانی نیست.

رضا ارکانیان پیش از این هم چنین چیزی گفته بود. او دهم خرداد در حاشیه آیین بهره برداری از چند طرح وزارت نیرو در رودهن شهرستان دماوند در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تهدیدهای آمریکا و احتمال اعمال برخی تحریم ها تاکید کرد: صنعت آب و برق کشور به طور کامل خودکفا است؛ بنابراین هیچ نگرانی در زمینه ارائه خدمات به مردم وجود ندارد.

او حتی گفته بود: اینک در شرایطی هستیم که  می توانیم به کشورهای همسایه و بازار هدف هم خدمات ارائه دهیم. با این حال پرسش اینجاست که با توجه به چنین توان مدیریتی چرا ساخت توربین به زیمنس سفارش داده شد.

مدیر زیمنس پس از لغو برجام از سوی ترامپ در توییتر خود از خاتمه همکاری این شرکت با ایران خبر داده بود. همچنین به نقل از سی ان ان، مدیرعامل شرکت زیمنس گفت، پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های جدید، شرکتش نمی تواند هیچ همکاری تجاری جدیدی با ایران انجام دهد.

از سویی بیشتر قرادادهای زیمنس در ایران با گروه مپنا بود. گروه مپنا شرکت مهندسی ایرانی است، که در زمینه ساخت نیروگاه‌ها، کارخانجات و زیرساخت‌های صنعتی، صنایع نفت و گاز، حفاری و ترابری ریلی، فعالیت می‌نماید.

این گروه در سال ۱۳۷۱ تحت نام مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران؛ (به‌اختصار مپنا) تأسیس شد و تاکنون احداث بالغ بر ۸۵٪ درصد از ظرفیت نصب شده شبکه برق ایران را برعهده داشته‌است.

در همین راستا یک شرکت نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر ۲۰۱۷ قراردادی به ‌ارزش ۲/۵ میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین‌» امضا کرده است، بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.

رضا اردکانیان کسی نیست که به مسایل روز دنیا آشنا نباشد. رضا اردکانیان متولد ۱۳۳۷در یزد است. اردکانیان دوره ابتدایی را در شهر اصفهان و دوره دبیرستان را در تهران و یزد به اتمام رساند. وی دانش‌آموختهٔ کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۶۲)، کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب (۱۳۷۲) و دکتری مدیریت منابع آب از دانشگاه مک مستر کانادا (۱۳۷۶) است.

فعالیت های اجرایی او در سطح ملی شامل خدمت در وزارت کشور به عنوان معاون وزیر در هماهنگی امور عمرانی (1368-1366) و در وزارت نیرو به عنوان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی (1369-1368)، قائم مقام وزیر نیرو (1380-1377) و معاون وزیر در امور آب (1384-1380) است.

در دوره دوم فعالیت در وزارت نیرو، وی همچنین به عنوان مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، دست اندر کار مدیریت ساخت و بهره برداری از طرح های توسعه منابع آب و نیروگاه های برقآبی بود.

فعالیت های اجرایی او در سطح بین المللی نیز شامل عضویت در هیات رییسه یونسکو – آی.اچ.پی (UNESCO-IHP) در پاریس (1381-1379) هیات مدیره این نهاد در دلفت هلند (1386-1382)، هیات مدیره انجمن بین المللی برق آبی در لندن (1385-1383) است.

از دیگر فعالیت‌های او تاسیس و اداره مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو در تهران (1386-1381) است.

در سال‌های 1386 تا 1394 اردکانیان به عنوان مدیر موسس برنامه دهه بین المللی آب سازمان ملل به میزبانی دانشگاه سازمان ملل، در شهر بن آلمان مشغول به کار بود؛ وی همچنین در فاصله سالهای 1388 تا 1389 به عنوان سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل در اروپا فعالیت کرد.

در سال 1391، اردکانیان توسط رییس دانشگاه سازمان ملل متحد و معاون دبیرکل آن ساازمان به عنوان مدیر موسس انستیتو جدیدی از دانشگاه در زمینه مدیریت به هم پیوسته منابع زیست محیطی (آب، خاک و پسماند) در شهر درسدن آلمان برگزیده شد. از آن زمان، وی تحقیقات دانشگاهی و فعالیت‌های اداری موسسه را راهبری و مدیریت کرده است.

در سال 1393 نیز با توجه برنامه دکتری مشترک بین دانشگاه صنعتی درسدن و دانشگاه سازمان ملل متحد وی به عنوان استاد تمام منتخب دانشکده علوم محیط زیستی آن دانشگاه منصوب شد.

او همچنین نایب‌رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و ‌پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده. اردکانیان در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین المللی مرتبط با آب از جمله ‌فرهنگستان بین المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد فعالیت کرده و ‌مسوولیت داشته است. ‌

بدین ترتیب او در زمان اصلاحات معاون وزیر نیرو بود و به عنوان قائم مقام وزارت نیرو و نخستین معاون امور آب با دانشنامه دکتری در زمینه مدیریت منابع آب در وزارت نیرو فعالیت کرده است. تدوین و تصویب راهبردهای بلندمدت توسعه منابع آب در این دوره به ثمر رسید.

اردکانیان پس از آن به آلمان رفت تا مدیریت موسسه‌ای جهانی را به عهده بگیرد و پس از آن در قامت وزارت نیرو به کشور بازگشت.

رضا اردکانیان در سال 95، به عنوان هماهنگ‌کننده کارگروه برنامه‌ریزی و سازماندهی دهه جدید بین‌المللی آب (1407- 1397) مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شد. پیش از این وی به عنوان مدیر موسس برنامه دهه اول بین‌المللی آب و سرپرست معاونت اروپایی دانشگاه سازمان ملل فعالیت کرده و در سال‌های اخیر استاد تمام منتخب دانشگاه فنی درسدن - آلمان (دانشکده علوم زیست محیطی) بوده است.

در آنجا بود که وی مدیر مؤسس انستیتو دانشگاه سازمان ملل متحد در زمینه مدیریت منابع زیست محیطی آب، خاک و پسماند شد.

در همین زمان که او در دفترش در آلمان مستقر بود و مدیریت موسسه ای بین‌المللی را بر عهده داشت معروف بود که سه منشی در دفتر خود دارد و در دفترش بهصورت 24 ساعته به تلفن‌ها پاسخ می‌دهند.

او در طول سه دهه گذشته مدیر، موسس و راه انداز واحدهای مختلفی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و به عنوان مقام ارشد سازمان ملل متحد، نقشی کلیدی در پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست ایفا کرده است.

دکتر اردکانیان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف است.  او به دعوت حسن روحانی در مهرماه  96 به کشور بازگشت تا عالی‌ترین مقام آبی ایران تخصص و تحصیلات آبی نیز داشته باشد. هفتم آبان 96 با کسب 225 رای موافق از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر نیرو انتخاب شد.

با چنین سوابقی چرا رضا اردکانیان میگوید رفتن شرکت‌های اروپایی از ایران مهم نیست.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید