Iranian Agriculture News Agency

ظریف در پاسخ به کیخا:

نیازمند اقدام متقابل افغانستان هستیم

ایانا-سیاست و دیپلماسی: وزیر امور خارجه گفت: آنچه که جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته در توسعه افغانستان و کمک به مهاجران این کشور انجام داده، نیازمند اقدام متقابل افغانستان در حوزه آب و مواد مخدر است.

نیازمند اقدام متقابل افغانستان هستیم

به گزارش «ایانا»، محمدجواد ظریف در جلسه علنی یک‌شنبه، 16 اردیبهشت‌ماه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال سه تن از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان درباره اینکه استراتژی و برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم آبی مشترک چیست، گفت: افغانستان یک همسایه مهم برای جمهوری اسلامی ایران است که در طول سال‌های بعد از انقلاب با تنش و بحران در داخل روبه‌رو بوده و امنیت جمهوری اسلامی ایران از این تنش خسارت زیادی دیده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش با پوست و گوشت این تنش را احساس کرده است، گفت: وزارت امور خارجه 11 شهید به دلیل تنش در افغانستان در زمان حمله طالبان به مزار شریف تقدیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، ادامه داد: به دلیل دخالت‌های خارجی تروریسم و افراط‌گرایی در افغانستان لانه کرده و به دلیل انتقال داعش به افغانستان ما با افزایش خطر تروریسم در افغانستان روبه‌رو هستیم.

ظریف با بیان اینکه دو موضوع بسیار مهم در روابط ایران و افغانستان وجود دارد، یادآور شد: موضوع نخست رفت‌وآمدهای مرزی یکی از مشکلات بین دو کشور است که در این رفت‌وآمدها مشکل مواد مخدر و هجوم اتباع افغانستان به ایران که غیرقانونی وارد کشور می‌شوند وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بحث اتباع افغان به ایران تسهیلات جدیدی برای ویزا ایجاد شده است، افزود: ودیعه‌ای که اتباع افغانستان باید برای ویزا پرداخت می‌کردند برداشته شد و از این طریق رفت‌وآمد اتباع افغان به ایران تسهیل شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در بحث مواد مخدر در چارچوب دوجانبه و بین‌المللی مذاکرات زیادی با افغانستان صورت گرفته است، ادامه داد: در حوزه مسائل امنیتی نیز از طریق گفت‌وگوها و تسهیل ورود اتباع افغان به دنبال رفع مشکلات هستیم.

وی اظهار داشت: در حوزه آب هریررود و هیرمند که معضل دوم بین روابط دو کشور است پیگیری‌هایی صورت گرفته که تمام این موضوع‌ها در پنج کمیته که در چارچوب یک بسته و قرارداد جامع با افغانستان پیگیری می‌شود.

ظریف با بیان اینکه کمیته آب، امنیت، مرزها، آموزش و روابط اقتصادی در حال بررسی موضوع‌های بین دو کشور هستند، افزود: نتایج این پنج کمیته در قالب یک قرارداد جامع امضا می‌شود که با امضای این قرارداد روابط ایران و افغانستان در سطح بی‌نظیری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی شرق کشور از اولویت‌های اصلی وزارت امور خارجه است، ادامه داد: توسعه شرق کشور به نفع افغانستان، پاکستان، ایران و صلح و امنیت منطقه است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: باید از امتیازاتی که به کشور دوست و برادر افغانستان ارائه کرده‌ایم در حوزه آب و مواد مخدر استفاده کنیم.

ظریف ادامه داد: نکته‌ای ندارم که در مخالفت با اظهارات آقای کیخا نماینده زابل مطرح کنم، زیرا ایران طی 40 سال گذشته همه گونه مساعدت و همکاری از روی احساس اخوت و همسایگی با افغانستان داشته و امنیت این کشور را امنیت خود دانسته است و مسئولان افغانستان نیز بر این امر واقفند.

وزیر امور خارجه با یادآوری نشست با سیستم امنیت ملی افغانستان شامل رئیس اجرایی، وزیر امور خارجه، مشاور و معاونان رئیس‌جمهور افغانستان ادامه داد: در این نشست یادآور شدیم که تمامی معاملات ما باید در یک بسته که شامل آب و مواد مخدر است، در نظر گرفته شده است. در برخی موارد نیاز به همکاری افغانستان دیده می‌شود و در برخی نیز افغانستان به همکاری ما نیاز دارد.

وی افزود: آنچه که جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال گذشته در توسعه افغانستان و کمک به مهاجران این کشور انجام داده، نیازمند اقدام متقابل افغانستان در حوزه آب و مواد مخدر است.

ظریف خطاب به کیخا ادامه داد: شما به‌عنوان معاون سابق محیط‌زیست به‌خوبی می‌دانید در حد توان از امکانات بین‌المللی برای پیگیری موضوع استفاده شده است و علاوه بر برگزاری جلسه‌ای در تهران با تلاش وزارت امور خارجه و محیط‌زیست، طی ماه‌های آینده نشستی در نیویورک برگزار خواهد شد، البته در سفر به نیویورک با دبیر کل سازمان ملل متحد، از ایشان تقاضای همکاری کردیم که در این جلسه شرکت کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: هرچند هنوز پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده، اما نیاز به بسته کامل برای توسعه روابط، احیای هامون و تلاش برای انتقال آب به سیستان و توسعه بندر چابهار هستیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید