Iranian Agriculture News Agency

تاثیر خشکسالی بر خوراک دام

خشکسالی باعث شده تا برخی از کشاورزان از پوست پرتقال به عنوان خوراک دام استفاده کنند

مراتع ولز جنوبی نو و قسمت‌هایی از کویینزلند و استرالیای جنوبی خشک شده‌اند. دامداران و صاحبان مزارع لبنی به غذای دام نیاز دارند اما کاهش عرضه و تقاضا در بازار باعث شده تا قیمت این مواد بالا روند.

تاثیر خشکسالی بر خوراک دام

سالی داونی که در شهر کوچک فوربز در ایالت ولز جنوبی نو زندگی می‌کند یکی از افرادی است که برای تهیه مواد اولیه قیمت بالایی پرداخت می‌کند. وقتی یکی از فروشندگان مواد اولیه خریدار دیگری با پیشنهاد قیمت بالاتر پیدا کرد قیمت محموله‌اش را برای داونی هم افزایش داد.  داونی می‌گوید: «350دلار به ازای هر تن غلات که رقم بسیار بالایی است.» او به ناچار یونجه خشک را از خارج از این ایالت می‌خرد. داونی می‌گوید: «محموله را از ایالت ویکتوریا سفارش دادم که هزینه حمل و نقل آن بیشتر از خود محموله شد.»

کمبود غذا

دانکن ویتل، یکی از تاجران غلات در ولز جنوبی نو می‌گوید حالا که تقاضای مواد اولیه در ایالت ویکتوریا کاهش پیدا کرده به دنبال کار در استرالیای جنوبی است. ویتل می‌گوید: «در سیستم‌های ساماندهی مواد فله غلات بسیار کمی باقی مانده است. ممکن در زمین مقداری باقی مانده باشد اما هیچ راهی وجود ندارد تا بفهمیم میزان آن چقدر است.» ویتل حالا اولین بار است که برای فروش غذای دام به شبکه‌های اجتماعی روی آورده است.

او همچنین می‌داند یونجه خشک به دلیل افزایش قیمت‌ها دیگر صادر نمی‌شود و برای مصرف بازار داخلی منظور شده است اما GrainCorp بزرگترین شرکت تجارتی غلات در سواحل شرقی استرالیا این موضوع را تایید نکرده است.

ویتل می‌گوید در وب‌سایتش 70 تا 80هزار تن غلات را برای فروش می‌گذارد اما این میزان در حال حاضر به 30هزار تن کاهش پیدا کرده است.

منابع غذایی جایگزین

جف شرت‌کلیف، مدیر تجارت تخم پنبه شرکت ناومی می‌گوید که خشکسالی باعث شده تا تخم پنبه به «طلای سفید» تبدیل شود. او می‌گوید یک میلیون تن تخم پنبه در دسترس است اما تقاضا بالا و عرضه محدود است. حمل و نقل هم پرهزینه است. شرت‌کلیف می‌گوید: «هزینه حمل و نقل تخم پنبه نسبت به غلات آنقدر زیاد نیست. اما اگر مقدار خیلی زیاد به اندازه چندین کامیون بخرید، بسیار گران تمام خواهد شد.»

تفاله انگور که دیگر در بازار یافت نمی شود باعث شده تا برخی از کشاورزان از پوست پرتقال به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

مشکلات حمل و نقل غلات

کوین همیلتون، یکی از پیمانکاران حمل و نقل یونجه از سازمان خدمات جاده‌ای و دریایی یا RMS خواستار شده تا محدودیت ارتفاع برای بارکش‌ها را بالا ببرند. این پلیس جاده‌ای در ماه ژوئن امسال راننده‌ای را به دلیل اینکه 40 میلی‌متر بالاتر از ارتفاع 4.6متری بار بیشتری سوار کرده بود جریمه کرد. به همین دلیل رانندگان مجبورند تا یونجه‌ها را صاف پهن کنند که باعث می‌شود تعادل کمتری داشته باشند. همیلتون می‌گوید: «وقتی به این روش یونجه‌ها را پهن کنیم طناب‌ها شل می‌شوند و راننده وقت زیادی را برای محکم بستن آن‌ها باید صرف کند. »

همیلتون از RMS می‌خواهد تا محدودیت ارتفاع را به 4.9متر افزایش دهند اما مسئولان نگران ایمنی هستند. او می‌گوید: «مجوز 4.7متر را می‌دهند اما راننده باید مسیر مورد نظر از نقطه شروع تا پایان را به شوراهای محلی اطلاع دهد.» رانندگان همچنین باید برای دریافت آن مجوز به ازای هر بار 73دلار پرداخت کنند.

نگه‌داری از دام در مواقع خشکسالی

برت لیتلر، مشاور دام و طیور دولت ولز جنوبی نو می‌گوید که در مواقع خشکسالی تامین موادغذایی کافی برای دام بسیار حیاتی است. او پیشنهاد می‌دهد تا کشاورزان اپلیکیشنی را به نام محاسبه‌گر مواد خوراکی در خشکسالی دانلود کنند تا بدانند کمترین میزان مواد خوراکی لازم دام در این شرایط چقدر باید باشد.

لیتلر می‌گوید: «این اپلیکیشن هشدارهایی مانند «کمبود پروتئین»، «کمبود انرژی» یا «از این ماده خوراکی پرهیز کنید» می‌دهد. وقتی شرایط دام خود را وارد این اپیلکیشن کنید میزان مورد نیاز را تنظیم می‌کند.»

لیتلر همچنین پیشنهاد می‌کند تا کشاورزان علوفه و یونجه خود را آزمایش کنند تا از ارزش غذایی کافی آن‌ها مطمئن شوند.

کمک دولت

پیپ جاب، مدیر روابط عمومی خشکسالی در ولز جنوبی نو می‌گوید که همیشه از کشاورزان دعوت می‌کند تا برای رفع نگرانی‌هایشان به او یا تیم کمکی روستایی مراجعه کنند. جاب می‌گوید: «کشاورزان با من تماس بگیرند، مشکلات را با من در میان بگذارند. ما در کنار یکدیگر این خشکسالی را پشت‌سر خواهیم گذاشت.» جاب به کشاورزان استرالیایی اعتماد دارد که می‌توانند با این شرایط سخت آب و هوایی مبارزه کنند. او می‌گوید: «شرایط بسیار سخت است. وضعیت بازار سهام خوب نیست، استرس مردم بالاست اما خیلی‌ها همچنان تصمیمات بسیار خوبی می‌گیرند.»

منبع: ABC

ترجمه :یاسمن طاهریان

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید