Iranian Agriculture News Agency

آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای جلوگیری حریق احتمالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای جلوگیری حریق احتمالی خبر داد.

آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای جلوگیری حریق احتمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی در نشست کارگروه اطفای حریق استان سمنان که با حضور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، معاونین و رؤسای ادارات ستادی اداره کل تشکیل شد اظهار کرد: در راستای پیشگیری از اطفای حریق قسمت‌های بحرانی، نیمه بحرانی و عادی که برای اجرایی شدن 210 هزار هکتار قسمت‌های بحرانی شامل جنگل‌های سوزنی و پهن‌برگ، نیمه بحرانی 220 هزار هکتار که شامل مراتع مشجر و جنگل‌های دست کاشت، 9 میلیون و 300 هزار هکتار عادی و بر اساس آن نقطه بحرانی و حادثه‌خیز در سطح استان سمنان با امکانات و ابزار در این مناطق تقسیم و مشارکت مردم هم مشخص شده است.

وی از کاهش 93 درصدی اطفای حریق در جنگل و مراتع استان سمنان در سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم امسال هم همانند سال گذشته روندی کاهشی داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تشکیل کارگروه پیشگیری و اطفای حریق با حضور کلیه دستگاه‌های 17 گانه اثرگذار به‌منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در مواقع ضروری، ایجاد و شروع به فعالیت اولین پایگاه مردمی اطفای حریق در استان سمنان در سال 1395، فعالیت 11 پایگاه مردمی اطفای حریق در شهرستان‌های حاشیه جنگل استان سمنان، 32 تفاهم‌نامه با روستاها و دهیاری‌ها با موضوع اطفای حریق، تشکیل 4 گروه واکنش سریع از عوامل کاهش حریق در سنوات گذشته بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هر سال در گرمای هوا شاهد حریق در مراتع به‌ویژه در شمال استان هستیم که تیم‌های واکنش سریع منابع طبیعی استان سمنان درآماده‌باش قرار دارند.

جعفر مرادی حقیقی با بیان این مطلب گفت: حفاظت و صیانت از منابع طبیعی جز اصلی‌ترین رسالت‌های ما در اداره کل است و همه‌ساله با تدوین برنامه‌های راهبردی نسبت به حفاظت از این منابع خدادادی تلاش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع استان زمستان و بهاری پرآب نداشتند که با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان مطمئناً تهدیدهای منابع طبیعی ما را تهدید خواهد کرد که برنامه‌ریزی‌های پیشگیری در این زمینه انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: هر ساله با شروع فصل گرما و خشکی هوا، خطر آتش‌سوزی در مراتع افزایش می‌یابد و خسارت جبران‌ناپذیری را می‌تواند به همراه داشته باشد ازاین‌رو آمادگی کامل در جهت اطفای حریق احتمالی لازم و ضروری است.

مرادی حقیقی برگزاری مانور اطفای حریق را راهکاری مؤثر در جهت آمادگی و آموزش همیاران طبیعت، محافظان، مردم محلی و دستگاه‌های مختلف دانست و مقرر شد با محوریت اداره منابع طبیعی این مانور برگزار شود.

جعفرمرادی حقیقی با اشاره به نقش مهم جوامع محلی و روستائیان افزود: فرهنگ‌سازی در بین روستائیان و تقویت فرهنگ حفاظت از طبیعت نقش به سزایی در جلوگیری از تخریب و آسیب‌های وارده به این عرصه‌ها دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از مردم خواست تا در صورت مشاهده آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مراتب را به شماره تلفن‌های رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان به‌صورت ۲۴ ساعته اطلاع دهند تا در اسرع وقت برای مهار حریق اقدام لازم صورت گیرد.

فرهنگ‌سازی برای حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان حفاظت و صیانت از منابع طبیعی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است و نقش مردم، نهادهای مدنی و رسانه‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.

مرادی حقیقی از افزایش سطح پوشش گیاهی، اجرای پروژه‌های آبخیزداری، توسعه زراعت چوب، مدیریت و ساماندهی اصولی نهالستان‌های شهرستان شاهرود و سمنان، حفاظت، حراست و نگهداری از عرصه‌های موجود منابع طبیعی، جنگل‌کاری اقتصادی و کشت گیاهان دارویی در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و طرح مدیریت حوزه جامع آبخیز، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به‌منظور ذخیره نزولات آسمانی و تأمین آب سفرهای زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش و حرکت روان آب‌ها، وصول درآمدهای حاصله از ماده 3 و اخذ بهره مالکانه، توسعه جنگل‌کاری در سطح استان، پیگیری جذب همیار طبیعت، اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی، اجرای پروژه‌های معاونت حفاظت به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌ها و سیاست‌های کاری اداره کل نام برد.

وی با تأکید بر نقش درختان در فرآیندهای هیدرولوژیکی بعضی از حوضه‌های آبخیز در استان سمنان اظهار داشت: بهبود مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب‌دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل‌خیزی حوضه‌های آبخیز از مزایای اجرای عملیات آبخیزداری است.

در ابتدای این جلسه سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با ارائه گزارشی موضوع عرصه‌های منابع طبیعی و اطفاء حریق در اراضی ملی، قوانین و آمارهای مربوطه، جلب مشارکت‌های جوامع محلی و نحوه مدیریت میدانی اطفاء حریق پرداختند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید