Iranian Agriculture News Agency

در صندوق بیمه با حضور روسای سازمانهای شیلات، دامپزشکی و تشکل‌ها رخ داد:

امضای تفاهم نامه 4 جانبه پوشش بیمه اجباری تمام آبزیان پرورشی از مبادی تولید

سازمان دامپزشکی در حال طراحی جامع‌ترین برنامه‌ عملیاتی مقابله با بیماری‌های میگو

تفاهم‌نامه پوشش بیمه اجباری کلیه آبزیان پرورشی از مبادی تولید بین صندوق بیمه کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات و اتحادیه‌های سراسری آبزی‌‍‌پروری( سردآبی و گرم‌آبی) منعقد شد.

امضای تفاهم نامه 4 جانبه پوشش بیمه اجباری تمام آبزیان پرورشی از مبادی تولید

تفاهم‌نامه پوشش بیمه اجباری تمام آبزیان پرورشی از مبادی تولید بین صندوق بیمه کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات و اتحادیه‌های سراسری آبزی‌‍‌پروری( سردآبی و گرم‌آبی) منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، امروز یکشنبه 4 شهریور 99 خورشیدی در راستای اجرای بند "ث" ماده 33 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و پیرو دستورالعمل‌های اجرایی آن، تفاهم‌نامه پوشش بیمه اجباری کلیه آبزیان پرورشی از مبادی تولید بین‌صندوق بیمه کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات و اتحادیه‌های سراسری آبزی ‌پروری منعقد شد.

بنابراین گزارش، پیش از امضای این تفاهم نامه، ابراهیم حسن‌نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه بیمه فراگیر در محصولات کشاورزی از جمله سیاست‌های اصولی صندوق بیمه کشاورزی بوده که طی 2 سال گذشته با همکاری خود تولیدکنندگان شروع شده است، تصریح کرد: در واقع بیمه فراگیر آبزیان به استناد قانون بودجه 98 که در دولت و مجلس مصوب شده تا دام و طیور از مبادی قرنطینه‌ای بیمه شود، آغاز می‌شود.

وی در مورد تاخیر آغاز بیمه فراگیر آبزیان نسبت به بیمه سایر دام‌ها گفت: در مورد آبزیان چون حلقه‌های زنجیره آبزیان از مبادی تولید تخم چشم‌زده یا تخم چشم‌زده وارداتی و تکثیر آن متعدد هستند، لذا باید هماهنگی لازم در مورد فرایند صدور بیمه‌نامه و تعرفه‌ها به وجود می‌آمد که طی 4 ماه گذشته تعامل لازم به عمل آمد تا عقد تفاهم نامه آن امروز اجرایی شد.

حسن‌نژاد با بیان اینکه برخلاف روند بیمه اختیاری، در شیوه بیمه فراگیر ریسک بین تعداد زیاد تولیدکنندگان توزیع می‌شود و بر اساس قانون اعداد بزرگ به کاهش ضریب خطر، به ثبات بخشیدن تولید و کنترل بیماری‌های قرنطینه‌ای کمک خواهد کرد اظهار امیدواری نمود با این تفاهم‌نامه و آغاز بیمه فراگیر که با پرداخت حداقل 50 درصدی حق بیمه توسط دولت آغاز می‌شود، مشکلات پیش از این در خصوص هزینه تمام شده تولید و همچنین مشکلات بهداشتی کاهش یافته و به ارتقای سطح کمی و کیفی تولید بیانجامد.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در خصوص دیگر دلایل مانع تسریع در بیمه فراگیر آبزیان نسبت به بیمه سایر دام‌ها گفت: یکی از نگرانی‌های سازمان دامپزشکی کشور این بود که مشابه صنعت طیور امکان حذف کانون‌های آلوده مشابه آنچه در مورد صنعت طیور رخ می‌دهد در مورد صنعت آبزی‌پروری وجود نداشت؛ کما اینکه در مورد محصولی مانند میگو حذف کانون آلودگی، هزینه‌‎های بسیار سنگینی داشت که برای تولیدکننده مشکلات جدی ایجاد می‌کرد.

حسن نژاد با بیان اینکه رویکرد صندوق بیمه کشاورزی هماهنگی کامل با تولیدکنندگان و تشکل‌های تولیدی است تصریح کرد: خوشبختانه در مورد بیمه آبزیان از آنجا که خود تشکل‌ها از ابتدای امر حضور داشتند، مشورت در خصوص فرایند صدور بیمه نامه و همچنین تعرفه‌ها از ابتدا صورت گرفت.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه هدف صندوق بیمه کشاورزی از بیمه فراگیر توزیع ریسک مناسب بین تولیدکنندگان است تصریح کرد: این مهم نیز محقق نمی‌شود، مگر آنکه تعداد تولیدکنندگان بیمه‌گذار پرتعداد باشد و فشار کمتری به تعداد محدودی از بیمه‌شدگان با روش بیمه اختیاری وارد شود.

به گفته وی هرچقدر تعداد بیمه شدگان بیشتر باشد، سهم بیشتری از یارانه دولت در خصوص حق بیمه پرداختی عاید خود تولیدکنندگان می‌شود و این امر به توزیع بهتر ریسک نیز کمک می‌کند.

تامین زیرساخت لازم برای تولید 100 هزار تن میگو

نبی اله خون‌میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این آیین با بیان برخی از قابلیت‌ها و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه شیلات از جمله تولید یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن بیش از برنامه هدف‌گذاری شده در سال ۹۸ گفت: ۷۵۰ هزار تن از تولیدات شیلات از نوع صید و ۵۵۰ هزار تن از تولیدات آبزی پروری بوده است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های فراهم شده و در حال تکمیل به گونه‌ای است که اهداف 1404 تحقق پذیر باشد افزود: بطور نمونه تا پایان دولت تدبیر و امید برای تولید 25 هزار تن میگو مزرعه آماده کشت خواهیم داشت که این میزان در حال حاضر 17 هزار هکتار است.

به گفته خون میرزایی با احتساب آماده شدن 25 هزار هکتار مزرعه و میانگین تولید 4 تن میگو در هکتار، عدد تقریبی 100 هزار تن تولید برای میگو محقق خواهد شد.

سازمان دامپزشکی در حال طراحی جامع‌ترین برنامه‌ عملیاتی مقابله با بیماری‌های میگو

علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این آیین با استناد به آمار 500 هزار تن تولیدات آبزی‌پروری و حلقه‌‎های دارای بحران مخصوص به خود در این صنعت، توجه به منافع ملی را فارغ از اینکه هر مسئول در چه سمتی است، حائز اهمیت دانست و افزود: در واقع امروز منافع ملی ایجاب می‌کند تا هر دستگاه تولیدات متناسب با توانمندی خود را داشته باشد و از آنجا که ایران کشوری با اکوسیستم خاص در جهان است، یکی از ظرفیت‌های کشورمان صنعت آبزی‌پروری است.

وی با بیان اینکه تولید و بیمه زمانی می‌تواند موفق باشد که سیستم رصد و پایش برای تولید وجود داشته باشد تصریح کرد: در واقع اگر مدیریت مخاطرات این زنجیره تولید در هر حلقه به درستی مدیریت نشود، حتما تولید با مخاطرات و بحران جدی مواجه خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌های مدیریت بهداشتی برای بیماری‌هایی مانند لکه سفید میگو، خواستار هماهنگی و همکاری در قالب 2 برنامه سیستماتیک و موازی شد و افزود: یکی از برنامه‌ها توجه به باقیمانده‌های دارویی است که با وجود 114 آزمایشگاه دولتی تا کنون توفیق مدنظر این سازمان در اعتبار بخشی آزمایشگاهها حاصل نشد.

 

IMG-20200825-WA0034

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال ۹۸ حدود ۲۳۸ هزار یورو هزینه برای پیاده‌سازی الزامات بهداشتی برای میگو طبق استاندارد اتحادیه اروپا هزینه کردیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در عین حال اعلام کرد: این سازمان پیرو دغدغه‌های جدی موجود، در حال طراحی یکی از جامع‌ترین برنامه‌های عملیاتی مقابله با بیماری‌های میگو است. اگرچه با وجود برخی کاستی‌ها که اشاره شد؛ رکورد کاهش بیماری لکه سفید پس از انقلاب زده شده که این امر هزینه تولید را برای پرورش دهندگان کاهش داده است.

ماکنعلی با استناد به گزارش یکی از مدیران مجموعه صندوق بیمه کشاورزی که حدود 98 درصد خسارت‌های ناشی از تلفات میگو را به بیماری لکه سفید مرتبط دانست و در مورد سایر آبزیان نیز این درصد را بین 43 تا 48 درصد گزارش کرد گفت: در واقع هیچ بیماری خود به خود به وجود نمی‌آید، مگر آنکه در مزارع تولیدی به تمام شرح وظایف تعریف و تبیین شده برای تولید توجه نشده باشد.

وی خطاب به مدیران اتحادیه‌های آبزی پروری حاضر در این آیین، خواستار انتقال موثر این موضوع به پرورش‌دهندگان و بهره‌برداران حوزه آبزیان شد تا از هرگونه رفتار پرمُخاطره در مزرعه دست بردارند تا هم خودشان، هم شیلات و هم دامپزشکی در خدمت به رونق چرخه تولید حداکثری و با هزینه تمام شده توفیق بیشتری یابند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری نمونه‌ای از این دست مخاطرات مانند بیماری VHS (بیماری خون‌ریزی پوزه Viral hemorrhagic septicemia از بیماری‌های ویروسی در آزادماهیان (قزل‌آلا) افزود: بطور قطع نقطه سیر کاشه ابتلا به آن از گذشته تا امروز برای خود تولیدکنندگان نیز محرز است؛ تا جایی که امروز میزان موارد ابتلا به بیماری VHS نسبت به 10 سال گذشته بین 70 تا 80 درصد کاهش یافته است.

ماکنعلی با تایید گزارش کارشناس قرائت کننده وضعیت بیمه آبزیان در جهان که بیمه فراگیر در حال آغاز در ایران را منحصر به فردترین نوع بیمه در جهان برشمرد افزود: در واقع با وجود این پیچیدگی‌های فراوان دولت 50 درصد حق بیمه آن را نیز تقبل کرده است و اگر هم چنین حق بیمه‌ای از سوی دولت‌های سایر کشورها پرداخت شده و می‌شود با انواع تبصره‌های در حین اجرا آن را به حداقل رسانده است.

لازم به ذکر است در ادامه 3 تن از مدیران اتحادیه‌های آبزی پروری حاضر در این نشست به تشریح برخی درخواست‌ها و گلایه‌ها از تاخیر رخ داده در بیمه فراگیر آبزیان نسبت به سایر دام‌ها و همچنین سهم حق بیمه دولت پرداختند و ابهام‌ها و دغدغه‌های اندک باقی مانده را خطاب به مسئولان صندوق بیمه کشاورزی، سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور مطرح و منعکس کردند.

پس از انعکاس آزادانه این انتقادات حسن نژاد و خون میرزایی نیز به تبیین چرایی آنها و راهکارهای رفع و رجوع آن پرداختند تا در نهایت در فضایی صمیمانه این تفاهم نامه چهارجانبه به امضای طرفین برسد و در آستانه سال نو زراعی فصل تازه ای برای صنعت آبزی پروی کشور رقم بخورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید