Iranian Agriculture News Agency

حضور پررنگ محققان پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور در رزمایش و کارگاه آموزشی پیشگیری و مقابله با بیماری های آبزیان در هفته پدافند غیرعامل

در هفته پدافند غیرعامل، محققان پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، رزمایش و کارگاه آموزشی پیشگیری و مقابله با بیماری های آبزیان و تهدیدات زیستی در آبزی پروری را برگزار کردند.

حضور پررنگ محققان پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور در رزمایش و کارگاه آموزشی پیشگیری و مقابله با بیماری های آبزیان در هفته پدافند غیرعامل

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، در هفته پدافند غیرعامل کارگاه آموزشی پیشگیری و مقابله با بیماری های آبزیان و تهدیدات زیستی در آبزی پروری توسط آهنگرزاده، مرتضوی و ناظم رعایا از محققان پژوهشکده در تاریخ 12 آبانماه سال جاری در مزرعه پرورش ماهی داریوش کریمی در مجتمع پرورش ماهی آزادگان برگزار گردید. این رزمایش با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اداره کل شیلات خوزستان و پرورش دهندگان ماهیان گرمابی به منظور آشنایی پرورش دهندگان با انواع تهدیدهای زیستی اعم از بیماری و ماهیان غیربومی، با حضور مقامات استانی، مدیرکل و کارشناس اداره کل شیلات خوزستان، کارشناس دفتر آبزیان اداره کل دامپزشکی استان، کارشناس امور دام سازمان جهاد کشاورزی، نماینده استانداری، رئیس اداره شیلات شهرستان کارون و نمایندگان بخش خصوصی، مدیرعامل ورئیس هیات مدیره شرکت تعاونی آذر برزین و ناظر بهداشتی مجتمع پرورش ماهی آزادگان و پرورش دهندگان مشتاق به اجرا در آمد.

در کارگاه پبشگیری و مقابله با بیماری های آبزیان، آهنگرزاده به انواع بیماری های ویروسی، باکتریایی و انگلی مهمی اشاره نمود که می توانند خسارات زیادی را بر صنعت پرورش ماهیان گرمابی و اقتصاد آن وارد سازند. 

وی مهمترین نکته در مبارزه با بیماری های ویروسی را پیشگیری و استقرار امنیت زیستی در گام اول در مزارع و سپس در کل مجتمع آزادگان خاطر نشان ساخت. 

وی همچنین به شرح کامل چگونگی و چرایی امنیت زیستی و راهکارهای برقراری آن در هر مزرعه پرداخت و بهترین راه پیشگیری از بیماری های باکتریایی را واکسیناسیون عنوان کرد و تهیه واکسن بومی سپتی سمی آئروموناسی برای مبارزه با یکی از مهمترین بیماری های باکتریایی شایع در خوزستان را در آینده نزدیک توسط پژوهشکده محتمل خواند.

سپس، در کارگاه آشنایی با تهدیدات زیستی ناظم رعایا حضور ناخواسته گونه های غیربومی مهاجم را تهدیدی آشکار برای زیست بوم تالاب ها و رودخانه ها برشمرد و به اثرات مخرب حضور برخی از آنها در منابع آبی استان و راه یافتن به مزارع پرورشی و ایجاد خسارت در آنها اشاره نمود. 

وی، شکار تخم، لارو و بچه ماهی گونه های بومی، رقابت پذیری شدید بر سر منابع محدود غذایی و مکان، دوام آوردن در شرایط متفاوت محیطی و سخت، نداشتن شکارگر مناسب، انتقال انواع بیماری و تخریب زیستگاه و بسترهای تخم ریزی گونه های بومی توسط گونه های غیر بومی مهاجم را از ساز و کارهای اثر حضور آنها در زیست بوم جدید و از دلایل خطرناک بودن آنها خواند. 

وی همچنین نابودی زیست بوم و تغییر جوامع بنتیک را از نتایج حضور گونه مهاجم برشمرد که می تواند در نهایت تهدیدی برای گونه های بومی و یا حذف کامل آنها گردد. 

در پایان نیز به نحوه حضور عمدی یا سهوی گونه های غیربومی در منابع آبی پرداخت و از پرورش دهندگان خواست بدون مجوز نسبت به تولید و واردات گونه های غیربومی اهتمام نورزند.

شایان ذکر است، شرکت فعال در مباحث مطرح شده توسط پرورش دهندگان و پرسش و پاسخ بین آنها و مدرسان از خصوصیات بارز این رزمایش بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید