Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

کشت قرارداری گندم برای نخستین بار در خوزستان اجرا می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اجرای کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در این استان خبر داد.

کشت قرارداری گندم برای نخستین بار در خوزستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در کارگروه استانی کشاورزی قراردادی گندم و بررسی طرح جهش تولید در دیمزارها با اشاره به کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در استان و دیگر استان‌های کشور به صورت آزمایشی گفت: با توجه به اینکه کودهای پایه مانند پتاسه و فسفاته کودهای گرانی هستند و کشاورزان قدرت خرید پایینی دارند بنابراین اگر طرح کشاورزی قراردادی امسال اجرا نمی‌شد کاهش عملکرد در محصول را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه رابطه منطقی بین نهاده های کشاورزی وجود ندارد افزود: این طرح کمک شایانی به کشاورز خواهد کرد و با توجه به اینکه اراضی کشاورزی ما در طول سال زیر کشت محصولات مختلف قرار دارد و تناوب و آیش نیز به صورت کم در اراضی انجام می شود اجرای این طرح بسیار ضروری است.

امیری زاده تصریح کرد: ما با حساسیت کامل، کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیم زارها را دنبال خواهیم کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به بازدیدی که معاون زراعت وزارت از برداشت کنجد مقاوم به ریزش با کمباین در شهرستان دزفول داشت گفت: از گلخانه تولید نشا سبزی و صیفی و فرآوری بذور گندم هم بازدید شد.

تورج نوروزی اظهار داشت: کشت گندم در مناطق سردسیر تقریبا به پایان رسیده است ولی در مناطق جنوبی هنوز کشت این محصول استراتژیک آغاز نشده و قبل از آغاز کشت، حسب دستور مقان عالی وزارت، کشت قراردادی گندم در استان ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این طرح در ترویج و توسعه و استفاده از کودهای پایه در مزارع گندم بسیار موثر خواهد بود و شرایط خوبی برای تولید بخصوص در وضعیت خشکسالی فراهم خواهد نمود.

نوروزی همچنین اظهار داشت: در این دستورالعمل بر قرارداد با کشاورزان بسیار تاکید گردیده که این موضوع مستلزم زمان و ایجاد ساختار مناسب ، تامین نهاده و بیمه می باشد.

وی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران مجری این طرح می باشدT اظهار داشت: تنظیم قراردادهای اجرایی به منظور تامین کود با شرکت خدمات حمایتی و جهت بیمه محصولات با صندوق بیمه خواهد بود همچنین با مجریان غیردولتی قراردادی و تولید کننده گندم نیز قرارداد بسته خواهدشد که به ساختار محکمی نیاز است.

جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان نیز گفت: نسخه علاج بخش کشاورزی ما در کنار نهاده ها و آب، کشت قراردادی بوده و مقام عالی وزارت نیز بر این مسئله تاکید داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه برای حذف یارانه نهاده های تولید در بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گیری شده برای پایداری تولید، افزایش بهره وری و جلوگیری از هدررفت آب این طرح راهکار خوبی می باشد.

سلطانی کاظمی با توجه به کشت قراردادی کلزا در استان که موفقیت آمیز بود اضافه کرد: برای همه محصولات باید کشت قراردادی انجام شود زیرا با اجرای این نوع کشت زنجیره تولید کامل خواهد شد

سلطان کاظمی تصریح نمود:باید اقدامات عملی سریعتر برای کشت قراردادی گندم انجام شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: دشمن با هدف برهم زدن اوضاع اقتصادی و امنیت غذایی کشور ما را با تحریم روبرو کرد.

مهاجر افزود: امسال ۴ و نیم میلیون تن گندم در کشور خریداری شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون هکتار گندم آبی در کشور وجود دارد که بخش اعظمی از آن در استان خوزستان وجود دارد تصریح کرد: ۱۲۰ درصد کود اوره، ۳درصد کود پتاس و ۶ و نیم درصد کود فسفات در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مصرف شده است.

مهاجر اضافه کرد: برای جبران این کاهش ها، کشاورز کارت در نظر گرفته شده و نهاده در اختیار کشاورز قرار داده می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کود پتاس برای مقاومت در برابر تنش های خشکسالی مناسب است.

مهاجر همچنین افزود: کود باید از انبار به کارگزاری تحویل داده شود و در سال زراعی جاری به کشاورزان به شرط خرید کود پتاس و فسفات، کود اوره داده می شود.

وی اظهار داشت: درکشت قراردادی شرکت خدمات حمایتی کود را به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی مباشر کشت قراردادی گندم می باشد چون این شرکت گندم را از کشاورزان خریداری می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید