Iranian Agriculture News Agency

مصطفی کنار کوهی خبر داد:

واکسیناسیون بیش از ۹۰ درصد دام سبک خوزستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با بیان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد دام سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک واکسینه شده اند، از واکسیناسیون بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری در استان خبر داد.

واکسیناسیون بیش از ۹۰ درصد دام سبک خوزستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنار کوهی مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر گفت: طی 7 ماه گذشته در سال جاری بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک (گوسفند و بز) در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده است که با این حجم دام واکسینه شده در استان بالغ بر بالای 90 درصد دام سبک استان علیه این بیماری توسط اکیپ های بخش دولتی استان و بصورت کاملا رایگان ایمن سازی گردیده است.

مصطفی کنار کوهی از تعامل مناسب ادارات کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خوزستان در زمینه رصد و پایش بیماری خبر داد و بیان کرد: واکسیناسیون دامداری‌ها در مناطق اطراف سایت‌های حیات وحش اولویت کاری اداره کل دامپزشکی استان بوده است و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در طی 7 ماه سالجاری اداره کل دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک ( گوسفند و بز ) در اطراف مناطق حفاظت شده علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک  در تمامی سطح استان اقدام نموده است. 

وی با بیان اینکه خوزستان از استان های پیشرو در زمینه واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح کشور است گفت: در حیات وحش نمی‌توانیم واکسیناسیون را انجام دهیم پس دام اهلی را ایمن می‌کنیم که این بیماری به حیات وحش منتقل نشود.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: توجه به اقدامات پیشگیری رصد و پایش های فعال و غیر فعال کارشناسان این اداره کل که بر  علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک صورت پذیرفته است،  خوشبختانه تا کنون موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی استان  با این بیماری ویروسی مشاهده نشده است و این اداره کل با توجه به فرا رسیدن فصل کوچ عشایر به استان خوزستان و برنامه ریزی های صورت گرفته در دفتر استان آمادگی کامل را برای واکسینه کردن دام های عشایر برون کوچ به استان را دارد. 

کنار کوهی در ادامه افزود: بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت شده، واکسیناسیون دام های اهلی در حاشیه زیستگاه ها،  عدم استفاده از آبشخورها، آخور‌هاو ... است که در همین راستا  اقداماتی همچون جداسازی دام‌های مبتلا از سالم، مدیریت بهداشتی دامداری، ضدعفونی کردن جایگاه و رعایت اصول قرنطینه ایی دام در مبارزه با این بیماری قابل اهمیت است.

وی در پایان از دامداران عزیز خواست در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری شامل ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، تنگی نفس و اسهال بدبو را در اسرع وقت برای اقدامات پیشگیرانه به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید