Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده تاکید کرد:

لزوم تعیین قیمت خرید توافقی خرما با توجه به تورم و هزینه های جانبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که حلقه های زنجیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما به یکدیگر متصل هستند اظهار کرد: قیمتی که امسال اعلام می شود باید با توجه به تورم و هزینه های جانبی باشد.

لزوم تعیین قیمت خرید توافقی خرما با توجه به تورم و هزینه های جانبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه تعیین قیمت توافقی خرما گفت: حلقه های زنجیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما به یکدیگر متصل است.

وی افزود: در جلسات قبلی که با صادرکنندگان و صاحبان کارگاه های بسته بندی و فرآوری خرما برگزار شد مهمترین مشکل، نقدینگی و کمبود فضا برای خرید خرما از سوی آنها اعلام شد با این وجود برای خرید خرمای باقیمانده اعلام آمادگی کردند.

امیری زاده با بیان این مطلب که قیمتی که امسال اعلام می شود باید با توجه به تورم و هزینه های جانبی باشد اضافه کرد: تعاون روستایی برای خرید باید آمادگی کامل داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه بر پیگیری ارائه تسهیلات به کارگاه داران و صادرکنندگان تاکید کرد.

در ادامه این جلسه تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان هماهنگ کننده بین تولیدکنندگان و خریداران بوده و هر ساله قیمت توافقی خرما با توجه به توافق طرفین اعلام می شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای خرید ورود خواهد کرد ولی قیمت واحد برای خرید خرما باید تعیین شود.

مدیر باغبانی سازمان نیز در ادامه جلسه گفت: طبق اعلام اتاق بازرگانی هفته گذشته انجمن خرما متشکل از تولیدکنندگان و خرما داران در استان شکل گرفت و هسته اصلی این انجمن را نخلداران تشکیل میدهند.

حسنی نسب با بیان این مطلب که قیمت تضمینی برای بخش خصوصی یک شمشیر دو لبه است تصریح کرد: با توجه به وضعیت مطلوب سال گذشته از سطح کل نخیلات استان ۲۳۲ هزار تن خرما برداشت شد در سال جاری نیز با توجه به استمرار وضعیت مطلوب آبرسانی به نخیلات پیش بینی می شود ۲۳۵ هزار تن انواع محصول از نخیلات استان برداشت شود.

وی همچنین بیان داشت: پیش بینی می شود ۵۵ هزار تن خارک و رطب و ۱۸۰ هزار تن خرما از نخلستان های استان برداشت شود.

حسنی نسب اضافه کرد: از محصولات برداشت شده ۱۵۰ هزار تن استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و۵۰ هزار تن سایر ارقام می باشد.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار تن از محصول تولید شده مصرف داخل استان به صورت خارک و رطب است گفت: ۱۵۵ هزار تن نیز به صورت خرما و مصارف صنعتی بوده که ۸۵ هزار تن آن خرمای صادراتی است که باید توسط صادرکنندگان و بخش خصوصی خریداری شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که ۸۰ درصد محصول خرمای تولید شده درجه یک، ۱۳ درصد درجه ۲ و ۷ درصد درجه ۳ باشد.

حسنی نسب با بیان این مطلب که کارگروه تخصصی خرما نقش مهمی در بازار خرما و اجتناب از رعایت قیمت دستوری دارد اظهار داشت: این کارگروه از ابتدای سال که محصول به بار می نشیند ابتدا برآورد محصول را انجام می دهد سپس از اردیبهشت ماه استعلام هزینه های تولید صورت می گیرد و بعد از آن برآورد میدانی هزینه های تولید و انطباق با آنالیزهای اعلامی از سوی شهرستان ها انجام می شود پس از تدوین فایل نهایی هزینه ها و اعلام به وزارت از اواسط تیرماه یا اوایل مرداد ماه فراخوان برگزاری اولین کارگروه ارائه می شود سپس قیمت پیشنهادی از سوی نخلداران و کارگاه داران و همسو کردن این قیمت نزدیک به آنالیز هزینه ها انجام و قیمت خرید توافقی اعلام عمومی میگردد و تعاون روستایی برای کمک به خرید ورود می کند و رصد و پایش خرید توافقی تا پایان برداشت ادامه دارد.

مدیر باغبانی سازمان همچنین بیان کرد: در چهار سال اخیر قیمت های توافقی کرگروه با قیمت های تضمینی قابل مقایسه نبوده و بعضا تا دو برابر بیشتر از قیمت تضمینی است که این نشان از کارایی این کارگروه دارد.

وی با بیان اینکه امسال هم این روند شروع شده ولی به مشکلاتی برخوردیم که برخی مربوط به سال گذشته و برخی به سال جاری است افزود: عمده این مشکلات افزایش هزینه های مدیریت نخلستان و به تبع آن هزینه های تولید است.

حسنی نسب مشکلات صادراتٰ، بیمه، گمرک و عدم فروش برخی از خرمای تولیدی سال قبل را از مشکلات دیگر کارگاه داران عنوان و اضافه کرد: روند فرآیند اعلام قیمت تضمینی به دلیل تغییر ترکیب شورای قیمت گذاری تغییر کرده است که با توجه به پیش بینی این مشکلات ما فرآیند قیمت گذاری را امسال زودتر شروع کردیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم با توجه به ترجیح قیمت توافقی به قیمت دستوری و مزایای قیمت توافقی در این کارگروه قیمت توافقی توسط نخلداران و کارگاه داران تعیین شود.

حسنی نسب به پیگیری برای ابلاغ قیمت تضمینی خرمای استعمران متناسب با هزینه های تولید، ابلاغ خرید حمایتی و خرید توافقی توسط تعاون روستایی و ورود تشکل های بخش خصوصی از سایر استان های کشور نیز اشاره کرد.

وی یادآور شد: در شورای قیمت گذاری امسال قیمت خرما بر اساس هزینه تمام شده یکسال محصول و سود بهره بردار، نرخ تورم و قیمت خرید تضمینی و حمایتی سال گذشته، قیمت جهانی و صادراتی محصول و رابطه مبادله که بر اساس شاخص صادرات به شاخص واردات کشورمی باشد صورت می گیرد.

ه

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید