Iranian Agriculture News Agency

حسنی نسب:

راه اندازی سامانه بازارگاه گیاهان دارویی برای نخستین بار در خوزستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: راه اندازی سامانه بازارگاه گیاهان دارویی امنیت تولید را بدنبال خواهد داشت و کشاورز قبل از تولید مطمئن می شود که محصولش خریداری می شود.

راه اندازی سامانه بازارگاه گیاهان دارویی برای نخستین بار در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه توانمندسازی کشاورزان استان با توسعه کشت گیاهان دارویی گفت: با توجه به استقبال خوب کشاورزان و حمایت های صورت گرفته از سوی وزارت متبوع در چند سال اخیر کشت گیاهان دارویی با افزایش مطلوبی روبرو بوده است.  

وی با بیان این مطلب که استان خوزستان دارای اقلیم بسیار ارزشمندی بوده و از پتاسیل بالایی در کشت این نوع گیاهان برخوردار است و توانسته جایگاه خود را در زمینه کشت گیاهان داراویی بدست آورد افزود: خوزستان در حال حاضر در جایگاه سوم کشت گیاهان دارویی در کشور ایستاده است.

حسنی نسب در ادامه تصریح کرد: در پایان سال 9۹، حدود ۲۸ هزارتن انواع گیاهان دارویی در سطحی معادل یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب کهدر حال حاضر ۳۵ گونه مهم دارویی در استان وجود دارد اظهار کرد: با کمک محققان مراکز تحقیقاتی استان کشت گیاهان دارویی در دستور توسعه قرار داده شد و مقرر شد کشاورزان استان کشت این گیاهان را در الگوی کشت خود قرار داده که علاوه بر بهره خوب اقتصادی، افزایش تولید را نیز به دنبال داشت.

وی ضمن اشاره به وجود پتانسیل های اقلیمی، تخصصی و ظرفیت های تحقیقاتی بی نظیر در استان اذعان داشت: از جمله اقدامات اجرا شده توسط وزارت متبوع طی چند سال اخیر در استان می توان به بخش تحقیقات، اجرا، پشتیبانی، ترویج گیاهان دارویی اشاره کرد که بر همین اساس گونه های مهم بر اساس منطقه شناسایی و برنامه توسعه ای ۳ ساله برای گیاهان دارویی در استان تدوین گردید که ضمن پیگیری در بخش استانی و ملی، منتج به یکسری حمایت ها در این بخش شد.

حسنی نسب همچنین ادامه داد: از جمله این حمایت ها محصول چای ترش بود که امسال توانستیم یارانه و بذر رایگان چای ترش را برای ۸۰ هکتار کسب کرده و در شهرستان های مختلف این محصول کشت شد که در حال حاضر در مرحله داشت است.

وی اضافه کرد: در سایر محصولات نیز علاوه بر پرداخت یارانه، تسهیلات ارزان قیمت با دوره تنفس عالی در حال پرداخت است.

حسنی نسب تصریح کرد: با تبیین جایگاه استان در کشور، محدودیت ها رفع شده و در حال حاضر تسهیلات بدون محدویت برای کشت گیاهان دارویی پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از گیاهان دارویی به خارج از استان صادر میشود اضافه کرد: برای جذب سرمایه گذار و بومی سازی صنایع تبدیلی در حال تلاش هستیم و حمایت همه جانبه خود را از کسانی که آمادگی ورود به این صنایع را دارند اعلام می داریم.

حسنی نسب از آخرین اقداماتی که در حال حاضر در حال پیگیری است را راه اندازی سامانه بازار گیاهان دارویی در سطح  کشور عنوان و اضافه کرد: این سامانه برای اولین بار در سطح کشور در استان خوزستان در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: در این سامانه همه دست اندرکاران گیاهان دارویی مشارکت خواهند داشت و این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا کار را پیش می برد که امنیت تولید را بدنبال خواهد داشت و کشاورز قبل از تولید مطمئن می شود که محصولش خریداری می شود.

حسنی نسب به ظرفیت کانون تخصصی بسیج در مسیر توسعه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در توسعه گیاهان دارویی در مناطق محروم و با محوریت محرومیت زدایی اقدامات بسیار بزرگی در حال انجام است و امیدواریم از برآیند همه این ظرفیت ها بتوانیم به نحو مطلوب استفاده و گیاهان دارویی استان را به جایگاه واقعی خود در استان و سطح ملی برسانیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید