Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

خوزستان، سرزمین آب و آفتاب همچنان یکه تاز تولیدات کشاورزی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به عملکرد این سازمان در یکسال گذشته و دستاوردهای درخشان بخش کشاورزی گفت: خوزستان سرزمین آب و آفتاب، همچنان یکه تاز تولیدات کشاورزی کشور است.

خوزستان، سرزمین آب و آفتاب همچنان یکه تاز تولیدات کشاورزی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور همچنین تحریم های ظالمانه دشمن در سال گذشته اظهار کرد: این عوامل تحریم های ظالمتانه دشمنان از یک سو و شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی دیگر باعث آسیب جدی به زیرساخت های اقتصادی کشور شد، اما ما نه تنها تسلیم دشمن نشدیم بلکه با ایدئولوژی قوی با ظلم و ستم دشمنان مبارزه کرده و همواره در بخش کشاورزی خوش درخشیدیم.

وی ضمن اشاره به این مطلب که ایران زیر بار ظلم نمی رود و با دشمنان نیز همکاری نمی کند، تصریح کرد: سال های پس از انقلاب برای کشور سالهای سختی بود، خصوصا سال 99 که مسائل و مشکلات اقتصادی آن در بعضی از بخش ها بسیار سخت و سنگین بود اما دست خدا با جماعت بود و اگر همه دنیا هم تلاش می کردند توانایی شکست ایران را نداشتند.

امیری زاده با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد جامعه و خصوصا تأمین امنیت غذایی و معیشت مردم را تشکیل می دهد، ادامه داد: خوشحالیم از اینکه خداوند ما را در تامین رزق و روزی مردم شریک و مسئول کرده است. 

وی با بیان این مطلب که در کشور،خوزستان را به عنوان قطب انرژی می شناسند اما قطب کشاورزی آن مهمتر از قطب انرژی است، گفت: خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و منابع خوب آب و خاک و با تولید سالانه  17.5 میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی با تنوعی بیش از  138 نوع محصول مقام نخست تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است این در حالی است که خوزستان 14 درصد تولیدات کشاورزی کل ایران را تولید می کند.

امیری زاده با بیان این مطلب که خوزستان سرزمین آب و آفتاب است و کشاورزی آن با پنج رودخانه دائمی و بزرگ از جمله رودخانه کارون، هفت سد مخزنی بزرگ با بیش از 22 میلیارد مترمکعب ذخیره و آورد بیش از 30 میلیارد مترمکعب، پنج تالاب بزرگ، یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی آبی و همچنین 2.2 میلیون مترمکعب اراضی مستعد کشاورزی ظرفیت های بی شماری دارد گفت: در حال حاضر  450 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان  به کشت گندم، 18 هزار و 500 هکتار به چغندرقند، 17 هزار هکتار به سبزی و صیفی و 180 هزار هکتار به کشت شلتوک اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورخوزستان در ادامه گفت: خوزستان از جمله معدود استان هایی است که سه فصل کشت دارد و در تمام طول سال در آن کشاورزی در جریان است.

امیری زاده ضمن اشاره به وجود بیش از 210 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی  خوزستان اضافه کرد: بیش از یک میلیون و 100 هزار تُن از حدود یک میلیون و 800 هزار تُن گندم خریداری شده در کشور حاصل دسترنج کشاورزان خوزستانی بوده است، امسال بیش از یک میلیون و 400 هزار تُن گندم در خوزستان تولید شد که با احتساب خرید گندم بذری از کشاورزان بیش از یک میلیون و 150 هزار تُن گندم از کشاورزان سخت کوش استان خریداری شده است.

وی همچنین ضمن اشاره به خرید گندم بذری برای سال زراعی آینده خاطر نشان کرد: تاکنون حدود 57 هزار تُن گندم بذری برای کشت سال بعد کشاورزان استان تأمین و ذخیره شده است که این میزان بیش از نیاز کشاورزان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رسوب گندم بذری برای سال آینده پیش بینی می شود، بیان کرد: برای آرامش خیال کشاورزان و در جهت تامین گندم بذری برای کشت سال آینده، برای پیش فروش گندم بذری مورد نیاز کشاورزان اعلام آمادگی کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به اجرای پروژه های خاص در استان در زمینه تولید گندم  بیان کرد: از جمله این طرح ها می توان به پروژه گندم بنیان که برای سومین سال متوالی در استان اجرا می شود اشاره کرد که در سال اول در سطحی معادل  18 هزار هکتار اجرایی شد و در سال زراعی گذشته به 64 هزار هکتار افزایش یافت که امیدواریم با انقلاب مکانیزاسیون به عنوان زیرساخت و لوازم الزامی توسعه تولیدات کشاورزی در خوزستان و با برنامه ریزی های انجام شده تمام اراضی زیر کشت گندم خوزستان را به طرح گندم بنیان اختصاص دهیم.

امیری زاده با اشاره به مقام های اول استان خوزستان در تولید ذرت دانه ای، کُلزای بذری و همچنین خرید کلزا گفت: استان خوزستان امسال با تولید بیش از 33 درصد کل کُلزای کشور برای اولین بار مقام اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده است، همچنین خوزستان مقام اول کشت چغندرقند پاییزه کشور با پیش بینی تولید 1.2 میلیون تُن را در کارنامه خود دارد.

گفتنی است، تا این لحظه 800 هزار تُن چغندر قند از مزارع استان برداشت شده و عملیات برداشت همچنان ادامه دارد.

وی همچنین با بیان این مطلب که خوزستان مقام اول تولید شکر کشور را رد کارنامه خود دارد، گفت: خوزستان با تولید 45 درصد شکر کشور نیاز 31 میلیون نفر از هموطنان ایرانی را به این محصول مرتفع می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به 68 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات خوزستان از جمله محصولات باغی، نخیلات، مرکبات، انار، زیتون و ... اظهار کرد: استان خوزستان مقام نخست صادرات خرما با بیش از 80 هزار تن را در کارنامه خود دارد این درحالی است که  35 درصد صادرات خرمای کشور از استان خوزستان انجام می شود.

امیری زاده با بیان این مطلب که بخش کشاورزی خوزستان همچنین مقام دوم تولید سبزی و صیفی، مقام اول تولید گل مریم، مقام دوم تولید گل رُز و نرگس را در اختیار دارد گفت: خوزستان با 6.2 میلیون واحد دامی در زمینه گاومیش در جایگاه نخست کشور ایستاده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در مجموع خوزستان در بخش پروتئین موازنه منفی دارد و برای توسعه در این زمینه برنامه ریزی های خوبی انجام شده بیان کرد: سالانه در استان خوزستان  355 هزار تُن شیر و 44 هزار تُن گوشت قرمز می شود؛ همچنین این استان با دارا بودن  719 واحد مرغداری با ظرفیت 16 میلیون قطعه جوجه ریزی هر دوره تولید 100 هزار تُن گوشت سفید را برعهده دارد.

امیری زاده ضمن اشاره به فعالیت چهار مرکز تحقیقات کشاورزی در خوزستان بیان داشت: استان خوزستان همچنین در بخش شیلات مقام اول تولید ماهیان گرمابی کشور با تولید 450 هزار تُن و  30 درصد کل تولیدات کشور و مقام پنجم تولید میگو را به خود اختصاص داده است این در حالی است که کل تولیدات محصولات شیلاتی 131 هزار بوده که در این زمینه نیز در جایگاه نخست کشور استاده ایم.

وی به فعالیت 95 مرکز خدمات جهاد کشاورزی در استان اشاره و عنوان کرد: امسال با توجه به خشکسالی با بحران عظیمی در زمینه تنش آبی و محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

امیری زاده با بیان این مطلب که در حال حاضر 42 درصد از مخازن سدهای خوزستان آب دارند و 58 درصد این مخازن خالی هستند گفت: پس از برگزاری بیش از 20 جلسه با سازمان آب و برق و استانداری خوزستان تامین آب شرب در اولویت قرار گرفت و پس از آن آب شرب دام و تامین آب کشت های دائم در اولویت  بعدی قرار گرفتند.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که در حال حاضر در خوزستان خوزستان 151 هزار هکتار کشت دائمی و باغات وجود دارد تصریح کرد: تمام کشت های استان علی الوصول باید قراردادی شوند و با برنامه ریزی و الگوی کشت نسبت به کشت در اراضی کشاورزی اقدام کرد.

امیری زاده با اشاره به اینکه در این فصل کشت پیش رو بنا به مصوبه اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان کشت های پر آب بر از جمله برنج امکان پذیر نیست گفت:  برای دیگر کشت های آب بر نیز محدودیت هایی تعیین شده است.

وی بیان داشت: با میزان آب موجود 90 هزار هکتار در حوضه های آبی کارون، دز، کرخه و مارون برای کشت های فصلی تعیین الگوی کشت انجام شد.

وی با اشاره به قیمت بالای دانه های روغنی افزود: می توان به جای کشت های پر آب بر نسبت به کشت دانه های روغنی مثل کنجد اقدام کرد که از قیمت های خوبی هم برای فروش برخوردار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به مجوزهای صادر شده در این سازمان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: در سال گذشته مجوز ساخت 417 گلخانه، 446 مجوز در حوزه صنایع تبدیلی، 206 مجوز در حوزه دام و طیور، 9 مجوز پرورش قارچ و همچنین 6 مجوز در حوزه شیلات صادر شده است.

امیری زاده ضمن اشاره به جذب خط اعتباری مکانیزاسیون در استان اظهار کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار و 500 دستگاه تراکتور برای استان جذب شد که در این زمینه نیز خوزستان با بیش از 270 میلیارد تومان مقام اول کشور در جذب اعتبارات مکانیزاسیون را به خود اختصاص داده است.

وی در خاتمه گفت: قطعا در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور حداکثری خود در پای صندوق های رأی ثابت می کنند که نه تنها از انتخاب خود پشیمان نشده اند بلکه محکم و استوارتر از گذشته با حضور در صحنه انتخابات و انتخاب رییس جمهور اصلح سرنوشت خود را نه برای یک سال بلکه برای چند سال تعیین می کنند که این مهم تاکید موکد مقام معظم رهبری در خصوص حضور حداکثری در انتخابات و اصلح گزینی بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید