Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده خبر داد:

خوزستان ایستاده بر قله تولید گندم، کلزا و چغندر قند کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به کسب جایگاه نخست استان در تولید گندم، کلزا و چغندر قند در کشور، از ممنوعیت کشت برنج در سال زراعی جاری به دلیل کمبود آب و خشکسالی در استان خبر داد.

خوزستان ایستاده بر قله تولید گندم، کلزا و چغندر قند کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد گفت: با وجود تحریم های ظالمانه و مشکلاتی که در سال زراعی 1400-1399 وجود داشت بخش کشاورزی خوزستان توانست به شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده بود جامه عمل بپوشاند.

وی ضمن اشاره به نزدیک شدن به پایان فصل برداشت گندم در استان افزود: امسال به دلیل گرم شدن هوا 2 هفته زودتر برداشت گندم در استان آغاز شد و از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک میلیون و 134 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان استان خریداری شده ا که با دستیابی به این مهم خوزستان برای هشتمین سال متوالی موفق به کسب رتبه اول در برداشت و خرید گندم کشور شده است.

امیری زاده با بیان این مطلب که کشاورزان قسمتی از گندم بذری را برای کشت سال بعد و یا خوراک دام و مزارع پرورش ماهی نزد خود نگه میدارند اظهار داشت: سال گذشته کل گندم بذری مصرفی کشاورزان 51 هزار تن بود که به کشاورزان اطمینان خاطر میدهم 55 هزار تن بذر گندم بوجاری و ضدعفونی شده در استان ذخیره شده و کشاورزان استان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه ضمن اشاره به از بین رفتن حدود 120 هزار تن محصول گندم در مزارع دیم استان اضافه کرد: تا کنون بیش از 50 هزار میلیارد ریال معادل 98 درصد وجه خرید گندم به گندمکاران استان پرداخت شده است.

وی به کسب رتبه نخست استان در کشت و خرید کلزا نیز اشاره و تصریح نمود: در سال زراعی 1400-1399 ، سطح زیر کشت و تولید کلزا در استان 50 درصد افزایش داشته و بیش از 101 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد که این میزان تولید و خرید در استان بی نظیر بوده و بیش از یک سوم کلزای کشور می باشد و این درحالی است که 9 هزار هکتار از مزارع دیم کلزا به دلیل کاهش بارندگی در استان از بین رفتند.

 

وی به پرداخت وجه 98 درصد کلزاکاران استان نیز اشاره و اضافه کرد: برای نخستین بار کشت قراردادی کلزا با کارخانجات روغن کشی در استان صورت گرفت. 

امیری زاده با بیان اینکه سطح مصوبی که از سوی وزارت متبوع برای کشت چغندرقند پاییزه در نظر گرفته شد 15 هزار هکتار بود گفت: سطح چغندرقند کشت شده در استان 18 هزار و 520 هکتار بود و تا کنون از این میزان سطح زیر کشت در استان بیش از 500 هزار تن محصول چغندرقند برداشت شده و 50 درصد برداشت باقی مانده است.

وی به رتبه اول استان در کشت چغندرقند پاییزه نیز اشاره  و تصریح کرد: با وجود بحران و مشکلاتی که در سال های گذشته در برداشت و حمل محصولات گندم، کلزا و چغندر قند وجود داشت امسال تا این لحظه با هیچ مشکلی مواجه نبوده ایم و تولید این محصول استراتژیک با افزایش 43 درصدی همراه بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین از کسب رتبه نخست استان در جذب خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی با اعتبار بیش از 2 هزار و 730 میلیارد ریال خبر داد و گفت: این میزان جذب در استان بی نظیر بوده است.

خدارحم امیری زاده با اشاره به جذب یک هزار و 510 دستگاه تراکتور برای اولین بار در سال گذشته که نسبت به سال 98 نیز 133 درصد افزایش داشته افزود: در سال گذشته همچنین 45 دستگاه کمباین غلات و یک هزار و 694 دستگاه انواع کارنده کشاورزی و حفاظتی در استان جذب گردید .

وی با بیان اینکه درجه و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان 16 درصد افزایش داشته اظهار داشت: اثر جذب این ماشین آلات و کارنده ها در تولید محصولات کشاورزی در سال های پیش رو قابل مشاهده خواهد بود.

امیری زاده در ادامه به کاهش 40 درصدی آورد رودخانه های دایمی استان و خالی بودن 58 درصد از مخازن سدهای بزرگ استان اشاره و تصریح نمود: پس از جلسات متعدد با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد اولویت تخصیص آب ابتدا با آب شرب و سپس با کشت های دائمی باشد.

وی به 151 هزار هکتار اراضی مربوط به کشت های دائمی اشاره و اضافه کرد: برای کشت های تابستانه الگوی کشت از سوی سازمان جهاد کشاورزی تعیین و به جهاد کشاورزی شهرستان ها ابلاغ شده است.

امیری زاده به ممنوعیت کشت شلتوک در پایین دست سدها از سوی مدیریت بحران نیز اشاره و اضافه کرد: امسال آب 151 هزار هکتار از از کشت های دایمی از جمله باغ ها، نخیلات و نیشکر تامین خواهد شد و کشت محصولات کم آب بر، جایگزین کشت برنج در استان می شود.

وی سطح اراضی که سال گذشته به کشت تابستانه اختصاص یافت را 300 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان 180 هزار هکتار به کشت برنج تخصیص یافته بود در حالیکه امسال سطح کشت فصلی استان 88 هزار هکتار می باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید