Iranian Agriculture News Agency

زارع خبر داد:

تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری

مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ضمن اشاره به فعالیت ۸۴ تعاونی تولید در استان خوزستان اظهار کرد: آموزش یکی از ارکان مهم در توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود.

تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حمید زارع قنات نوی مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازدید از طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری شهرستان هویزه گفت: این طرح مزین به نام مقام مغظم رهبری (مدظله العالی) بوده و با هدف آبادانی دشت‌های خوزستان و ایلام انجام می‌شود.

وی افزود: فاز نخست این طرح در سطحی معادل ۲۹۵ هزار هکتار انجام و به کشاورزان تحویل داده شده است.

زارع در ادامه ضمن اشاره به ۱۷ هزار کشاورز و بهره بردار تصریح کرد: برای تحویل این طرح به کشاورزان در قطب‌های کشاورزی کشور و همچنین برنامه ریزی برای کشاورزان لازم است الگوی نظام بهره‌بردای تعریف شود.

وی همچنین ضمن اشاره به تخصیص آب این طرح توسط وزارت نیرو بیان داشت: در این طرح عملیات تجهیز و نوسازی از جمله تسطیح، یکپارچه‌سازی، زهکشی و کانال‌کشی روی اراضی انجام می‌شود .

زارع گفت: الگوی نظام بهره برداری شامل شرکت‌های تعاونی تولید، شرکت‌های سهامی زراعی، و کشت ‌ صنعت‌ها که به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند می‌شود.

مدیر کل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه خاطرنشان کرد: در خوزستان و ایلام که قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شوند ۱۱۰ شرکت تعاونی تولید فعالیت می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اجرای این طرح در سطحی معادل ۲۴۸ هزار هکتار از اراضی خوزستان ادامه داد: از تعداد ۱۱۰ تعاونی تولید ۸۴ تعاونی در خوزستان و مابقی در استان ایلام فعالیت می‌کنند.

زارع بر توانمند سازی تعاونی‌های تولید تاکید و بیان کرد: برای توانمندسازی ۱۱۰ تعاونی تولید که در استان‌های خوزستان و ایلام فعالیت می‌کنند، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که مقوله توانمندسازی دارای ۷ پروژه است گفت: آموزش در زمینه نگه‌داری و بهره‌برداری از شبکه به کشاورزان، لایروبی زهکش‌ها، تسطیح اراضی و آموزش الگوها از جمله موارد مهم در مقوله توانمند سازی محسوب می‌شود.

زارع از تعاونی‌های تولید به عنوان پایگاه‌های بسیار قوی و مهم در پیشبرد اهداف طرح عظیم ۵۵۰ هزار هکتاری یاد کرد و بیان کرد: از ۳۱۰ تعاونی تولیدی که در کشور در حال فعالیت هستند ۸۴ تعاونی در خوزستان و مابقی در استانهای ایلام، سیستان و بلوچستان و منطقه غرب کشور وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان گفت: در فاز اول این طرح ۱۱۰ تشکل در قالب الگوی نظام بهره برداری شرکتهای تعاونی تولید برای ۱۷ هزارو ۸۰۰ خانوار کشاورز اشتغال بوجود امده که سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی ایجاد کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید