Iranian Agriculture News Agency

کنارکوهی خبر داد:

اجرای طرح پایش شیر خام دراستان خوزستان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان از آغاز طرح پایش شیر خام از ابتدای خرداد ماه سالجاری در واحد های تولیدی، مراکز جمع آوری شیر و کاخانجات لبنی در سطح استان خبر داد.

اجرای طرح پایش شیر خام دراستان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنار کوهی مدیر کل دامپزشکیخوزستان ضمن علام این خبر گفت: با توجه به اینکه شیر خام سرشار از مواد مغذی مورد نیاز روزانه جامعه است، لذا حفظ سلامت بهداشتی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این راستا تمامی شرایط و ضابط بهداشتی در طول زنجیره غذایی از تولید تا مصرف میبایست رعایت گردد تا بتوان فرآورده سالم، با کیفیت و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی نقاط بحرانی ناشی از مصرف شیر خام و فراورده های حاصل از آن و در نتیجه ارتقا سلامت شیر خام و آموزش های لازم جهت ارتقا دانش و آگاهی واحدهای مورد پایش و هم چنین ارائه راهکارهای اصولی و فنی جهت کاهش مخاطرات شیر خام برشمرد.

کنارکوهی در ادامه با بیان اینکه این برنامه بصورت فصلی در کل طول سال برگزار میگردد افزود: در این طرح شاخص های بهداشتی از جمله میزان بار میکروبی، تقلبات شامل افزودنی های غیر مجاز از جمله جوش شیرین، نشاسته، هیپوکلریت، فرمالئین، آب و.... همچنین آفلاتوکسین M1  و توتال مورد ارزیابی قرار میگردد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: واحدهای هدف در این طرح دامداریهای صنعتی و سنتی، مراکز جمع آوری شیر فعال و کارخانجات لبنی استان می باشد.

این مقام مسئول در پایان از تمام شهروندان عزیز خواست شیر و سایر فرآورده های لبنی پاستوریزه و استریلیزه را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت ادارات دامپزشکی تهیه نمایند.

شایان ذکر است، در فاز اول طرح پایش شیر خام استان بیش از 400 نمونه اخذ میگردد که تعداد 349 نمونه از واحد های دامداری، 40 نمونه از واحدها و مراکز جمع آوری شیری و 12 نمونه از کارخانجات لبنی سطح استان صورت می پذیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید