Iranian Agriculture News Agency

نوروزی:

افزایش 47 درصدی تولید کلزا در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که رکورد تولید بیش از یکصد هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان تحقق یافت گفت: افزایش 47 درصدی تولید کلزا در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نقش مهمی در خودکفایی کشور در زمینه تامین روغن ایفا می کند.

افزایش 47 درصدی تولید کلزا در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سطح زیر کشت کلزا در استان در سال زراعی گذشته 74 هزار هکتار بوده که از این میزان 67 هزار هکتار کلزای آبی و 7 هزار هکتار کلزای دیم بوده است.

وی با بیان اینکه بدلیل خشکسالی در سطح دیم بیش از 5 هزار هکتار غیر قابل برداشت بوده و مابقی دچار خسارت شده‌اند افزود: برداشت دانه روغنی کلزا از 20 فروردین آغاز شده و در حال حاضر به اتمام رسیده است.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: در سال زراعی 1400-1399 با پیگیری های وزارت متبوع و سازمان جهاد کشاورزی برای نخستین بار در استان دو کارخانه روغن کشی جهت کشت قراردادی کلزا در سطح 26 هزار هکتار قرارداد منعقد کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی همچنین اظهار داشت: با احتساب خسارات وارده بیش از یکصد و یک هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شده و با توجه به ادامه روند برداشت و خرید این محصول در استان های دیگر  پیش بینی می شود که استان خوزستان در  تولید و خرید  کلزا مقام اول را از آن خود کند.

وی ضمن اشاره به این مطلب که 7 کارخانه روغن کشی خرید محصول کلزا را برعهده گرفتند اضافه کرد: عمده ارقام کشت شده در استان هایولا 50، تراپر، OP و … می باشد.

نوروزی با بیان اینکه کل خرید دانه روغنی کلزای سال گذشته در استان 68 هزار تن بوده است ادامه داد: افزایش 47 درصدی تولید کلزا در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نقش مهمی در خودکفایی کشور در زمینه تامین روغن ایفا می کند.

وی به خاصیت تناوبی کلزا در کشت با سایر محصولات از جمله غلات نیز اشاره و تصریح کرد: کلزا یک گیاه با نیاز آبی معمولی است و کشت آن باعث بهبود ساختار خاک شده و محصولی که پس از کلزا کشت می شود به خصوص غلات از توان و ظرفیت تولید بالاتری برخوردار خواهند بود، همچنین به دلیل تفاوت مورفولوژیکی دو گیاه، کنترل علف های هرز، آفات و بیماری های خاص بهتر صورت می گیرد.

نوروزی اضافه کرد: خاصیت خوب گیاه کلزا رونق صنعت زنبورداری را نیز به دنیال دارد .

وی گفت:  با توجه به قیمت تعیین شده و اقتصادی بودن این دانه روغنی پیش بینی می شود در سال زراعی آینده از نظر سطح کشت و تولید، رشد قابل توجهی را در استان شاهد باشیم .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید