Iranian Agriculture News Agency

کنارکوهی:

انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با عرضه مرغ زنده و ذبح آن در اماکن عمومی

جلسه هماهنگی دستورالعمل رصد و پایش مرغ زنده و گوشت مرغ و همچنین مبارزه با عرضه و کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی مرغ زنده در سطح معابر و اماکن برگزار شد.

انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با عرضه مرغ زنده و ذبح آن در اماکن عمومی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جلسه ویدئو کنفرانس اجرای هماهنگ دستورالعمل رصد و پایش مرغ زنده، گوشت مرغ و همچنین مبارزه با عرضه و کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی مرغ زنده در سطح معابر و اماکن به ریاست مدیر کل دامپزشکی استان، با حضور معاون سلامت و روسای ادارات ستادی و شهرستانها بهمراه مسئولین فنی کشتارگاههای طیور بصورت ویدئو کنفرانس در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان خوزستان برگزار گردید.

در این جلسه مصطفی کنار کوهی مدیر کل دامپزشکی استان ضمن تبریک ماه رمضان افزود: عرضه مرغ به شکل زنده و ذبح آن در اماکن عمومی و منزل خطراتی مانند انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق پرنده زنده، لاشه، خون، پر و فضولات مرغ را به دنبال دارد که باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی، تجمع حشرات و حیوانات موذی، رشد آلودگی ثانویه در لاشه و بقایای به جا مانده از ذبح مرغ و احتمال انتقال آلودگی مختلف را دربردارد.

وی تصریح کرد: تمامی ادارات دامپزشکی در سراسر استان می‌بایست با واحدها و افرادی که مبادرت به عرضه و فروش مرغ زنده می‌کنند و بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازند با کمک مراجع قضایی و انتظامی به شدت برخورد قانونی نمایند و گزارشات را بصورت روزانه به ستاد در اداره کل دامپزشکی استان ارسال نمایند.

کنارکوهی در ادامه افزود: روسای دامپزشکی شهرستانها با اعزام کارشناسان دامپزشکی به منظور رصد و پایش  کشتارگاه ها و بررسی گواهی حمل  بهداشتی مرغ های انتقال یافته به کشتارگاه و نظارت عالیه بر فعالیت مسئولین فنی را با جدیت در دستور کار خود قرار دهند و مسئولین بهداشتی کشتارگاهها با جدیت بیشتر تمام توان خود را برای کنترل گواهی حمل مرغ های کشتاری بکار گرفته و صحت و سقم تعداد مرغ های بارگیری شده به کشتارگاه را با گواهی حمل مطابقت نموده و تایید تخلیه را در سامانه قرنطینه دامپزشکی ثبت نمایند.

در ادامه این جلسه دکتر رضا اسدی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان ضمن تاکید مجدد در خصوص جمع آوری مرغ زنده در سطح استان افزود: تمامی واحدهای پرورش مرغ گوشتی  می‌بایست مرغ آماده کشتار خود را در کوتاهترین زمان ممکن و منطبق بر مصوبات تنظیم بازار به کشتارگاه طیور اعزام نمایند و روسای شهرستانها با هماهنگی مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی این مراکز نظارت های خود را تشدید نمایند.

وی همچنین در ادامه بر حفظ سلامت و بهداشت فرآورهای خام دامی از جمله گوشت مرغ از خطوط قرمز اداره کل دامپزشکی استان خوزستان تاکید و بیان کرد: روسای ادارات و مسئولین فنی کشتارگاهها به هیچ عنوان نباید اجازه دهند که سلامت جامعه به خطر افتد.

در ادمه جلسه روسای ادارات دامپزشکی استان نقطه نظرات و پیشنهادات خدر را در این خصوص موضوع یاد شده بیان نمودند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید