Iranian Agriculture News Agency

چلداوی خبر داد:

شمارش معکوس خرید محصولات پائیزه در خوزستان

مدیر تعاون روستایی خوزستان ضمن اشاره به آغاز شمارش معکوس خرید محصولات پاییزه در استان گفت: امسال آمادگی خرید یک میلیون تن گندم را از کشاورزان خوزستانی داریم.

شمارش معکوس خرید محصولات پائیزه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد امین چلداوی مدیر تعاون روستایی خوزستان در نشست خبری که امروز ۱۶فروردین ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال با عنوان "تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" و با توجه به اینکه شبکه تعاون روستایی بخشی از مجموعه بزرگ اقتصادی کشور است، به دنبال آن هستیم تا ضمن تلاش برای دستیابی به منویات رهبر فرزانه انقلاب، قدم موثری در زمینه تحقق این شعار برداریم.

وی افزود: حلقه مفقوده کار در شبکه تعاون روستایی خوزستان ایجاد شرکت های فرآوری محصولات کشاورزی برای عرضه بهتر محصولات است.

مدیر تعاون روستایی خوزستان در ادامه تصریح کرد: صنایع تبدیلی از ارزش افزوده فوق العاده ای برخوردار هستند و اگر بتوانیم محصولات را پس از تولید فرآوری کنیم می توانیم درآمد بیشتری ایجاد کنیم.

چلداوی با بیان این مطلب که باید تلاش شود تا فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در استان فعال شده و جزء دغدغه های ما باشد گفت: صنایع بسته بندی که در استان داریم به خوبی توان معرفی خود و تولیدات کشاورزان را ندارند که با فعال کردن این بخش ضمن ایجاد درآمد برای کشاورزان می توانیم شرایط بهتری را برای فعالیت آنها رقم بزنیم.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با بیان اینکه به دنبال ایجاد ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی هستیم گفت: در تعاون روستایی دو مجموعه دولتی و غیردولتی فعال هستند که هردو با نظارت بخش دولتی فعالیت می‌کنند و سیاست گذاری، هدایت، حمایت و نظارت از جمله وظایف مدیریت تعاون روستایی است که براساس آنها باید بر عملکرد شرکت های تابعه خود نظارت کند.

چلداوی بیان کرد: وظیفه ذاتی تعاون روستایی خدمت به قشر کشاورز و روستایی بوده که از جمله آن می توان به خرید محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین این وظایف اشاره کرد.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: بر اساس تصمیمات کشور امسال خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر خرید گندم و کلزا متمرکز شده است و دو شرکت خرید توافقی کلزا در استان را به عهده دارند.

وی افزود: در خوزستان ۴۰ مرکز برای خرید کلزا آماده شده است و این آمادگی وجود دارد که هر زمان محصول برداشت شد، آن را خریداری کنیم. 

چلداوی در ادامه با بیان این مطلب که نرخ خرید تضمینی برای هر یک کیلوگرم کلزا ۱۱ هزار تومان است گفت: امسال سطح زیر کشت کلزای آبی ۶۸ هزار هکتار و کلزای دیم ۹ هزار هکتار است و پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت ۱۱۷ هزار تن کلزا در استان تولید شود که این عدد نسبت به سال گذشته جهش مطلوبی داشته است.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم در خوزستان گفت: امسال سطح زیر کشت گندم آبی ۳۹۷ هزار هکتار و گندم دیم ۱۷۳ هزار هکتار است که طبق پیش بینی های اعلام شده شاهد تولید ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن گندم خواهیم بود.

مدیر تعاون روستایی خوزستان خاطرنشان کرد: ۶۱ مرکز خرید گندم در خوزستان وجود دارد که ظرفیت همه آن ها مجموعا ۵۰۰ هزار تن بوده و ۲۴۳ هزار تن از این انبارها مسقف هستند و در این زمینه برای تسریع در روند خرید باید محصولات خریداری شده به صورت همزمان به سیلوها حمل شود.

چلداوی افزود: سال گذشته ۷۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شده است و امسال آمادگی داریم تا یک میلیون تن گندم در خوزستان خریداری کنیم.

چلداوی عنوان کرد: همه هزینه گندم تضمینی خریداری شده از کشاورران در سال گذشته به آن ها پرداخت شده است و مبلغ آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از خرید به کشاورزان پرداخت می شود.

وی در خصوص اثرگذاری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در افزایش تولید محصولات کشاورزی گفت: امیدواریم با اجرای این طرح به فرمان مقام معظم رهبری در دشتهای خوزستان و ایلام شاهد رشد چشمگیر محصولات کشاورزی در استان باشیم که برای دستیابی به این مهم باید آموزش را در مزرعه به کشاورزان ارائه کنیم تا بتوانیم تولید شایسته ای در این بخش داشته باشیم زیرا این طرح به نام مقام معظم رهبری است و باید به صورت ویژه در آن عمل کرد.

چلداوی خاطرنشان کرد: ۲۹۵ هزار هکتار در فاز اول از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرایی شده که 226 هزار هکتار در استان خوزستان بوده است.  

مدیر تعاون روستایی خوزستان در خاتمه ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا دراستان بیان داشت: تمام تمهیدات لازم مطابق با دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری در هنگام خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان اندیشیده شده تا با یاری خداوند خریدی سالم و مطلوب را در استان شاهد باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید