همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر:
استفاده ازتکنولوژیهای جدید در تولید، عرضه و بازاریابی محصولات با هدف برندسازی و نوآوری در حوزه صادرات
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن ضمن اشاره به مهمترین برنامهها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این رابطه عنوان کرد: از جمله این اقدامات میتوان به شناسایی دقیقتر بازارهای هدف در هماهنگی با سایر سازمانها و ادارات ذیربط، توانایی تطبیق تولید محصول بر اساس نیاز بازارهای هدف که در این راستا اقداماتی در حوزه توسعه کشاورزی قراردادی و همچنین افزایش کمی و کیفی محصول بر اساس بازارپسندی صورت گرفته است، استفاده از تکنولوژیهای جدید در مراحل مختلف تولید، عرضه و بازاریابی محصول و تشکیل کارگروه صادراتی استان متشکل از تمامی دست اندرکاران موثر در بخش تولید و صادرات اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: پدیده برندینگ و برندسازی مختص عصر حاضر نیست، در واقع از صدها و یا شاید هزاران سال قبل این شیوه با کارکردهای متفاوت تری در روابط اقتصادی و تعاملات اجتماعی مورد استفاده قرار داشته است.
وی افزود: با افزایش جمعیت و تنوع و تکثر محصولات و با هدف پایدار ماندن در بازار فشرده و پر از رقابت امروزی، نیاز به یک نام تجاری معتبر که به نوعی برای مشتریان، اولویت ذهنی خاصی ایجاد نماید و آن را متمایز سازد، بیش از همیشه احساس شد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با بیان این مطلب که مهمترین ویژگی این فرایند میتواند افزایش قدرت رقابت برای تولیدکنندگان کالا و خدمات و داشتن قدرت تشخیص نوع محصولات برای مشتریان باشد تصریح کرد: همراه با تمامی کشورها، کشور ما نیز سالهاست در جریان برندسازی فعال شده است، گر چه برخی کاستی ها نیز در این زمینه و زیرساختهای مورد نیاز آن وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به نبود واحدی تحت عنوان بازاریابی برای ارتباط موثر با بازارهای هدف و مشتریان اشاره کرد.
سلطانی کاظمی اجرای فرآیند برندینگ و برندسازی در فعالیت های کشاورزی در استان را همانند سایر استانها برشمرد و گفت: علاوه بر محصولاتی همانند خرما برخی از انواع سبزی و تعداد دیگری از کالاها که به شکل سنتی در باورهای مردم به عنوان برند پذیرفته شدهاند به ویژه در سالهای اخیر اقدامات و برنامهریزیهای منظم و موثری در راستای معرفی برندهای متعددی در زیر بخشهای مختلف کشاورزی استان صورت پذیرفته است که از مهمترین آنها می توان تولید محصولات سالم با کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیک، توسعه و تکمیل صنایع تبدیلی و غذایی با ویژگیهای خاص، ایجاد تحول در تولید و عرضه محصولات دام و طیور و آبزیان، حمایت جدی از محصولات جدید زراعی و باغی و توسعه کشت آنها مانند ارقام نوین خرما، زعفران و گل نرگس اشاره نمود.
وی همچنین ضمن اشاره به نوآوری در صادرات محصولات کشاورزی بیان داشت: تجارب و تحقیقات انجام شده نشان میدهد که ارتباط بسیار زیادی بین میزان صادرات و نوآوری وجود دارد به طوری که بر اساس تخمین مراکز معتبر مالی و اقتصادی بیش از ۵۰ درصد از ارزش ناخالص موجود در بخش کشاورزی وابسته به نوآوری ها می باشد.
سلطانی کاظمی در ادامه خاطرنشان کرد: ممکن است عاملی در سوی دیگر جهان به عنوان نوآوری تلقی نگردد اما در جامعه در حال رشد ما نوآوری محسوب شود همچنین نوآوری منحصر به تولید و یا اختراع محصولی جدید و خاص نمی باشد بلکه هر تغییری در فرآیندهای موجود، سیستم های تحویل کالا و حتی مدلهای بازاریابی به اندازه خلق یک محصول جدید در ایجاد مزیت رقابتی، در افزایش صادرات و حاشیه سود آن و دستیابی به بازارهای جدید موثر است.
وی برنامه ریزی در راستای تشکیل انجمن یا تشکل صنفی ویژه صادرکنندگان با هدف همگرایی توانایی های ایشان و ساماندهی عرضه و صادرات محصول، پیشنهاد در خصوص افزایش بنیه مالی صادرکنندگان از طریق تسهیلات ویژه صندوق توسعه ملی و ایجاد هماهنگی در خصوص طرحهای مشترک با کشورهای همسایه به منظور ایجاد بازارچه های چند ملیتی از دیگر اقدامات مهم در این زمینه برشمرد.
دیدگاه تان را بنویسید