Iranian Agriculture News Agency

همزمان با سومین روز از دهه مبارک فجر:

اعتماد بخشی و شکوفایی تولید، با اجرای طرحهای پژوهشی و ترویجی شیلات و آبزیان در خوزستان

رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور ضمن اشاره به اجرای طرح های پژوهشی و ترویجی مختلف با هدف اعتماد بخشی و شکوفایی تولید در بخش شیلات و آبزیان برای دستیابی به جهش تولید در استان خوزستان گفت: از مهمترین طرح های تولید محور می‌توان به طرحهای دستیابی به دانش فنی تولید واکسن پلی والان باکتریایی ماهیان دریایی، مولد سازی ماهی باس دریایی و اصلاح نژاد ماهی کپور اشاره کرد.

اعتماد بخشی و شکوفایی تولید، با اجرای طرحهای پژوهشی و ترویجی شیلات و آبزیان در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حسین هوشمند رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور در سومین روز از ایام الله دهه مبارک فجر ضمن تبریک به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند اسلامی اظهار کرد: از مهمترین طرح های تولید محور می‌توان به طرح دستیابی به دانش فنی تولید واکسن باکتریایی ماهیان دریایی اشاره کرد که با توجه به گسترش صنعت پرورش ماهیان دریایی و افزایش تراکم در واحد سطح،  بیماری های باکتریایی منجر به بروز تلفات و ایجاد خسارت در مراکز پرورش ماهیان دریایی شده است که می تواند شکوفایی تولید را دست‌خوش تغییر قرار دهد. 

وی افزود: پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور برای اولین بار در کشور، رسالت تهیه واکسن پلی والان باکتریایی را بر عهده گرفته است و موفق به تهیه بذر واکسن شده است. 

هوشمند در ادامه تصریح کرد: از جمله طرح های مهم دیگر می‌توان به اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی در صفت رشد اشاره کرد که با بهره گیری از دانش روز دنیا و استفاده از روشهای مدرن و کوتاه مدت اقدام به به گزینی ماهیان کپور معمولی نموده است، برآیند این طرح، بهره گیری از خصوصیات ژنوتیپی ماهیان به‌گزین شده در بهبود رشد و افزایش تولید در واحد سطح می باشد. 

رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور همچنین بیان داشت: ماهی باس دریایی یکی از ماهیان با رشد سریع و با کیفیت پرورشی است که می تواند منجر به افزایش تنوع گونه ای و کاهش ریسک و در نهایت شکوفایی تولید گردد، اما پرورش این ماهی در کشور منوط به واردات بچه ماهی آن از استرالیا می باشد.  

وی خاطرنشان کرد: به منظور قطع وابستگی به واردات بچه ماهی باس دریایی، پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب در دو سال اخیر طرح مولدسازی این گونه را در دست اقدام قرار داده تا با تکیه بر علم پژوهشگران خود، دانش تکثیر این ماهی را، بومی سازی کرده و ضمن جلوگیری از خروج ارز، امکان تولید این ماهی را درون کشور ضمانت کند. 

حسین هوشمند گفت: ترویج حلقه واسط بین پژوهش و عرصه است و پژوهشکده توانسته با انجام طرح های ترویجی متعدد، موفق به انتقال دانش فنی در زمینه های مختلف به بهره برداران بخش خصوصی گردد که طرح ترویجی تولید فرآورده های متنوع از ماهی کپور نقره ای با اتکا به یافته های محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و انتقال آن به بخش خصوصی به سرانجام رسید و نتیجه آن تولید محصولات متنوع از این ماهی، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده در بخش شیلات بود. 

رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور در ادامه یادآور شد: ایجاد مزارع الگویی ماهی باس دریایی و کپور معمولی نژاد تاتا نیز از دیگر طرح های ترویجی تولید محور با هدف افزایش تولید در واحد سطح بوده که با اعتمادسازی بین بخش تحقیقات و بهره بردار، منجر به توانمند سازی پرورش دهنده در بهره گیری از امکانات موجود و ارتقا تولید بوده‌اند. 

هوشمند در خاتمه بیان کرد: طرح های رهاسازی بچه ماهیان در دو تالاب هورالعظیم و شادگان نیز با هدف افزایش ذخائر ماهیان بومی تالاب، اشتغال صیادی و بهبود معیشت حاشیه نشینان تالاب از طریق توسعه پایدار با حفظ و حراست از تالاب از دیگر طرح های ترویجی این پژوهشکده محسوب می شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید