Iranian Agriculture News Agency

سلطانی کاظمی:

اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش خسارات وارده به بخش کشاورزی خوزستان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به نوسانات شدید آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در استان گفت: با توجه به اصول ده گانه ابلاغی وزارت متبوع لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه با هدف کاهش خسارات وارده به بخش کشاورزی در استان بیش از پیش احساس می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش خسارات وارده به بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه اتخاذ اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش خسارات ناشی از نوسانات آب و هوایی که با حضور رئیس سازمان، مدیران کل، معاونان و مدیران ستادی برگزار شد اظهار کرد: حوزه کشاورزی به دلیل ارتباط مستقیم با عوامل طبیعی ناگزیر از حوادث غیرمترقبه است،

وی افزود: کشور ما جزء کشورهای بلاخیز دنیا بوده و به تبع آن خوزستان علاوه بر اینکه در خط اول تولیدات کشاورزی ایستاده است یکی از استان‌های پرمخاطره در حوزه بلایای طبیعی در کشور نیز محسوب می‌شود.

سلطانی کاظمی در ادامه ضمن اشاره به خسارات وارده به بخش کشاورزی در سال‌های اخیر تصریح کرد: از جمله این خساراد می‌توان به خسارت ۱۰ هزار میلیاردی ناشی از سیل فروردین ۹۸ اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به ابلاغ مقام عالی وزارت مبنی بر اهمیت و حساسیت ویژه پدیده تغییر اقلیم بیان داشت: در این راستا و با توجه به اهمیت این موضوع "اصول و‌مبانی اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خسارت‌زایی انواع مخاطرات در بخش کشاورزی" توسط مقام عالی وزارت به سازمان‌ها ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه بیان داشت: پایش بهنگام مخاطرات جوی و اعلام هشدار بهنگام به جامعه هدف، بررسی، شناسایی و اولویت‌بندی اقدامات پیشگیرانه در مناطق پرخطر و آسیب‌پذیر، پیش‌بینی، تامین، تدارک، توزیع و بکارگیری تجهیزات، نهاده‌ها، سوخت و ...، سازماندهی جهت استفاده بهنگام از ظرفیت تشکلها، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی در مدیریت شرایط بحران و اتخاذ تدابیر لازم جهت ایمن‌سازی زیرساخت‌ها و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی از جمله دستورالعمل‌های ابلاغی وزاذت متبوع است.

سلطانی کاظمی گسترش بیمه پایه و فراگیر اراضی زراعی، باغی و واحدهای تولیدی کشاورزی، پیش‌بینی و آمادگی همه جانبه جهت کمک‌رسانی بهنگام به عشایر و استفاده به موقع از فناوری‌های نوین و دانش روز جهت ارزیابی سریع و دقیق محل و‌میزان خسارت، اولویت بخشی به اجرای بهمگام دوره‌های آموزشی، ترویجی و طرح‌های تحقیقاتی و اجرای موثر رزمایش‌های شهرستانی و استانی با هدف تقویت و هماهنگی را از دیگر مفاد ابلاغ مقام‌ عالی وزارت برشمرد.

وی همچنین ضمن اشاره به گستردگی حوزه کشاورزی بر اهمیت ارتباط به روز با ادارات و ارگان‌های دیگر استان در این زمینه تاکید و اظهار کرد: شناسایی مناطق پرخطر و توجه به صدور مجوزها برای این مناطق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه گفت: اجرای فعالیت‌های تحقیاتی، آموزشی ترویجی و فراهم نمودن زیرساخت‌ها باید با اولویت اقدامات پیشگیرانه و با هدف کاهش خسارات در نظر گرفته شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید