Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

امسال حتی یک هکتار از اراضی خوزستان بدون بذر نخواهد ماند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به مشکل بذر در کشور و استان اظهار کرد: امسال اجازه نخواهیم داد حتی یک هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان بدون بذر بماند.

امسال حتی یک هکتار از اراضی خوزستان بدون بذر نخواهد ماند

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر بخش کشاورزی یکی از  عرصه های مهم اقتصادی بوده  و خوزستان به عنوان پهناورترین جلگه، بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، معادل ۱۳.۵ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصال داده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر گندم به عنوان یک محصول فوق اساسی و استراتژیک در راس تمام محصولات کشاورزی قرار دارد امیری زاده به فراهم کردن سازوکار کشت این محصول اشاره و بیان کرد: استان خوزستان ۸ سال پیاپی بر قله رفیع تولید گندم کشور ایستاده و مقام نخست تولید این محصول راهبردی را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که بذر مورد نیاز کشاورزان استان حدود ۸۵ هزار تن است تصریح کرد: طبق سنوات گذشته تامین ۱۰۰ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه تامین حدود یک سوم بذر با وزارت متبوع و مابقی بر عهده خود کشاورزان است.

وی در ادامه بر تامین بذر مورد نیاز کشاورزان از بذر خودمصرفی تاکید و عنوان کرد: سال گذشته کل بذر توزیع شده توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ۳۱ هزار تن بود که این میزان در سال جاری به حدود ۴۰ هزار تن افزایش یافت.

وی گفت: باید به این مهم توجه داشت که گندمی که سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به کشاورزان تحویل می‌دهد گواهی شده، ضدعفونی و بوجاری شده است.

امیری زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۴ دستگاه بوجاری در بیش از ۲۰ نقطه از استان به صورت شبانه‌روزی در حال بوجاری و ضدعفونی کردن گندم بذری برای مصرف کشاورزان فهیم استان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که در حال حاضر کمبود بذر در سراسر کشور بوده بیان داشت: سطح زیر کشت به هیچ عنوان در استان کم نخواهد شد.

وی ضمن اشاره به ۹۵ مرکز خدمات کشاورزی در ۲۷ شهرستان استان یادآورشد: از تمام ظرفیت‌ نهادهای نظارتی سازمان در جهت نظارت، رصد و پیگیری دقیق توزیع بذر یاری خواهیم گرفت و با دلالان و متخلفان در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.

امیری زاده در ادامه به آغاز کشت گندم از ۱۵ آبان اشاره و بیان داشت: با توجه به تاریخ کشت مناسب در استان، از اوایل آبان ماه توزیع بذر در میان کشاورزان را آغاز کردیم.

وی ضمن اشاره به شرایط سخت کنونی گفت: تمام تلاش خود را برای تامین بذر مورد نیاز کشاورزان به کار خواهیم بست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه این نوید را به کشاورزان سخت‌کوش استان داد که اجازه نخواهیم داد حتی یک هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون بذر بماند.

امیری زاده همچنین ضمن اشاره به کود مورد نیاز کشت‌های پاییزه تصریح کرد: امسال در زمینه تامین کود در استان مشکلی وجود ندارد.

وی در خاتمه بیان داشت: از ۲۳۴ هزار تن کود سهمیه استان تا کنون ۱۸۵ هزار و ۶۷۵ تن تخصیص داده شده که از این میزان ۱۵۷ هزار و ۶۷۵ تن توزیع و مابقی نیز در حال حمل برای توزیع هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید