Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

حفاظت از تنوع زیستی خداداد در دل مزارع گندم بنیان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن گرامیداشت روز جهانی خاک همچنین انتخاب شعار "حفاظت از تنوع زیستی خاک" برای آن، این روز را به کشاورزان فهیم و سخت کوش استان تبریک گفت و از آنها خواست، با استفاده از روش‌های نوین مکانیزه تنوع زیستی را در خاک ایجاد کنند.

حفاظت از تنوع زیستی خداداد در دل مزارع گندم بنیان خوزستان

خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگوی با خبرنگار ایانا، به مناسبت 5 دسامبر و روز جهانی خاک، این عنصر ارزشمند را سرچشمه و مادر عالم و آدم خواند و بر حفاظت و نگهداری تاز آن تاکید کرد.

از آنجایی که طرح ملی گندم بنیان پروژه‌ای در راستای تحقق تنوع زیستی خاک است، امیری زاده از اجرای این طرح در سه استان خوزستان، فارس و گلستان خبر داد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت این طرح در استان خوزستان و در سه فاز تحقیقی، آموزشی ترویجی و توسعه‌ای اجرا شده که در سال گذشته در سطحی معادل 18 هزار و 544 هکتار و امسال در 20 شهرستان و در سطحی معادل 64 هزار و 591 هکتار از اراضی استان کشت شده است.

وی اهداف این طرح را کشت حفاظتی گندم و افزایش عملکرد 30 درصدی این محصول در واحد سطح با حفظ منابع آب و خاک عنوان کرد و استفاده از مکانیزاسیون مدرن، کشت بر روی بقایای محصول قبل، مدیریت نهاده ها از جمله تغذیه، مبارزه با علف های هرز، آبیاری و آموزش های علمی و فنی را از جمله راهکارهای مهم در جهت رسیدن به اهداف این طرح برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید، کارشناسان، مروجان و کشاورزان پیشرو و توانمند با بکارگیری ادوات پیشرفته و تکنولوژی روز در حال اجرای این طرح هستند، او می گوید برای پیشرفت هر چه بهتر این پروژه نیاز به ادوات و تکنولوژی جدید بود که خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با توجه به سطح زیر کشت وسیع در استان توانستیم 100 دستگاه کارنده جدید را جذب کنیم.

در حال حاضر کشت جای برنج یکی از بهترین زراعت ها در استان محسوب می شود که امیری زاده در این خصوص به جذب دستگاه کارنده مستقیم اشاره کرد و گفت: با جذب این دستگاه می توان به سرعت سطح وسیعی از شالیزارهای استان را پس از کشت شلتوک به کشت گندم در بقایای برنج اختصاص داد و کشاورزان با این استفاده از این دستگاه در زمینه کشت در بقایای برنج دغدغه ای نخواهند داشت.

از آنجایی که در مناطق مختلف با توجه به شوری آب و بافت سنگین خاک به دستگاه های کشت مناسب نیاز است، وی به جذب دستگاه های کشت روی پشته، کف کار و مستقیم کار در استان اشاره و اظهار کرد: امیدواریم با این روش بتوانیم علاوه بر صرفه جویی در مصرف بذر، در مصرف نهاده ها، سم، کود، انرژی و سوخت که برای کشاورزان هزینه بر هستند نیز صرفه جویی کنیم.

امیری زاده از مقام اول استان خوزستان در زمینه سطح زیر کشت طرح ملی گندم بنیان خبر داد و گفت: تمام امکانات، پتانسیل و ظرفیت های استان را در جهت اجرای دقیق، علمی و مکانیزه و دستیابی به سطح مصوب مورد نظر وزارت متبوع به کار خواهیم بست.

آموزش و مکانیزاسیون از ارکان مهم اجرای طرح ملی گندم بنیان هستند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این خصوص می گوید: تا کنون کلاسهای آموزشی ترویجی لازم برای 20 شهرستان مجری این طرح برگزار و خط اعتباری نیز برای جذب ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان در نظر گرفته شده است.

کشاورزی حفاظتی، رویکرد نوین بهره برداری از خاک

در بخش دیگری از این گفتگو ژاله کریمی نژاد مشاور رئیس سازمان و مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا به نامگذاری 5 دسامبر توسط سازمان خوار و بار جهانی به عنوان روز جهانی خاک اشاره کرد و هدف از این نامگذاری را بالا بردن آگاهی جهانی نسبت به اهمیت خاک برای امنیت غذایی، کشاورزی و همچنین کاهش تغییرات آب و هوا، کاهش فقر و توسعه پایدار در دنیا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه پس از نامگذاری این روز مردم هر منطقه به تناسب موقعیت خود برنامه های متنوعی را به این مناسبت اجرا می کنند، از خوزستان به عنوان مهد کشاورزی کشور نام برد و گفت: مجموعه جهاد کشاورزی استان به عنوان ارگانی که بیشترین ارتباط را با منابع خاکی دارد، همه ساله برنامه های متنوعی را برای این روز تدارک و اجرا می کرد که امسال این برنامه ها با رویکرد مقابله با کرونا ویروس به صورت محدودتر ولی با کیفیت برگزار خواهد شد، از جمله آن می توان به معرفی پروژه هایی که در این زمینه به حفاظت خاک می پردازند اشاره کرد.

تاکید بر حفاظت تنوع زیستی خاک شعاری است که امسال برای این روز انتخاب شده است، ژاله کریمی نژاد در این خصوص می گوید: برای اینکه خاک به خوبی حفظ شود، در گام نخست باید آب، به عنوان حیاتی‌ترین عنصر در خاک حفظ شود، به تعبیر دیگر خاکی دارای پویایی است که آب قابل استحصال و بهره برداری را در خود داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که تنوع زیستی بر ارکان مختلفی پایه گذاری شده که یکی از این ارکان تنوع فرهنگی است و برای ارتقاء فرهنگ یک منطقه باید زمینه لازم برای آموزش بهره برداران آن منطقه فراهم شود بیان داشت: کشاورزی حفاظتی رویکردی نوین برای بهره برداری از خاک در دنیا و به تبع آن در ایران است.

اجرای کشاورزی حفاظتی سازوکار و تجهیز ناوگارن ماشین آلات خود را می طلبد که مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این رابطه می گوید: این سازمان در این زمینه تسهیلاتی را در اختیار بهره برداران قرار می دهد تا بتوانند با رویکردی نوین، کشاورزی را در اراضی استان زرخیز خوزستان انجام دهند.

وی یکی از شیوه های دستیابی به کشاورزی حفاظتی در استان را طرح ملی گندم بنیان خواند که همزمان در سه استان و با بیشترین سطح زیر کشت در خوزستان در حال اجرا است، در این پروژه بر تناوب زراعی تاکید و سیستم های حفاظتی برای خاک در آن تعریف می شود.

ژاله کریمی نژاد در خاتمه گفت: طرح ملی گندم بنیان با کشاورزی خوزستان گره خورده که امیدواریم با اجرای این طرح و کمک بخش های تحقیقاتی، اجرایی، کارشناسان و کشاورزان فهیم استان بتوانیم ضمن حفاظت از خاک تنوع زیستی را نیز در این عنصر با ارزش افزایش دهیم.            

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید