Iranian Agriculture News Agency

ابوعلی:

پرورش ماهی سی باس در پسابهای کشاورزی

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: پرورش ماهی سی باس در آبهای نامتعارف (زهکش ها و پساب‌های کشاورزی) دارای ظرفیت بالایی است و در منطقه خرمشهر این آزمایش انجام شد و به نتایج مثبت رسیدیم.

پرورش ماهی سی باس در پسابهای کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فتح‌اله ابوعلی در مراسم روز مزرعه، طرح ترویجی ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی سی باس دریایی آسیایی که با حضور نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، معاون آبزی پروری خوزستان و مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان در مزارع پرورش میگو منطقه چوِئبده آبادان برگزار شد، اظهار کرد: پرورش ماهی سی باس را علاوه بر منطقه چوئبده، درقفس دریایی هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به زودی شاهد رونمایی از  اولین قفس‌های دریایی آبزیان ساحلی در خوزستان خواهیم بود.

وی افزود: توجه ویژه به پرورش آبزیان دریایی در ساحل از اولویت های ما محسوب شده و در شیلات خوزستان این اراده را ایجاد کردیم تا به این موضوع نگاه جدید و ویژه‌ای بشود که با توجه به اطلاعات علمی، پژوهشی و ظرفیت سنجی استان می توان گفت تا موفقیت نهایی این مسیر روشن و مشخص است.

ابوعلی در ادامه با بیان اینکه مراسم امروز نمادین و برای معرفی یک گونه جدید ماهی در استان خوزستان‌انجام شده است تصریح کرد: استان خوزستان از پتانسیل‌های بسیار بالایی در حوزه آبزی‌پروری برخوردار است و بحث پرورش ماهیان دریایی در اراضی ساحلی نمونه ای از این ظرفیت هاست‌.

مدیر کل شیلات خوزستان به سابقه دو  سه ساله پرورش ماهی سی باس در چوئبده آبادان اشاره کرد و گفت: ماهی صبیتی و شانک نیز از جمله این آبزیان دریایی است که در حال پرورش می‌باشند.

وی، سطح زیر کشت مزارع پرورش‌ماهی سی باس در چوئبده آبادان را امسال، ۲۰ هکتار اعلام کرد و افزود: ماهی صبیتی با سطح زیر کشت ۱۰ هکتار و  شانک با سطح زیر کشت قریب  ۲ هکتار از گونه‌های دریایی هستند که در حال پرورش هستند.

ابوعلی گفت: رویکرد شیلات خوزستان،  ایجاد تنوع گونه‌های آبزیان دریایی و کنترل بیماری ها در گونه های پرورشی مذکور است.

مدیر کل شیلات خوزستان همچنین عنوان کرد: ماهی سی باس بازار پسند است و به لحاظ اقتصادی نیز  امکان صادرات آن وجود دارد. 

وی تاکید کرد: برنامه مفصلی برای معرفی ماهی سی باس به جامعه مصرف کننده داریم که از جمله آنها می‌توان به برگزاری جشنواره غذا در استان پس از گذر ازدوران کرونا اشاره کرد، در آینده نیز برای تنظیم بازارفروش آبزیان ساحلی برنامه ریزی‌هایی خواهیم داشت .

ابوعلی افزود: پرورش ماهی سی باس در آبهای نامتعارف (زهکش ها و پساب‌های کشاورزی) دارای ظرفیت بالایی است و در منطقه خرمشهر این آزمایش انجام  شد و به نتایج مثبت رسیدیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید